Телегрупи скористалися політикою платіжних систем еквайрів із заборони на співпрацю з сервісами, які поширюють нелегальний контент, і змусили заблокувати їхні фінансові платежі. У StarLight кажуть про 19 успішних кейсів блокування платежів порушників права інтелектуальної власності, у процесі ще дев’ять. Платіжна система Interkassa першою пішла назустріч телегрупі, напрацювавши внутрішні правила роботи з «сірими» ОТТ-сервісами. До боротьби з піратами долучилися також Visa і Masterсard, оштрафувавши три банки-еквайри, які проводили оплату піратським ОТТ-сервісам. «Пірати» під тиском з двох сторін розділилися – одні почали змінювати еквайрів, інші – укладати з телегрупами договори про легальну ретрансляцію мовників.
«Телекритика» розібралася в одному з найдієвіших методів боротьби з піратськими сервісами.
Антипіратські успіхи телегруп
Загалом у телегрупи StarLightMedia 28 «піратських» кейсів із блокування фінансових операцій, з яких 19 – успішні, решта 9 перебувають на розгляді у платіжних систем. «Ми змогли заблокувати отримання піратами грошей за продаж краденого контенту вже в 19 випадках. Головна особливість всіх піратських сервісів із цих кейсів у тому, що вони роозміщені за кордоном і у них не було застосунків у AppleStore, GooglePlay або магазинах застосунків Smart TV. Цим вони відрізняються від інших OTT-платформ, адже наявність застосунку дає нам можливість швидше розпізнати і заблокувати пірата», – пояснює керівник Центру моніторингу контенту StarLightDigital Дмитро Левін.
Крім ОТТ-сервісів група намагається заблокувати операції також інтернет-провайдерам, які надають своїм абонентам неліцензійну ТВ-послугу. «Розгляди іноді тривають 6 місяців. Наприклад, ситуація з локальним інтернет-провайдером ТВ-послуги перебуває на розгляді в платіжних систем вже 4 місяці. Звичайно, ми постійно комунікуємо з ними та запитуємо про статус нашої заявки».
У компанії уточнюють, що після блокування фінансових операцій 11 з 19 ОТТ-сервісів відключили канали телегрупи, п’ять – підписали договори, решта – змінили еквайрів і продовжують піратські трансляції, у зв’язку з чим телегрупа надіслала чергові скарги (сервісам і еквайрам). Разом з тим, у телегрупі відмовили «Телекритиці» в наданні списку даних ОТТ-сервісів, вказавши на можливі юридичні колізії у зв’язку з його публікацією.
Заступник генерального директора з правових питань «1+1 медіа» В’ячеслав Мієнко більш конкретно наводить успішні кейси своєї телегрупи. «Потік надходження коштів на рахунок сервісу кардшарингової мережі Shara1 був закритий завдяки нашим зверненням і взаємодії з платіжними системами SpryPay, NextPay, Megakassa і Piastris. Співпрацюючи з платіжною системою Interkassa, ми домоглися, щоб ОТТ-сервіс EDEM.TV припинив трансляцію телеканалів групи, а онлайн-кінотеатр Onvis зупинив нелегальне поширення нашого контенту. Поки у нас не було потреби в залученні таких платіжних систем, як Visa і MasterCard, проте такі практики нам відомі й за необхідності вони можуть бути застосовані в боротьбі з піратством», – пояснює він.
Як Interkassa псує життя піратам
У StarLightDigital відзначають успішну співпрацю з 4 платіжними системами: Interkassa, iPay, Visa і Masterсard. Саме з Interkassa й почалося блокування фінансових платежів. «Система приймання платежів Interkassa стала першим кейсом, у якому у нас був прямий діалог з платіжним агрегатором», – каже Дмитро Левін.
Телеэтика: рамки журналистского расследования
СЕО Interkassa Ігор Зотько розповів «Телекритиці», як саме ОТТ-сервіс проходить процедуру перевірки на предмет піратства: «Ми дотримуємося бізнес-етики і турбуємося про свою репутацію, тому протистоїмо піратству. Як міжнародна платіжна компанія і агрегатор методів онлайн-оплат для сайтів ми обслуговуємо десятки інтернет-бізнесів у різних галузях. Кожного клієнта ми перевіряємо через систему комплаєнс-контролю (від WebShield). Це всебічна перевірка на відповідність фінансовим правилам і ризикам. Кожен сайт, на який ми підключаємо платежі, надає підтвердження, що має право на продаж товарів, послуг або контенту, чи правомірно використовується домен і торгова марка. Наприклад, компанії, які надають послугу IP-телебачення, мають показати дозвіл на трансляцію від правовласника контенту».
«У нас був цікавий випадок із клієнтом, який виявився піратом і намагався продавати контент без ліцензії від правовласника, – продовжує Зотько. – Наш відділ контролю перевірив сайт, колеги помітили, що мерчант продає телеканали StarLightMedia. Після цього ми звернулися до Центру моніторингу контенту StarLightDigital, щоб переконатися, чи дійсно він нелегально надає цю послугу. За фактом ми отримали підтвердження, що договору з правовласником у цього сервісу не було. У StarLightDigital вели переговори з цим сервісом, щоб перейти на офіційні відносини, але мерчант відмовився укладати угоду, після чого прибрав на своєму сайті відео StarLightMedia з доступних для трансляції. Оскільки ми зіткнулися з таким прецедентом, контент на сайті мерчанта почали перевіряти більш посилено. Компанії Interkassa цей випадок показав, що клієнт не завжди правий. Завжди правий тільки закон, і перед ним усі рівні».
