За підсумками року перше місце з помітним відривом від конкурентів – знову у телеканалу «Україна». Мовник ще більше наростив свої показники на одних тільки українсько-російських серіалах і коротких драмах, ставши абсолютним лідером за усіма аудиторіями (включаючи молодіжні) з помітним відривом від найближчих конкурентів. «Плюси» другі за п’ятьма аудиторіями, ICTV – ще за двома, «Інтер» за однією. ICTV минулого року остаточно обскакав СТБ, завдяки серіалу «Пес», «Дизель Шоу» і голлівудським хітам. У другому ешелоні за комерційною аудиторією здав свої позиції НТН, чим скористався канал «2+2», ставши лідером ніші.
«Телекритика» підбиває підсумки минулого року в телерейтингах Nielsen. У матеріалі використані дані телепанелі, надані на наш запит рекламним агентством Sigma (рекламна група CMS Group). За основну аудиторію для аналізу взято саме комерційну – 18-54, 50+.
Загальні висновки
Топ. Канал «Україна» за рік набрав 1 п. п. – з 10,65% до 11,63%. «1+1» практично зберіг результат 2017 року – 9,43% (проти 9,49%), але тепер це вже третє місце. На другому місці з невеликим відривом – канал ICTV, наростивши 0,7 п. п. – з 8,92% до 9,69%. Канал СТБ розгубив піввідсотка (з 9,06% до 8,51%) і перейщов із третього на четверте місце. Остаточно зменшив свої частки «Інтер» (з 6,9% до 6,28%), поступившись п’ятим місцем «Новому каналу» (7,1% в 2018-му проти 6,72% в 2017-му).
У другому ешелоні чверть своїх показників розгубив НТН (з 3,69% до 2,83%), перебравшись з традиційного для себе сьомого місця відразу на дев’яте. Його місце посів канал «2+2», перейшовши на нього з 10-ї позиції. Мовник наростив відразу половину (+48%) своїх показників – з 2,29% до 3,4%
.
Лідером у праймовому топі (19:00–23:00) залишається «Україна», а ось друге місце канал ICTV ділить із «Плюсами» (9,94% проти 9,90%):
За пенсійними аудиторіями каналу «Україна» немає рівних – річний показник частки мовника сягає 15%. Також вирізняються за старшими аудиторіями «Інтер» і НТН, а К1 з десятки витісняють за різними аудиторіям «112 Україна», «ПлюсПлюс» і «НЛО TV».
Особливості року. Канали «великої шістки» вдало впоралися з випробуваннями 2018 року – відключенням ефірного аналога і запровадженням квот на українську мову. Обидві події відбулися без ексцесів і практично ніяк не вплинули на їхні показники. З явних трендів року – запуск україномовних серіалів здійснюють практично всі, щоправда, поки все ще не для пік-прайму. Інтернет-феномен серіалів «Школа» і «Київ удень і вночі», коли показ серіалів у YouTube і на сайтах каналів майже повторює аудиторію телепоказу, вже змушує телеканали замислитися. Експериментів із європейським серіалопоказом було трохи більше ніж у 2017-му, але це поки не впливає позитивно на показники каналів, що їх транслювали.
Велика шістка
Незважаючи на розвиток тематичного телебачення, минулого року «велика шістка» наростила загальну частку майже на 1 п. п. – з 51,74% до 52,6%. Причина зростання криється в урізання панелі Nielsen (1 січня 2018-го від даних була відокремлена зона ООС). Впевнене зростання топ-6 демонструє останні три роки:
Найстарішими телеканалами залишаються «Інтер» і «Україна». СТБ втрачав показники за рахунок активної аудиторії, наростивши пенсійну. «Новий канал» залишається наймолодіжнішим, за рік мовник наростив тінейджерів.
Дещо змінився перегляд телеканалів за типами сигналу, чому посприяло відключення ефірного аналога в серпні – вересні. «Інтер» і «1+1» тут втратили найбільше. Канал «Україна» підріс за всіма типами, особливо яскраво в «кабелі»:
«Україна»
У телеканалу був вдалим увесь рік, найбільше помітне зростання навесні та влітку:
Головна «фішка» «України» в тому, що канал намагається утримати свою аудиторію протягом усього дня. Мовник єдиний, який інвестує в денні сітки, де продовжують демонструвати високі показники докудрами («Реальна містика», «Агенти справедливості» та «Історія одного злочину»), медичний серіал «Черговий лікар» (Film.UA) і горизонтальні лінійки програм (таблоїд «Зоряний шлях», мейковер «Місія: краса» і кулінарне реаліті «Свекруха чи невістка»). Минулого року вони продовжували бити рекорди в денних показах, незважаючи на нескінченні повтори, що чергуються з новими випусками/серіями.
