За ними можна вивчати історію мистецтва

Проілюстрована Шпігельманом відверта поема Джозефа Марча про «гучні двадцяті»
_
Всупереч поширеній думці, сучасний графічний роман з’явився не тоді, коли популярні серіалізовані комікси переросли свій супергеройський зміст. Уже в 30-х роках – початок Золотого століття коміксів – «Бетмен» і «Супермен» співіснували з графічними новелами далеко не розважального змісту. Їхнім прабатьком у США вважається Лінд Ворд, що присвячував свої романи в картинках долям робітників і наслідкам Великої депресії. Вплив «плакатного» стилю Уорда можна простежити і в роботах Арта Шпігельмана – незважаючи на те, що замість монументальних людських фігур він населив свій найзнаменитіший роман мультяшними тваринами.
В експериментальному збірнику Breakdowns Шпігельман пародіює поп-арт і Моріса Ешера, приміряє стиль експресіоністів і приправляє все це коментарями впливового російського радянського мистецтвознавця Віктора Шкловського. Що б не відбувалося в образотворчому мистецтві XX століття, це відтворено в його малюнках – або принаймні удостоїлося іронічного коментаря.
Вони доводять, що комікси самі по собі –мистецтво

_
_
Вони вчать, як пережити травму

_
_
Вони вплинули на десятки інших авторів

_
_
Журнали та антології, які Шпігельман випускав разом зі своєю дружиною, не тільки збирали під обкладинками заслужених авторів на кшталт згаданого Мура, а й знайомили читача з талановитими новачками. Одним із них став Чарльз Бернс: його графічний роман «Чорна діра» (1995-2005) досліджував метафору кошмару, переданого статевим шляхом, задовго до фільму «Воно слідує за тобою». На початку кар’єри Бернс видавався в журналі Шпігельмана Raw, а зараз він – практично порівнянна зі своїм ментором величина. І нехай у «Сімпсонах» він поки не засвітився, зате «Чорна діра» фігурувала як пасхалка в «Планеті мавп» 2014 року.
Какие культовые комиксы выйдут в этом году на украинском
Зрештою, вони просто кумедні

_
_
Віддаючи перевагу у своїх романах гумору шибеника, сортирним гумором Шпыгельман теж не гребує. У 1985 році він придумав серію пародійних колекційних карток «Малюки зі сміттєвого бачка» (Garbage Pail Kids). Незважаючи на те що на них були зображені по-справжньому монструозні персонажі (на кшталт Дірявого Дена, тіло якого нагадує решето), «Малюки» стали поп-культурним феноменом масштабу садистської «Абетки» американського художника Едварда Горі. Нові сети карток, за якими стоять вже інші автори, виходять донині – як правило, присвячені якимось відомим персонажам. Спеціальна серія 2016 року зображала в стилі «Малюків» Дональда Трампа і Хіларі Клінтон. Точно так само, як за коміксами Шпігельмана можна вивчати мистецтво XX століття, за цим його дітищем можна вивчати маргінальну культуру останніх років – нехай це свідчить і не на користь нашого часу, зате лише виразніше підкреслює бунтарський талант автора.
Фото: YouTube The New Yorker