Група Discovery Networks пішла на значні цінові поступки українським провайдерам платного телебачення. Вартість прав на пакет із 9 телеканалів для нових провайдерів знижена більш як утричі. Замість $20 тисяч на місяць за 9 каналів групи за мінімальної гарантії 10 тисяч абонентів компанія пропонує підписати контракт за ціною $6 тисяч за цю ж кількість каналів за тієї ж гарантії. Таким чином один телеканал в перерахунку на одного абонента може обходитися провайдеру в 7,5 цента замість 20 центів.
Цю інформацію «Телекритика» дізналася з власних джерел на ринку. Можливою причиною зниження ціни стало бажання компанії збільшити кількість контрактів з українськими провайдерами. Хто отримав знижку і як на це реагують інші провайдери, читайте далі.
Крига скресла?
За відомостями «Телекритики», пропозицію із заниженою ціною від Discovery Networks отримав запущений минулого року ОТТ-оператор Omega TV. Сервіс надає свої послуги виключно ISP-провайдерам, у яких немає власної ТВ-послуги, і працює з ними за партнерською моделлю, ділячись половиною доходу. Примітно, що, незважаючи на поступки щодо ціни, оператор так і не підписав угоди з групою – телеканали Discovery відсутні в ТВ-пакетах Omega TV. «Занижена» пропозиція надійшла екс-директорові сервісу Олександрові Глущенку (1 березня його в компанії змінив Олександр Федоровський). У коментарі «Телекритиці» Глущенко не захотів підтвердити або спростувати цю інформацію, в Omega TV наш запит залишили без відповіді.
Піти на солідні поступки групу могла змусити ситуація на українському ринку – Discovery Networks витісняють інші платні міжнародні телеканали з більш гнучкою ціновою політикою. Зазвичай ціни на канали Discovery були вищими за інші платні канали в 1,8–2 рази: якщо ціна за платні канали інших міжнародних правовласників коливається в межах 7–12 центів, то в Discovery – близько 20 центів. Сьогоднішня пропозиція Discovery Networks містить: Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Animal Planet, Investigation Discovery Xtra, Eurosport 1, Eurosport 2 і Eurosport News.
Discovery Networks – одна з перших міжнародних телегруп, яка зайшла на український ринок платного телебачення. Це відбулося в 2000 році й усі ці роки телегрупа позиціонувала себе як правовласник преміум-каналів. Статусність компанії всіляко позиціонувалася менеджментом. Наприклад, ще шість років тому автор матеріалу був свідком того, як менеджери Discovery на одній з великих медійних конференцій хвалилися поселенням у 4-зірковому готелі, пояснюючи це тим, що заселятися в готель нижче трьох зірок менеджерам групи забороняла політика компанії.
За останні 5 років у компанії змінилося багато чого. Передусім – позиціонування мовників: пізнавальні телеканали групи з кожним роком ставали все більш розважальними. Однак замість розширення аудиторії група втратила своїх відданих шанувальників, які шукали порятунку від розважальних телеканалів у пізнавальному телебаченні. Проблеми з’явилися і у каналів Eurosport – вони розгубили права на футбольні трансляції – найпопулярніші у спорті.
Менеджери Discovery 6 років тому на одній з великих медійних конференцій хвалилися проживанням у 4-зірковому готелі, пояснюючи це тим, що заселятися в готель нижче трьох зірок менеджерам групи забороняла політика компанії.
Серйозні проблеми на українському ринку у компанії почалися після девальвації гривні в 2014 році. Влітку 2016 року компанія закрила свій офіс в Україні (який також відповідав за Молдову, Білорусь і Прибалтику), а також відмовилася від версій двох своїх телеканалів із української рекламою (локальна реклама продавалася на каналах Discovery Channel і ТLC). У Києві залишився тільки представник компанії. Хоча в світі компанія останні роки тільки розширювалася. У 2015-му холдинг став одноосібним власником французької групи Eurosport, а в 2017-му – придбав американську групу Scripps Networks, яка, зокрема, виступає правовласником платних телеканалів Food Network і Travel Channel (на українському ринку ці канали присутні, але продаються поки окремо від каналів Discovery).
Після девальвації гривні в 2014 році витримати контракти, прив’язані до валюти, могли тільки великі провайдери. За відомостями «Телекритики», сьогодні у компанії не більш як 30 контрактів з українськими провайдерами. Хоча в найкращі роки їх могло бути до 100. Discovery Networks в останні роки орієнтувалася тільки на великих гравців платного телебачення. Передусім група орієнтувалася на контракти «великої шістки» провайдерів («Воля», «Тріолан», «Ланет», Viasat, Oll.TV і Megogo). Наприклад, «Воля» приносить групі не менш як половину всіх доходів від дистрибуції в Україні. З групою «Тріолан» у компанії не склалася співпраця ще близько 6 років тому, після того як провайдер перейшов у лоукост-сегмент. А на початку 2018-го з групою розірвав контракт ОТТ-оператор Oll.TV, також канали групи пішли зі супутникової платформи Xtra TV. Це була досить вагома втрата для телегрупи – договір не поновлений досі.