У праймових слотах телеканал продовжував транслювати російські серіали та драми, зняті в копродукції з РФ (Filmstream/ABC Film), але були також драми виробництва провідних українських кіностудій, що дає змогу каналу утримувати лідируючі показники. Так, найбільш рейтинговою праймовою драмою став серіал «Ангеліна» (Filmstream, за аудиторією 18-54, 50+, частка – 13,4%, рейтинг 3,99%; за 18+, 50+ частка – 20,73%, рейтинг – 7,68%), детективна мелодрама «Хто ти?» («Українська продакшн студія», 12,15%/3,63% і 18,46%/6,84%), «Подорож до центру душі» (Star Media, 13,82%/3,77% і 19,39%/6,65%). Відносно скромними були показники хіба що україномовного серіалу «Лікар Ковальчук» («Паноптікум»), 95-серійної мелодрами «Каблучка з рубіном» (Front Cinema) і 20-серійного детективного серіалу «Виходьте без дзвінка» («Три-я-да Продакшн»).
Зберігався також стабільно успішний серіалопоказ українських 4-серійок разом із архівними російськими мелодрамами у вихідні. Серед найкращих прем’єр фільмів та міні-серіалів вихідного дня – мелодрами «Дочки-мачухи» (Star Media, 15,05%/5,08% і 19,64%/8%), «Пташка співоча» (ABC Film, 14, 6%/4,73% і 21,02%/8,26%), «Людина без серця» (Filmstream, 15,61%/4,62% і 23,38%/8,85%). Канал акцентує на тому, що показав минулого року понад 50 прем’єр міні-серіалів.
Слот під західне кіно у каналу був як і раніше один – у ніч понеділка (рубрика «Мегахіт»), а під західний серіалопоказ – вночі буднів о 23:30 (франшизи детектива CSI). Однак цього року ситуація, схоже, зміниться. Як писала «Телекритика», телеканал на початку року завів праймові лінійки голлівудського кінопоказу, почавши рік із «Зоряних воєн».
З футбольних трансляцій на «Україні» успішними були матчі за участю збірної України, але найвищі показники отримала трансляція фіналу Ліги чемпіонів УЄФА (Реал – Ліверпуль), який відбувався в Києві. З власними програмами в праймі каналу щастить не так, як із драмами. Певний успіх демонструє хіба що соціальне ток-шоу «Говорить Україна». Гумористичне «Шоу Братів Шумахерів» показало невелике зростання в показниках, але високі цифри програми чергуються з низькими і залежать від вдалого сусідства з 4-серійками, які йдуть до цього. У 2018 році канал обзавівся департаментом розважальних проектів, першими успіхами якого стали масштабні музичні шоу і концерти («Ліга зірок», «З Днем народження, Україно!», «Музична платформа» та концерт Олега Винника «Ти в курсі»). Тоді як соціальна програма «Контролер», розважальна «Без паніки» і проект журналістських розслідувань «Гучна справа» поки не радують цифрами. Втім, «Україна» планує не зупинятися на цьому і вперше за багато років готує на весну велике праймове форматне шоу The Brain, від якого відмовився канал СТБ через дорожнечу його виробництва.
У загальному топі програм року, крім новорічного шоу та фіналу Ліги чемпіонів є ще концерт Олега Винника і драми «Друге дихання» і «Принцеса-жабка».
ICTV
За рік мовник наростив більше за всіх із каналів «великої шістки», обійшовши «Плюси» на десяті частки відсотка і остаточно посунувши СТБ, ставши флагманським каналом групи StarLightMedia. Каналу вдався січень і квітень, а також кінець літа і вся осінь. Найкращий результат мовник продемонстрував у грудні:
Гумористичне «Дизель Шоу», четвертий сезон «Пса» і повтор старих його сезонів разом із голлівудськими хітами принесли каналу «срібло». Вертикальна лінійка програм буднів йшла зі змінним успіхом, під кінець року канал відмовився від «Інсайдера» на користь нового реаліті «Багач – Бідняк». Із серіальних лінійок непогано зайшов серіал «Татусі» від «Дизель студіо», після чого був продовжений на другий сезон.
У двадцятці найкращих програм року на ICTV голлівудські екшени вдалося розбавити тільки документалці «Королева гумору» про загиблу актрису «Дизель Шоу» Марину Поплавську.
«1+1»
Здобутки першого півріччя перекрили невдачі в другому.
«Танці з зірками» дали каналу хороші цифри восени, а «Голос країни» – навесні. У продукції «Кварталу 95», до успіхів «Вечірнього кварталу», «Ліги сміху» додався також «Жіночий квартал» восени. А ось із прем’єрним серіаловиробництвом не склалося, якщо не враховувати успіх серіалу «Школа». Слот турецьких серіалів у передпраймі буднів продовжував давати відносно непогані показники. Минуле літо канал вперше провів без серіалу «Свати», через що злегка просіли його літні показники. Зате знайшовся час для експериментів – влітку вийшов другий заключний сезон польського серіалу «Наші пані у Варшаві».
