«Вайнштейн» (в оригіналі «Недоторканний») – фільм документалістки Урсули Макфарлейн. Він дає аудіовізуальний погляд на історії жертв ґвалтівника Гарві Вайнштейна. Його прем’єра відбулася на початку року на фестивалі «Санденс» і тепер нарешті докотилася до нашого прокату. Чому цей фільм важливий? Хто такий Гарві Вайнштейн? Чому його справа викликала резонанс?
Фільм розповідає історію становлення чудовиська
Яким був Гарві? Яким він є? Макфарлейн намагається копати в саме дитинство, коли «дрібний, товстий і відлюдькуватий» хлопчина не міг знайти своє місце серед однолітків. Від перших грошей до титулу короля «цього бісового міста» – у його сходження був тіньовий бій, про який широка громадськість дізналася лише восени 2017 року.
Хто для нашого глядача Гарві Вайнштейн? Передусім його знають як одного з братів-засновників Miramax. Він був тим, хто не боявся ризикувати у виборі проектів: завдяки Вайнштейнам нам відомі імена Квентіна Тарантіно, Стівена Содерберга й інших талановитих кінематографістів. Навряд чи до скандалу і #MeToo хтось замислювався про фігуру Гарві Вайнштейна по цей бік океану. Він міг подарувати мрію, проте декому за неї потрібно було заплатити велику ціну.
Фільм говорить від імені жертв і оточення Гарві
Головне джерело фактів про «серійного маніяка»-Вайнштейна – його жертви. За допомогою візуального ряду Урсула Макфарлейн розігрує перед нами справжній трилер. Тут тобі й вузькі готельні коридори, які ведуть до традиційного для Гарві місця злочину, і хрипкий голос Гарві на записі телефонного дзвінка. Зробити з Вайнштейна лиходія нескладно, навіть не потрібно його гримувати.
Крім жертв, фільм знайомить нас із людьми, які працювали з ним упродовж тривалого часу й ділили з Гарві як успіхи, так і поразки. Його секретар, яка побічно зіткнулася з домаганнями начальника; підлеглі, що досі почуваються винними в тому, що не зупинили його, хоч і знали про схильність Вайнштейна. Усі антифакти стикаються з великим талантом бізнесмена і вивіреним оком продюсера.
Третім суб’єктом фільму стають журналісти, які або зазнали нападок продюсера, або почали боротися з ним. Один зі спікерів фільму – Ронан Ферроу, син Вуді Аллена, який випустив великий матеріал проти Гарві в The New Yorker.
Фільм досліджує злободенну тему
Цього року на «Санденсі» сюжет про співака-педофіла затьмарив історію про продюсера-ґвалтівника. Світова прем’єра «Вайнштейна» відбулася на фестивалі в Парк-Сіті через майже півтора року після перших позовів проти Гарві, тому актуальнішим виявився документальний фільм «Залишаючи Неверленд».
Тема сексуального насильства не збавляє обертів і лише посилюється. Перед прем’єрою «Одного разу в Голлівуді» (старого друга Вайнштейнів Квентіна Тарантіно) у США активісти зіпсували банери фільму: замість облич головних героїв підставили обличчя відомих ґвалтівників Романа Поланскі та Джеффрі Епштейна. Нещодавно Епштейн наклав на себе руки у в’язниці. Хто знає, скільки ще подій запустить ця тема, та те, що Гарві Вайнштейн і його історія стали стартовим майданчиком для незворотних процесів у суспільстві та індустрії – це факт.
Фото: Getty Images