У рамках заходу група назвала ціни на ретрансляцію своїх каналів, розповіла про запуск HD-версій «1+1», «2+2» і ТЕТ та про нові канали для дистрибуції, поінформувала про кодування супутникового сигналу і супутніх процесах, а також представила докладний огляд вітчизняного ринку Pay TV.
Спікерами заходу стали Ярослав Пахольчук, керівник напрямку платного телебачення групи 1+1 media, і Андрій Мальчевський, директор департаменту дистрибуції та розвитку мережі мовлення 1+1 media. «Телекритика» пропонує ознайомитися з подробицями почутого.
Кодування супутника: 20 січня 2020
Графік з кодування супутникового сигналу телегрупи залишається чинним: на початку жовтня «Зеонбуд» закодує на супутнику транспортний сигнал, 4 листопада почнуться маятникові вимкнення сигнала на супутнику.
Хіба що промокампанія кодування супутника дещо змістилася – вона розпочнеться 9 вересня. «У ці хвилини триває знімання першого ролика про кодування – це спільний ролик чотирьох медіагруп, – розповідає Ярослав Пахольчук. – У ньому беруть участь найкращі ведучі. Найвпізнаваніші обличчя телеканалів будуть говорити про те, яке класне українське телебачення і як його потрібно цінувати. З 9 вересня розпочнеться промокампанія про те, що супутникові абоненти можуть втратити українське телебачення. Мовляв, тому задумайтеся про те, що потрібно робити вже сьогодні. Це така собі шахова партія. Подивимося, як ми її розіграємо, хто буде в королях і дамках».
Інформаційна кампанія про супутникове кодуванні стосуватиметься винятково 4 млн сімей абонентів безкоштовного супутника. «Ми домовилися, що виділяємо окремий супутниковий сигнал тільки для тих абонентів, які дивляться безкоштовний супутник. Лишн вони будуть отримувати інформаційне повідомлення про те, що буде щось змінюватися. А ті, хто є користувачами платних технологій, будуть отримувати у той же час комерційну або соціальну рекламу іншого наповнення». Окремі супутникові сигнали поки запустили тільки «Плюси» і канали StarLightMedia, «Медіа Група Україна» в процесі, група «Інтер» обіцяє це зробити у вересні.
Ярослав пригадує, як телегрупа два роки тому змінювала параметри супутникового сигналу, і нарікає на те, що, незважаючи на велику промокампанію, 70% користувачів безкоштовного супутника переналаштували свої тюнери лише в останній тиждень перед вимкненням. З останнього Андрій Мальчевський пригадує деяких кабельних операторів на Західній Україні, які за 3 місяці після оголошення запуску окремих супутникових версій каналів для провайдерів так і не змінили параметри супутникового мовлення на запущений телегрупою альтернативний сигнал.
Тюнерів, які зможуть прийняти перекодований сигнал, на ринку буде більш ніж достатньо, починаючи з жовтня. «На момент кодування, за нашими оцінками, потрібно завести від 200 до 600 тисяч тюнерів. Вони коштуватимуть близько $30. З жовтня розпочнеться нон-стоп процес, коли ледь не щотижня в Україні будуть заїжджати контейнери з тюнерами. Один контейнер – це 18 тисяч тюнерів», – анонсує Ярослав Пахольчук.
Кодуючи супутниковий сигнал телегрупи йдуть на великі ризики – відбудеться певна втрата в охопленні, яке потрібне для продажу рекламного часу, але шляху назад немає, запевняє Пахольчук: «Особисто для мене визначальний момент настане 4 листопада, коли ті, хто не вірили, змушені будуть повірити , що “свято наближається”. 22 січня нам буде дуже страшно прокидатися, оскільки ми отримаємо рейтинги за 21-те. 21-го ще нічого не трапиться, а ось 22-го почнеться вже мандраж».
У зв’язку із супутниковим кодуванням телегрупа змінить також формат мовлення – канали перейдуть в DVB-S2 MPEG-4. Тоді як сьогодні використовують MPEG-2, місткість якого на смузі в транспондері на супутнику вдвічі більша MPEG-4.
Додатковою вартістю для провайдерів стане запуск телегрупою HD-мовлення трьох каналів – «1+1», «2+2» і ТЕТ. Перший вийде в HD вже 19 вересня, два інші – в першому кварталі наступного року.
HD-версія «1+1» буде поширюватися на супутнику в кодованому вигляді, її надаватимуть винятково провайдерам платного телебачення. Так само телегрупа має намір дистрибутувати HD-версії «2+2» і ТЕТ. Решта каналів холдингу залишаються в SD-якості. Упроваджувати додаткову плату за HD група не планує. У сітці мовників залишиться буквально кілька одиничних архівних продуктів, які не змогли перевести в HD. Проте, Ярослав Пахольчук акцентує на тому, що HD-версії телеканалів однаково можна буде називати повноцінними. За рік-два телегрупа має намір утримувати лише HD-версії цих трьох каналів, у «Зеонбуді» транслюватимуть канали в SD-якості. «Запуск HD стимулюватиме провайдерів модернізувати свої мережі та виходити на якісно новий рівень надання послуг», – додає Андрій Мальчевський.