У двадцятці найкращих програм року новорічне та різдвяне меню, проекти «Кварталу 95», «Школа», «Танці з зірками» та два українські фільми – «DZIDZIO контрабас» і «Кіборги».
СТБ
Канал помітно просів восени, за решту часу – практично повністю повторив показники 2017-го.
Навесні 2018 року мовник невдало експериментував із різними форматами: «Вечір з Наталією Гаріповою», «Світами за скарбами» та «ЕксперименТИ», а восени – «Цієї миті рік потому» та «Ультиматум», після чого закрив проекти разом із «довгожителем» – предпраймовим шоу буднів «Усе буде добре». Все це стало причиною того, що канал уже цієї весни зосередився на серіалопоказі. Хоча успіхи з серіалами минулого року були посередніми – «Коли ми вдома» і «Здається будиночок біля моря» не збирали середніх показників по каналу. У кінопродукції канал знову акцентував на радянській класиці та фільмах, вироблених у СНД, але, як писала «Телекритика», на початку року змінив стратегію і таки вперше завів західний кінопоказ.
Явна удача каналу – придбання прав на трансляцію Євробачення, навесні вдало пройшов «Холостяк», восени – «Х-фактор», «Зважені та щасливі», «МастерШеф». Головними хітами каналу як і раніше залишаються програми про екстрасенсів («Битва екстрасенсів» і «Слідство ведуть естрасенси»), а також соціальне ток-шоу «Один за всіх».
«Інтер»
Рік для каналу минув би дуже погано, якби мовник не завів права на Мундіаль. Футбол допоміг наростити показники в червні – липні. Невелике зростання було також у січневому міжсезонні, в усі інші місяці канал втрачав свої частки:
Минулого року «Інтер» вирішив не концентруватися на прем’єрних серіалах у праймі буднів, залишаючи повтори раніше куплених, які разом з архівними російсько-українськими мелодрамами фактично «добивають» показники каналу. Як і канал «Україна» мовник удень показує докудрами («Речдок», «Життя на грані»). Новий сезон «Круче всех» восени не задався. З програм стабільно хороші цифри все ще видає «Орел і решка», незважаючи на ЦА програми та аудиторію самого мовника. Канал у 2018-му продовжував також експерименти з французькими комедіями та західними серіалами, але це було не зовсім вдало.
Крім Чемпіонату світу з футболу каналу вдалися традиційні повтори радянської класики, естрадні концерти, трансляції боксу з українськими боксерами, але до двадцятки потрапив практично тільки футбол:
«Новий канал»
Минулого року канал злегка додав у першому півріччі, але посадив показники у другому:
Власні розважальні проекти вертикальної лінійки в поєднанні з голлівудськими хітами на вихідних продовжують створювати рейтинги мовникові. Якщо весна минула без особливих ексцесів, то восени канал успішно воскресив «Хто проти блондинок», вдало запустив нове реаліті «Екси» та відносно непогано перезапустив «Кохання на виживання». Серед явних невдач – щоденне шоу «Оля» та серіальні лінійки – «Київ удень і вночі» та «Чаклунки».
У двадцятці найкращих програм – тільки голлівудські блокбастери:
Другий ешелон
Концентрація НТН на російських і американських детективах разом із радянськими фільмами, схоже, вичавлює з каналу останні сили. Мовник остаточно здав своє лідерство каналу «2+2», просівши на чверть (з 3,69% до 2,83%) і перейшовши з сьомого на дев’яте місце.
«2+2» наростив, як повідомлялося вище, половину своїх показників завдяки футбольним трансляціям, прем’єрним кримінальним серіалам власного виробництва та західному кіносеріальному показу. ТЕТ як і раніше сильний у скетчкомах і скетч-шоу (невелике просідання – з 3,03% до 2,92%, восьме місце), а К1 вже не перший рік щастить із повторами «Орла і решки» (невелике зростання – з 2, 54% до 2,64%, 10-те місце).
Найбільше змін було на «НЛО TV» – канал зумів «витиснути» К1 з 10-го місця в підсумках року за молодіжною аудиторією 14-49, вся Україна (2,26% проти 2,32% у 2017-му). Мовник продовжував експерименти з власним виробництвом серіалів: «Суперкопи», «Сишиш-шоу», «Дефективи», «Куратори», «Заряджені», які йшли в перемішку з «Мамахохотала-шоу», американськими фільмами/мультфільмами і матчами Ліги чемпіонів і Ліги Європи. Серед програм на каналі є тревел-шоу Сheck-in, а також проекти «Без краваток» і «Отак мастак». Канал розпочав цей рік із прем’єр українських мультфільмів, які, мабуть, розвиватиме в 2019-му (у телеканалу в розробці три мульти – «Небезпечна зона», «Чортовийок» і «Комахи») разом із власним медичним серіалом («Скоряк» про лікарню швидкої допомоги).
