В епоху інтернету, який дає можливість переглянути контент в будь-який зручний для вас час без прив’язки до часу показу на ТБ, популярним стає твердження про те, що класичне лінійне телебачення може відійти на другий план. Однак, попри це, уже зараз є контент, який допомагає класичному лінійному телебаченню залишатися на плаву і допоможе ТБ у майбутньому залишатися в топових позиціях. Про який контент йдеться, розповідає Орест Білоскурський.
«Після виходу моєї статті про Netflix я отримав неочікувано багато офлайн-відгуків. Один французький джентльмен від телебачення навіть назвав мене журналістом. А один із перших офлайн-коментарів надійшов від мого найулюбленішого телевізійного топ-менеджера – вона написала мені про те, що майже повністю згодна зі всім написаним. Зважаючи на те, що про Netflix я давно хотів написати, інформація роками виношувалася, тому вийшло хайпово. Обираючи, чим ще таким поділитися, щоб вам було корисно та цікаво читати, а, можливо, і в офлайні коментувати, я, звісно, пішов аналогічним шляхом – обрав тему, про яку також роками думав і чув багато відгуків від різних людей.
Тема дуже широка – що люди будуть дивитися в майбутньому по ТБ, які шоу їх цікавитимуть? Коли ви чуєте слово «шоу» – мається на увазі будь-що, що можна показувати по ТБ, телеконтент в широкому проанглійському трактуванні слова show, тобто – показувати. Отже, далі про те, за чим полюватимуть глядачі на телеканалах, і чим будуть жити самі канали за пару років.
Тропс – найрейтинговіший телеконтент
Задумайтеся. Заплющіть очі, відірвіться від екрану і скажіть вголос, що саме буде домінувати в лінійному телебаченні за лічені роки? Зробили? Для багатьох із вас відповіддю буде ТРОПС. Якщо не змогли прочитати відразу, то підказка – прочитайте це слово справа наліво.
Так, ви правильно прочитали – спорт. На дуже високонкурентному ринку – у США, трансляції Super Bowl – спортивної події сумнівної якості, але величезного шоу подієвого характеру, збирають біля екранів останні роки до 70% домогосподарств. За цим посиланням фанати цифр можуть подивитися, як США до цих 70% йшли. Майже миттєво – вже перший ефір був під 80% аудиторії. В Україні деякі бої Кличків, також події сумнівної спортивної цінності, але великої подієвості та шоу, – набирали частки до 90%.
Топ спортивних подій на українському телебаченні має такий вигляд:
Тому насправді увагу глядачів привертає не спорт, а подієвість – прив’язка до конкретної події, яка відбувається в реальному часі, прямому ефірі. Тож ключова відповідь на запитання – майбутнє ТБ за подієвістю.
Політика
В Україні, я про це раніше багато писав, спортивні події не набирають драматично-відмінних показників як в інших країнах, у нас матчі збірної на Євро не збирали частки 76% і більше – як у Польщі чи Португалії. Чому так? Бо саме спорт як такий для українських глядачів не є подієвим явищем. У нас нішу спорту займає політика, і деякі визначні політичні дебати набирають частки на рівні Super Bowl. Отже, фінальні дебати, а ви, коли будете читати, уже знатимете і сумарну частку дебатів від 19 числа, і, можливо, у них і буде частка до 80%, хоча, враховуючи що це буде п’ятниця, то, мабуть, не більш як 60%.
Back to the Future
Однак наше завдання – передбачити майбутнє українського ТБ. Для цього глянемо в теперішнє, що саме зараз дивляться українці на ТБ? І що буде в 2020–2021 роках, а далі вже про глобальний вплив, і чи будуть українці дивитися те саме, що дивитимуться телеглядачі в інших країнах?