Телегрупа зберігає свій прогноз, представлений на конференції ДЕК на початку літа – 45% домогосподарств безкоштовного супутника після кодування перейдуть у платні сегменти:
Ринок Pay TV зросте до 10 млрд у 2021
У 2018 році було 4,7 млн абонентів платного телебачення, у середньому вони платили за ТВ-послугу 69 гривень на місяць (ARPU). 18% усього ринку платного телебачення діставалося правовласникам. Третину з цих грошей отримали 4 провідні медіагрупи.
У 2019-му ринок платного телебачення зросте на 20% і становитиме по завершенні року 4,7 млрд гривень. Мінімальна ціна за ТВ-пакет цього року підвищилася до 60 гривень, однак поки не всюди. ARPU зросло на 40% – з 69 до 84 гривень. Цього року за доходами від дистрибуції українські медіагрупи наблизилися до міжнародних правовласників.
Ринок вдалося наростити цього року винятково за рахунок зростання цін на ТВ-послугу. Як приклад, у Одесі не знайти ТВ-послуги нижче 130 гривень.
Наступного року група закликає провайдерів зробити мінімальними пакети по 90 гривень на місяць у великих містах і 80 гривень на місяць в регіонах.
«Мета, яку я перед собою поставив, – це наростити ринок платного телебачення до 10 млрд гривень у 2021-му, – каже Ярослав Пахольчук. – Коли відбудеться кодування, цього можна буде досягти. Математика проста – буде 6,7 млн абонентів, ARPU на рівні $5. Та при цьому важливо, щоб передплата на ТВ-послугу в 2021-му коштувала щонайменше 100 гривень на місяць. Економічно обґрунтована ціна за ТВ-послугу вже сьогодні становить 120 гривень на місяць. Тоді працює економіка, бізнес-модель ведеться по-чесному».
Ціноутворення
У першому кварталі наступного року ціна за шість каналів 1+1 media («1+1», «2+2», ТЕТ, «ПлюсПлюс», «Бігуді» та «УНІАН ТБ») зросте з 3 грн до 4,5 грн за абонента на місяць. У другому – четвертому кварталі ціна зросте до 6 гривень на місяць із абонента. У 2021-му плата за ретрансляцію телеканалів холдингу підвищиться до 7 гривень на місяць із абонента, у 2022-му – до 8 гривень.
Таким чином телегрупа в 2020-му хоче вирівняти роялті кабельних провайдерів із роялті ОТТ-операторів, які останніми роками платили більше, ніж провайдери кабельного телебачення. Також телегрупа впроваджує чітке розмежування прав на сatch up і VOD. Вартість прав на catch up і time-shift для ОТТ- і IPTV-операторів наступного року зросте з 1 грн до 1,5 грн з абонента на місяць; у 2021-му – до 1,75 грн із абонента на місяць; у 2022-му – до 2 гривень із абонента на місяць.
«Раніше сatch up права ми закладали у вартість, але зараз ми виділяємо це в окремий вид прав, – роз’яснює Андрій Мальчевський. – Умільців на ринку, які інтерпретували наші умови собі на користь, багато, ми зіткнулися з неправильним використанням сatch up. Ми не могли зрозуміти, чому наш ринок vod відстає. Виявилося, що окремі оператори брали права сatch up, і потім робили каталогізацію з нарізок з сatch up у своєму кінотеатрі. Ми з усіма провели консультації, пояснили юридичні наслідки. Відповідно, наступного року цього вже не буде».
Згідно з умовами телегрупи, провайдери зобов’язуються зробити канали 1+1 меdіа максимально доступними для абонентів; формувати економічно обґрунтовані ціни на свої ТВ-послуги; провайдери повинні бути готові до прозорої звітності; вони зобов’язуються акційні пропозиції в соціальних і базових пакетах обмежити в термінах до 3 місяців (раніше було 6 місяців).
«Гроші грошима, але є ще історично сформовані взаємини з провайдерами. Якщо попередні роки вони були важкими, то в останній рік ми бачимо позитивні зрушення, – додає Андрій Мальчевський. – Не тільки ми зрозуміли цей процес, а й прогресивні провайдери почали нас підтримувати в цьому. Перед тим, як переукладати договір із провайдерами на наступний рік, ми будемо дивитися на історію наших взаємин, виконання ними галузевих зобов’язань, які дають зростання ринку. Будемо також дивитися на акційну політику – є акції для залучення нових абонентів, а є прихований демпінг. Ми будемо відстежувати ці історії, зокрема серед великих гравців. Ми спілкувалися на цю тему з “Волею”. У них на сайті зазначені всі умови акцій. Але є регіональні провайдери, які на стінках в під’їздах пишуть про акції, яких немає на офіційному сайті. Відстежити це важко, та ми разом будемо з усім цим боротися. Ми будемо пропонувати провайдерам обмежувати такі акції в часі».