Один із тодішніх менеджерів «Медіа Групи Україна» (куди на той час входили Oll.TV і Xtra TV) на початку минулого року коментував розірвання контракту з Discovery Networks так: «У пізнавальної категорії зараз дуже великий асортимент і конкуренція, дуже підтягнулися вгору канали інших правовласників, тому кожен контент повинен бути адекватний за ціною. Discovery за дивленням вельми скромний в цьому асортименті, а його економіка не адекватна затребуваності та вкладенням. З Eurosport така ж історія, тільки дивлення ще нижче, оскільки сама ніша спорту менш затребувана. Буде гнучка комерційна політика – будуть канали. Eurosport – це теніс, велогонки, біатлон (всі сезонно) і снукер. Трошки Олімпіади раз на два роки може поміститися. І все б добре, можна з цим жити, якби правовласник реально розумів, що в Україні це ніша і є глядач, але його мало, причім це лояльний глядач. Ми пропонували купити Eurosport a la carte (поштучно. – Ред.) в ОТТ, як робимо це з «Футбол 1/2», і та мала частина любителів спорту була б щаслива, і бізнес склався б. Однак політика продажів – тільки за CPS у масових пакетах, що вбиває всю економічну доцільність. І я не кажу навіть про HD-версії, які для спорту актуальні, які ще більших грошей коштують. І це на тлі нульової промопідтримки продукту».
Ми пропонували купити Eurosport a la carte в ОТТ, як робимо це з «Футбол 1/2», і та мала частина любителів спорту була б щаслива, і бізнес склався б. Однак політика продажів – тільки за CPS у масових пакетах, що вбиває всю економічну доцільність.
За інформацією «Телекритики», після розірвання угоди з Oll.TV у Discovery Networks вирішили розширити співпрацю з групою «Ланет» – третім кабельним провайдером за обсягом абонентів. Цю інформацію фактично підтвердила материнська компанія – «Мережа Ланет», але в компанії запевняють, що це лише збіг обставин. «Наші переговори з Discovery на початку минулого року не були пов’язані з відключенням останніх із OLL.TV. Ці події просто збіглися в часі. Наразі «Мережа Ланет» співпрацює безпосередньо з представництвом Discovery, офіс якого розташований у Лондоні. Процес переговорів був тривалим і складним, адже супроводжувався затягуванням у часі, що пов’язано з надсиланням документів в іншу країну, проблемою різних часових поясів тощо. Результатом цих тривалих переговорів став запуск каналів групи Discovery в нашій сітці мовлення на початку 2018 року», – пояснили в «Ланет» у відповідь на запит «Телекритики».
У провайдера чи не повідомили «Телекритиці» вартість каналів Discovery, однак дали зрозуміти, що настільки вагомих знижок, як у Omega TV, вони не отримували: «На жаль, ми не можемо розголошувати інформації про ціни. Але підтверджуємо, що вартість прав для одного абонента відрізняється на відчутну цифру. Ціна за канали групи Discovery для українського ринку доволі висока. Тому під час формування ТБ-пакетів ми можемо включати їх лише у дорогі пакети. При цьому ми вважаємо, що далеко не всі телеканали групи наразі варто включати у сервіс. Адже потенційне здорожчання послуги, пов’язане з розширенням присутності каналів Discovery, ляже на всіх користувачів ТБ-пакету. Тож ми зупинилися на мінімальній комплексній пропозиції з п’яти каналів, які обирали з урахуванням рейтингу та якості контенту».
Вирахувати популярність телеканалів групи Discovery допомогла власна система вимірювань, заснована на ОТТ-послузі «Ланет.TV». Абоненти преміум-пакетів зазвичай запитують про канали Discovery більше, ніж про інші преміум-телеканали, однак за телепереглядами канали Discovery значно програють конкурентам: «З досвіду «Мережі Ланет» можемо сказати, що про канали групи Discovery потенційні користувачі преміальних пакетів запитують часто. Тобто наявність цих каналів може бути вагомим критерієм при виборі постачальника послуг загалом та ТВ-пакету зокрема. Для перевірки цієї гіпотези ми вже деякий час проводимо опитування у сервісі «Ланет.TV». Користувачам пропонується відповісти, які преміальні канали, на їхню думку, повинні бути в платних пакетах ТБ. Наразі відповіді розподілилися так: Discovery – 44%, інші – 25%, Viasat – 14%, FOX – 6%, Sony – 4%, Travel – 4%. Інше питання: наскільки абоненти користуються можливістю дивитися такі преміальні канали. Згідно з нашою статистикою, частка переглядів цих каналів незначна порівняно з топовими. Мова йде як про окремо взяті канали групи Discovery, так і про їхній сумарний показник».