Visa і Masterсard: блокування піратів і штрафи еквайрам
У StarLightMedia також діляться позитивним досвідом співпраці з міжнародними платіжними системами Visa та Masterсard. «Ми тільки почали цю співпрацю, але віримо, що з часом напрацюємо швидшу і успішнішу систему спільної боротьби з порушниками права інтелектуальної власності. Оскільки сьогодні, як правило, це не моментальний процес. Платіжні системи розглядають наші заявки від 1 до 6 місяців. А до цього нам потрібно вивчити сайт, який порушує наші права інтелектуальної власності, зробити контрольну закупівлю, ще раз перевірити його під різними VPN, зафіксувати факт нелегальної ретрансляції, підготувати і надіслати лист із попередженням про порушення прав і вимогою припинити протизаконні дії. Тільки потім надіслати всі документи в Visa і Masterсard. На щастя, зараз у нас вже налагоджена взаємодія і багато питань обговорюються в листуванні», – пояснює Дмитро Левін.
На конференції Kiyv Media Week у вересні головний стратег StarLightMedia Федір Гречанінов повідомив, що Visa і MasterCard через співпрацю з піратами оштрафували три банки-еквайри: «Коли банки почали отримувати від Visa і MasterCard штрафи на 50–100 тис. євро, а один – навіть на суму 150 тис. євро, за те, що брали платежі за піратські сервіси, багато задумалися і почали перевіряти, чи можна обслуговувати ці сервіси». У Visa і Masterсard «Телекритиці» не відповіли на запит. У StarLightMedia відмовилися назвати оштрафовані банки, пославшись на етичну сторону питання.
Разом з тим, співпраця піратських сервісів з Visa і MasterCard потенційно може збивати з пантелику звичайного користувача. Логотипи Mastercard і Visa на сайтах IPTV-піратів присипляють пильність потенційних абонентів. Під час дослідження 400 сайтів піратських IPTV стримінг-провайдерів, проведеному світовим лідером з цифрової безпеки Irdeto, виявили, що 76% таких ресурсів відкрито пропонують оплатити свої послуги через Visa, Mastercard і PayPal. Збираючи плату через поважні платіжні системи, пірати підвищують довіру до себе користувача. Це означає, що саме платіжні системи частково відповідальні за процвітання нелегальних платних сервісів. Наприклад, російський ОТТ-сервіс Sovok.TV, до якого були претензії в українських телегруп, на своєму сайті акцентує на співпраці з Visa і Mastercard.
У StarLightDigital уточнили, що телегрупа не працює з Sovok.TV, сервіс видалив телеканали SLM після звернення групи в Visa і MasterCard із проханням блокувати оплату за рахунками сервісу.
Також у телегрупі відзначають тісну співпрацю з «Таскомбанк» і «Кредит Дніпро» (у телегрупи з останнім спільний власник – олігарх Віктор Пінчук), а також скаржаться, що піратські ОТТ-сервіси навчилися змінювати еквайрів. «У більшості випадків пірат дійсно шукає нові шляхи отримання грошей за надання своїх послуг. Вони змінюють не платіжну систему, а шукають альтернативного еквайра – посередника в цьому процесі. На жаль, таке відбувається часто, а нам залишається знову й знову подавати скарги і постійно стежити за процесом їх розгляду. У зв’язку з цим зараз перед нами стоїть новий виклик: розібратися в роботі еквайрів і знайти способи протидіяти їхній спільній з піратом діяльності. Цьому сприяють постійні зустрічі з банками. Зараз на наше прохання про допомогу в розробці нових методів захисту прав інтелектуальної власності відгукнулися і активно допомагають «Кредит Дніпро» і «Таскомбанк», ми також почали співпрацю з Українською міжбанківською асоціацією членів платіжних систем ЕМА. Це об’єднання допомагає нам налагоджувати діалог із банками і впроваджувати системи оповіщення про порушення. Основне завдання – створити умови, за яких пірати не зможуть отримувати платежі за продаж краденого контенту», – додає Дмитро Левін.
Членами Асоціації ЕМА є понад 60 банків і платіжних систем з України, Молдови та Білорусі. Заступник директора з операційних питань та інформаційної безпеки ЕМА Олексій Красюк розповідає, що реальних кейсів і результатів співпраці з українськими телегрупами поки що немає. В Асоціації спілкуються з цього питання з антипіратською ініціативою телегруп «Чисте небо» і порушники будуть внесені в спеціально створену базу: «У нас є партнерські стосунки з “Чистим небом”. Зараз триває узгодження порядку і правил взаємодії з банками і платіжними сервісами. Технічне доопрацювання на боці ЕМА. Йдеться про створення спільного порядку взаємодії і про його запровадження через максимальне залучення банків і платіжних сервісів. “Чисте небо” виявляє незаконну діяльність і піратів, що стоять за нею, документує цю діяльність. Згодом спільно з ЕМА визначається, через кого проходять платежі. ЕМА повідомляє банк і платіжний сервіс, за яким приймаються платежі за нелегальний контент, з метою припинення цієї діяльності. Суб’єкти, які продовжують торгувати піратським контентом, вносяться в міжгалузеву базу інцидентів, яку адмініструє Асоціація».
Водночас Олексій Красюк не обіцяє швидких результатів. «Виходячи з переліку актуальних видів шахрайства, від яких потерпають громадяни України і з якими ведуть боротьбу члени Асоціації, і сум, які крадуть з їхніх рахунків, піратство має менший пріоритет у діяльності компанії», – резюмує він.
«Телекритика» й надалі стежитиме за тим, як вітчизняні телегрупи борються з піратством.
Фото: Pixabay