Ярослав Пахольчук додає, що вже в серпні телегрупа розіслала пропозицію на наступний рік провайдерам, які тримають 40% абонентів платного ТБ.
Піратство та маніпуляції з акціями
За останні 3 роки група спільно з Департаментом кіберполіції Національної поліції України офіційно надіслала порушникам понад 150 претензій, за якими надалі було проведено понад 10 обшуків і фіксацій порушень закону, а також відкрито 37 кримінальних проваджень.
«4 млрд ми б уже могли заробити цього року, якщо б не акції, страх підвищити ARPU і піратство», – каже Ярослав Пахольчук.
Боротьба з піратством ускладнюється тривалою законодавчою процедурою: «Мені хотілося б рухатися в цьому напрямку значно швидше й ефективніше, але це дуже складний процес. Зібрати 152 претензії і довести їх до якогось результату це чимала робота. Фактично зараз ми щотижня надсилаємо по одній претензії. Результати різні: хтось правдами й неправдами виходить на нас з мировою. Для нас це завжди важке рішення – підписувати чи не підписувати. З одного боку, ти витратив стільки ресурсів, щоб довести свою правоту, що не готовий підписати мирову. З іншого боку, ти отримуєш сатисфакцію, коли ще один гравець переходить на світлий бік. У результаті вибираєш, чи хочеш крові і м’яса, показового прикладу доведення справи до кінця. Такі приклади також є. Сьогодні в нас вже таких 4 кейси», – додає Ярослав Пахольчук.
Акції провайдерів на придбання ТВ-послуги часто є прихованим демпінгом. «Маніпуляції з безкоштовними пакетами, акційними пакетами з мінімальною ціною зупиняють розвиток усього ринку, – акцентує Ярослав Пахольчук. – “Воля” була одним із піонерів у цих акціях. Цього року “Ланет” себе проявив не до кінця по-партнерськи. Сьогодні це хоча б уже не кожен другий, але кожен третій провайдер. Коли починаються проблеми, ти шукаєш шляхи їх обійти перевіреними, ситуативними методами. Усі акції діляться на два типи – на утримання абонента й на залучення. Коли ти робиш утримання абонента – ти його не втрачаєш. Він залишається у провайдера, сплачуючи менше. Акція на залучення проводиться для переманювання абонентів. Якщо переманювання відбувається з іншої платформи – ми втрачаємо, якщо з безкоштовної послуги, Т2 наприклад, – це додає. Акції, які зараз відбуватимуться у зв’язку з кодуванням, ми підтримуємо. Акції з переманювання абонентів мають більше мінусів, ніж плюсів. Хоча, в принципі, нам, правовласникам, стає однаково – є акції у провайдера чи ні. На період формування ринку – в 2016–2018, ми закривали очі на це – провайдер сплачує гроші з абонентів на період акції в повному обсязі. Зараз ми чітко стежимо за цим. І стимулюємо мейджорів ставати на нашу позицію».
У першому півріччі 2020-го телегрупи почнуть активну боротьбу з кардшерингом. Ярослав Пахольчук посилається на внутрішнє дослідження, згідно з яким абонентів кардшеринга сьогодні 900 з гаком тисяч щомісяця. Тоді як раніше телегрупа оцінювала «кардшерингових» абонентів у 500 тисяч. «Наступного року слід очікувати шквалу справ із кардшерингу. Вони можуть бути на різних рівнях – як на рівні інсталяторів, так і продавців. Чому ми цього не робимо сьогодні? Тому що нам не вистачає прав – коли у тебе не закодований сигнал на супутнику, немає прямого завдання збитків. Мейджори не завжди надають локальним гравцям права представляти їх на цій території».
Провайдерів, які захочуть взяти сигнал каналів групи з ефірної цифри «Зеонбуду», очікують неприємності – «Плюси» мають намір обзавестися для сигналу в Т2 спеціальними позначками – водяними знаками. «У жовтні для наших каналів, які мовлять у Т2, – «1+1», «2+2» і ТЕТ, ми запускаємо вотермарки, спеціальні мітки сигналу в Т2. Відповідно, якщо якийсь провайдер, ретранслюючи наші телеканали, використовував сигнал Т2, ми візуально зможемо визначити мітку. Тоді як сьогодні – потрібно їхати, дивитися, досліджувати, як він отримував наш сигнал. Коли ми виявимо, звідки вони беруть наш сигнал, їхнє життя ускладниться», – повідомляє Андрій Мальчевський.