Телеканалb групи Discovery також не надто популярні у системі рейтингів BigDataRating (об’єднує дані телеперегляду ОТТ-абонентів «Волі», «Тріолана» і YouTV) – до топ-30 ледь потрапляє два мовники.
Ігнорування та піратство
У Discovery зацікавлені в роботі виключно з великими гравцями платного телебачення, ігноруючи дрібних провайдерів, розповідає голова Спілки кабельного телебачення Олександр Швець. Ціна 7 центів за канал проти нинішніх 20 центів могла б привабити нових клієнтів – низка маленьких провайдерів готові платити Discovery таку ціну. «Зазвичай великих правовласників телеканалів не цікавлять маленькі провайдери з абонентською базою 400–500 абонентів. Оскільки мінімальні гарантії починаються із 1000 абонентів. Група Discovery – не виняток. Хоча знаю провайдера кабельного ТБ з абонентською базою в 400 користувачів – він погодився б платити Discovery ті ж 7 центів за канал із абонента, що в перерахунку платять великі провайдери. Вихід з цієї ситуації для великих правовласників може бути такий – знизити мінгарантію або дозволити оплачувати вартість каналів за мінгарантією, наприклад, трьом провайдерам з базами умовно по 400–500 абонентів. Правовласнику доведеться тільки надати кожному з трьох провайдерів по картці з кодом доступу», – пропонує голова СКТУ.
Discovery дійсно ігнорує дрібних гравців і є конкретний приклад цього. У гендиректора київського інтернет-провайдера Pautina.NET Олександра Арутюняна був негативний досвід спілкування з телегрупою – її менеджери запропонували заповнити величезну анкету, після чого перестали відповідати провайдерові: «У нас крім партнерських ТВ-сервісів є і своя послуга IPTV – Рautina.TV. На ринку ТВ-послуг ми досить невеликий гравець. Для отримання комерційної пропозиції нам було запропоновано з боку Discovery заповнити анкету, де окрім інформації про абонентську базу нас попросили розкрити наші фінансові показники і ряд іншої інформації, яка є комерційною таємницею. Я, заповнюючи анкету, вніс тільки ті дані, які потрібні для отримання комерційної пропозиції для оцінки зі свого боку потреби цих телеканалів у своїх пакетах послуг і обчислення рентабельності. Після чого відповіді від компанії не надійшло. Спробу я робив двічі й не отримав навіть комерційної пропозиції для можливої співпраці. Припускаю, що в їхній компанії не зацікавлені працювати з маленькими провайдерами, які готові платити гроші за їхні канали. Тоді як інші правовласники йдуть нам на зустріч, у них інший підхід до формування взаємовідносин з клієнтом і ціни. На тебе дивляться з позиції потенційного клієнта, який прийшов із грошима і не заважають бути гравцем на ринку».
Для отримання комерційної пропозиції в Discovery запропонували заповнити анкету, де окрім інформації про абонентську базу нас попросили розкрити наші фінансові показники і низку іншої інформації, яка є комерційною таємницею… Після чого відповіді від компанії не надійшло.
Також у Discovery вельми специфічна система оплати. «Мене здивувала система оплати у групи Discovery – мені було запропоновано на вибір можливість оплати безпосередньо у валюті й другий варіант – оплату через українську компанію за актуальним курсом, але з націнкою10%. Я не отримав інформації від них про перелік прав. Чи надають права на відкладений перегляд своїх телеканалів – на кетчап і тайм-шифт, залишилося запитанням», –додає Олександр Арутюнян. Можливе обмеження на передачу прав на відкладений перегляд може бути пов’язане з тим, що на телеканалах Discovery багато повторів, відкладений перегляд дав би змогу абонентам це виявити самостійно.
Варто також відзначити, що Discovery інертні у разі піратства каналів. Мовників піратять не тільки в інтернеті, а й на супутнику. Доступні на супутнику сигнали телеканалів у кодованому вигляді останні два роки стали шеритися–піратам злили кодування каналів у PowerVu. Як результат, китайські тюнери за $20 дають змогу дивитися канали Discovery в некодованому вигляді. «Виросло покоління телеглядачів, які думають, що Discovery – це безкоштовні телеканали», – пояснює один із учасників ринку. Чому компанія за два роки не змінила кодування, невідомо.
Регіональний представник групи Володимир Зінченко відмовив у коментарі. «Телекритика» готова надати телегрупі майданчик для відповіді.
Фото: pexels