Розподіл телеперегляду за жанрами на ТБ в 2018-му мав такий вигляд:
Що цікавого в таблиці? Художній кіносеріальний контент у 2018 році, що набирає вже зараз лише 35% уваги глядачів. Це означає, що решту 65% часу глядачі дивляться не художній контент. Так, можна дискутувати, що в перегляд програм, які становлять до 46%, може потрапляти якийсь художній контент, проте це все-таки не той контент, який можна напряму назвати художнім.
Поділюся з вами своїм лайфхаком, як дивитися в майбутнє. Це, звісно, лише лайфхак і не працює напряму, але дає дуже глибокий фундаментальний поштовх до передбачення. Отже, цей хіт – це дивитися голлівудське кіно про майбутнє. Тому почнемо. Що будуть дивитися глядачі за декілька років?
Майбутній контент №1. На першому місці, не сприймайте буквально, – шоу на зразок «Голодних ігор»: програми, де живі люди змагаються за щось важливе, і роблять це регулярно. Саме це додаватиме цьому жанру подієвості. Отже, це будуть глобальні телевізійні ігрища, які прийдуть на заміну Олімпійським іграм. Прототипом такої програми може бути вже зараз надзвичайно популярне шоу в США – «Гладіатори». Але, знову ж, це лише прототип, у реальності буде ближче до «Голодних ігор», де багато камер і спеціальні зони, можливість дивитися 24 години на добу, прямі ввімкнення, пост-шоу і постійне обговорення в реальності. Отже, це шоу, яке виходить за межі телевізора, але живе завдяки телевізору.
Майбутній контент №2. На другому місці – це мікс художнього та реального. Іншими словами, це будуть серіали, в яких події відбуваються в реальному часі – і серіали, які реагують на події в реальному часі. Це дуже схоже на той самий тренд, що і з «Голодними іграми», це продукт, який житиме за межами телебачення, але житиме завдяки телебаченню.
Майбутній контент №3. Вікторини. Логіка? Максимальне включення глядачів і знову-таки відчуття долученості та подієвості, коли кожен може стати учасником шоу і стати переможцем.
Майбутній контент №4. Жива політика. Напевно, це буде суто українським ходом, коли ми будемо дивитися за реальним розвитком подій в політичному житті країни. Як похідна звідси – велика кількість інформаційних телеканалів.
Серіальне програмування зменшиться?
У короткому проміжку, коли канали вже зпрограмували свою сітку на 2020 рік, чи буде великим дивлення серіалів? Глянемо, скільки часу в загальній пропозиції глядачам історично займали серіали, а з іншого боку – скільки свого телевізійного часу глядачі віддавали на перегляд серіалів. Чи буде якась сенсація? Перший стовпчик у таблиці – це % від усього показаного часу глядачам. Тоді як другий – це відсоток часу, що глядачі віддали на дивлення серіалів від загального часу перегляду ТБ.
Перше, що бачимо, що програмні сітки каналів за 12 років не зазнали суттєвих змін, програмні директори різних каналів до 11% часу майже кожного року віддають у сітках саме серіалам. Це не означає, що всі канали повторюються, просто одні можуть переставати показувати багато сералів, але з’являються інші, які показують. Отже, ми зрозуміли, що пропозиція за багато років майже не змінилася, тоді як споживання серіалів від максимуму впало майже вдвічі. Тобто, якщо пік був на рівні 34% у 2013 році, у 2018 році споживання впало до майже 17%.
Чи означає це, що в глядачів буде падати інтерес до споживання серіалів? Якщо уважно читати попередні багато абзаців, то зрозуміло, що так. Масове споживання серіалів зменшуватиметься. Проте флагманами будуть подієві серіали 2019-го та 2020-го. На початку 2019 року ми вже бачили два такі подієві серіали, які й починали збирати біля телевізорів майже 20% аудиторії.
Тому, поки ми дійдемо до тих топ-4 напрямків, що домінуватимуть у майбутньому на ТБ, поки що в найближчому майбутньому це будуть подієві серіали.
Фото: pixabay