Також на телегрупу чекає боротьба з андерепортингом: «Ми до кінця андерепортинг не побороли. Ми відтестувати для себе прийнятні цифри, які збігаються з соцдемом, нашими оцінками і звітами за обсягом коштів. І, відповідно, зараз ми розуміємо, яка абонентська база у того чи того провайдера. Аналоговий кабель поки в нас усе ще домінує. Коли ми переукладали угоду на цей рік, ми побачили, що багато провайдерів кабельного телебачення втратили абонентів. Вони нам надавали свої дані з білінгу, статистику. Ми це перевіряли – так, дійсно були ті, хто втратили. Але значно за цей період зріс ОТТ і діджитал-сегмент, що перекрило це падіння. В абсолютних величинах їх кількість залишилася на рівні минулого року», – розповідає Андрій Мальчевський.
Ефірний аналог і цифра
Телегрупа виступає за повне вимкнення ефірного аналогового телебачення наступного року. Водночас єдиний провайдер ефірного цифрового телебачення має добудувати мережу першого мультиплексу. «Ми вважаємо, що аналог наступного року має бути відключений. Чому? Тому що Росія вимкнула свій аналог – навіть уздовж кордону з Україною. Причин залишати аналог більше немає. Потрібно посилити ефірну цифрову мережу, зокрема на прикордонних територіях. Уже сьогодні в Одеській області доставлено 7 передавачів у першому мультиплексі. Пізніше будуть доставлені передавачі у Волинській, Чернівецькій областях. Перший мультиплекс повинен добудовуватися», – каже Ярослав Пахольчук.
Пакет дистрибуції та нові телеканали
Тепер пропозиція 1+1 media distribution налічує 26 різножанрових телеканалів преміальної якості, 13 із яких доступні для перегляду в HD-версії. Усі ці канали разом наступного року згенерують до 30% загального телеперегляду в системах платного ТБ.
У портфоліо 1+1 media distribution було додано два телеканали виробництва Film.UA Group – кіносеріальний FilmUADrama та кулінарний «КУС-КУС». Дистрибуція FilmUADrama переходить до «Плюсів» із 1 січня наступного року. До цього дистрибуцію каналу здійснювала компанія «Віа медіа» – структурний підрозділ «Волі». «КУС-КУС» планує отримати супутникову ліцензію у вересні цього року, всі документи вже подані до Нацради з питань телебачення і радіомовлення, після чого почнеться його дистрибуція провайдерами платного телебачення. На початку наступного року Film.UA Group і StarMedia планують запустити спільний туристичний телеканал з ухилом в подорожі Україною і віддати цей мовник на дистрибуцію холдингу «Плюсів».
«У вересні Film.UA Group запускає новий тематичний лайф-стайл телеканал про кухню – “КУС-КУС”. Кухня у нас особливо не представлена на великих екранах національних мовників. З огляду на той зворотний зв’язок, який ми отримали щодо каналу “36,6”, ми віримо, що це буде нестандартне подання – цікаве, інтерактивне. Цей канал має сподобатися всім любителям не лише добре поїсти, а й просто поїсти. Ми продовжуємо співпрацю з Film.UA Group і StarMedia. Є розмови про те, що в першому півріччі наступного року вони запустять канал пізнавально-мандрвної тематики. Тревел-каналу в нас немає. В Україні є багато чого подивитися. Ось вони й працюють у цьому напрямку. Можливо, наступного року з’явиться ще один нішевий телеканал», – каже Андрій Мальчевський.
Крім того, портфоліо 1+1 media distribution оновиться ще двома телеканалами в партнерстві з VIACOM. Остання готується адаптувати в Україні два міжнародні мовники холдингу: сімейний кіносеріальний та дитячий телеканали. Дистриб’ютором мовників буде 1+1 media.
Група поки не готова озвучити назву нових телеканалів VIACOM. «Ми продовжили довгостроково наш контракт. З його продовженням у нас є хороші новини – канал Spike, який сподобався всім абонентам, був у SD-якості, а за два місяці з’явиться в HD-якості. У жовтні ми запускаємо ще два нові канали VIACOM. Ще не готовий назвати їх – є певні юридичні формальності, тому публічно не можемо сказати. Але, сподіваюся, у вересні, коли буде повністю підписано всі документи, ви дізнаєтеся назви цих телеканалів. Це дитячий канал і телеканал фільмів сімейного перегляду», – резюмував Андрій Мальчевський.
У ніші сімейного кіносеріального каналу з пулу мовників VIACOM працює Paramount Channel, в портфоліо дитячих каналів VIACOM крім Nickelodeon і Nick Jr телеканали Nicktoons, Nick at Nite і TeenNick.
Фото: Олександра Йорк