Битви телегруп
Телегрупа StarLightMedia (СТБ, ICTV, «Новий канал», М1, М2 і ОЦЕ) наростила з 26,6% до 27,4% (18-54, 50+) і залишилася лідером. Про показники першої трійки каналів читайте вище. Канал М1 майже не змінив свою частку – з 1,49% (проти 1,46%), і це все те ж 12 місце. Другий музичний мовник групи – М2, зібрав ті ж 0,22% і це 32 місце. Телеканал ОЦЕ після переформатування підріс – з 0,24% до 0,42%, і перебрався з 30-го на 25-те місце.
Телегрупа 1+1 media («1+1», «2+2», ТЕТ, «ПлюсПлюс», «Бігуді», Paramount Comedy та «УНІАН ТБ») наростила свою частку на 1 п. п. – з 16,68% до 17,66%. Зростання частки допомогло телегрупі піднятися з третього місця на друге, обійшовши InterMediaGroup. «ПлюсПлюс» за рік трохи підріс – з 1,27% до 1,34% і піднявся з 14 на 13-те місце. Канал серіалів «Бігуді» зібрав 0,4% (проти 0,46%), але в загальному рейтингу опустився з 22-го на 26-те місце. Замість каналу «УНІАН ТБ» в панелі тепер вимірюється Paramount Comedy, який зібрав 0,17% – це 33-тє місце.
Телехолдинг InterMediaGroup («Інтер», НТН, К1, К2, «Мега», «Піксель», «Enter-фільм» і ZOOM) за рік втратив із 17,97% до 16,56% і перейшов з другого на третє місце. Телеканали «Піксель», «Ентер-фільм» і «Мега» як і раніше йдуть плч-о-пліч, завершивши рік з показниками 1,31%, 1,3% і 1,29% – це 14, 15 і 16 місця в загальному рейтингу. Жіночий К2 зібрав ті ж 0,55%, але в загальному топі пересунувся з 20-го на 22-ге місце. Частка молодіжного ZOOM – ті ж 0,36%, але в загальному рейтингу канал опустився з 25-го на 28-ге місце.
«Медіа Група Україна», як і раніше вимірює тільки три свої телеканали: «Україна», «НЛО TV» і «Індиго» (канал-пустушка «Ескулап», платні «Футбол 1/2» і цілий пул регіональних телеканалів не вимірюються). За рік група наростила свої показники на 1 п. п. – з 13,09% до 14,17%. Канал «Індиго» став 18-м, наростивши частку з 0,59% до 0,84% (проти 20-го місця).
Тематичні телеканали
В інформаційній ніші майже в 1,5 разу відрізняються показники каналів між комерційною та старшої аудиторією. Впевнений лідер – «112 Україна» (0,89% і 2,15% за 18-54, 50+ і 18+, 50+), друге місце поки що у NewsOne (0,61% і 1,9%), який за рік злегка просів. Боротьбу за третє місце виграли канали «24» (за активною аудиторією) і «Прямий» (за старшою).
Анімаційні канали. «ПлюсПлюс» ледве втримав лідерство в ніші, випередивши «Піксель» на соту частку відсотка (1,34% і 1,31%). «Слабке» місце першого – це відсутність цифрової ліцензії, на відміну від конкурента.
Музичні канали. Телеканал М1 як і раніше поза конкуренцією, на другому місці з великим відривом – MUSIC BOX, який за рік зібрав свої 0,44%. А канал М2 став третім (0,22%). EU Music за рік просів з 0,19% до 0,14%. Тоді як у O-TV – 0,1% і 37 місце в рейтингу.
Суспільний мовник. «Перший» за рік трохи підріс – з 0,34% до 0,5%, і перебрався з 28-го на 23-тє місце в загальному рейтингу (за старшою аудиторією – з 0,58% до 0,67%). Канал скористався невеликим сплеском у серпні – вересні через присутність мовника після відключення аналога, але після повного відключення канал здав свої позиції. У 2018-му мовник рятували спортивні трансляції (Олімпіада, біатлон) і Євробачення.
У загальному топі програм за 2018-й кількісно лідирує канал «1+1»:
Загальний підсумок року для всіх каналів за аудиторією 18-54, 50+:
Такими були підсумки телеперегляду-2018 у панелі Nielsen. Підбиття підсумків року відповідно до даних альтернативних ОТТ-вимірювань BigDataRaiting і «Ланет» читайте за посиланням.
Наведені дослідження телевізійної аудиторії належать ІТК, оператор панелі – Nielsen, моніторинг – «Комунікаційний альянс». Докладніше в
глосарії ТВ панелі.