Підсумки конкурсу Нацрада планує підбити в квітні, але переможці відомі заздалегідь – одна частота відійде новоствореній пропрезидентській радіостанції «Прямий ФМ», ще одна – радіохолдингу «ТАВР медіа» під запуск джазової радіостанції, за дві інші зможуть позмагатися суспільні радіостанції «Промінь» та «Культура».
У конкурсних умовах прописано, що мовлення має здійснюватися без ретрансляції інших радіостанцій та використання вихідних даних інших мовників. Конкурсанти повинні дотримуватися таких форматних вимог:
– інформаційне радіо – частота 88,4 МГц (потужність – 1 кВт): у загальному обсязі мовлення щонайменше 60% програмної концепції мають становити соціально важливі передачі (інформаційні та соціально-політичні) для забезпечення інформаційних потреб громадян; обсяг ведення передач українською мовою має сягати 80%; конурсний збір становить 109,881 тис. гривень; заявки прийматимуться з 14 січня по 12 лютого 2019-го; граничний термін підбиття підсумків конкурсу – 12 квітня;
– інформаційно-освітньо-розважальна радіостанція – частота 97,2 МГц (1 кВт): щонайменше 50% мають становити передачі, віднесені до визначеного напрямку, стилю чи жанру, що має бути зазначено в форматі (інформаційні, освітні та розважальні передачі); обсяг ведення передач українською мовою – 100%; конурсний збір становить 109,881 тис. гривень; заявки прийматимуться з 21 січня по 19 лютого 2019-го; граничний термін підбиття підсумків конкурсу – 19 квітня;
– культурологічна радіостанція – частота 97,6 МГц (500 Вт): щоанйменше 50% – передачі, віднесені до визначеного напрямку, стилю чи жанру, що має бути зазначено в форматі (культурно-мистецькі та освітні передачі); обсяг ведення передач українською мовою – 100%; мовлення здійснюється без ретрансляції програм інших мовників, використання вихідних даних інших мовників; конурсний збір становить 104,886 тис. гривень; заявки прийматимуться з 28 січня по 26 лютого 2019-го; граничний термін підбиття підсумків конкурсу – 25 квітня;
– джазова та/або класична радіостанція – частота 104,6 МГц (2 кВт): щонайменше 50% – музичні твори, віднесені до визначеного напрямку, стилю чи жанру, що має бути зазначено в форматі (джаз та/або класична музика); обсяг ведення передач українською мовою – 100%; конкурсний збір становить 119,870 тис. гривень; заявки прийматимуться з 11 січня по 11 лютого 2019-го; граничний термін підбиття підсумків конкурсу – 11 квітня.
Обговорення. Оголошення конкурсу супроводжувалося суперечкою між членами регулятора. Член Нацради Сергій Костинський, який курирує конкурси, поінформував про те, що вивчав питання наявності різноформатних радіостанцій. В основному вони одноманітні: із 15 загальнонаціональних мовників 11 працюють у форматі музично-розважальному чи розважально-музичному. Із них 9 – це популярна сучасна музика, 2 – шансон, електронна і танцювальна музика. Ще 2 радіостанції – інформаційні. «На українському ринку не представлені такі формати, як фолк, джаз, блюз. Створення форматних радіостанцій сприятиме розвитку різних сегментів музичної індустрії», – вважає Сергій Костинський.
Форматні конкурси виписуються під конкретну компанію-переможця, – Олег Черниш
Перший заступник голови Нацради Ольга Герасим’юк зазначила, що проект рішень щодо конкурсу з’явився у переддень засідання наприкінці робочого дня о 17:52, а тому у чиновниці не було змоги зазделегідь ознайомитися з ним, хоча вона листом просила це зробити завчасно: «Я навіть не могла дізнатися, хто готує ці конкурсні умови. Мені сказали, що це буде сюрприз». Костинський уникнув відповіді, висловивши «жаль за порушену комунікацію» між членами Нацради. Також Ольга Герасим’юк і Олег Черниш намагалась поцікавитися чому саме такі формати були обрані для конкурсу, на основі якого дослідження вони запускаються. Спеціального дослідження, які саме формати потрібні Києву, не проводилося, уточнив Костинський.
Олег Черниш вважає, що форматні конкурси нівелюють саме поняття конкурсу. «Форматні конкурси виписуються під конкретну компанію-переможця», – зазначив він. Як приклад чиновник навів конкурс військово-патріотичного радіо, де єдиним претенедентом була державна «Армія ФМ». Перший конкурс, на його думку, проводиться під радіостанцію «Прямий ФМ», другий і третій – під суспільні радіостанції «Промінь» і «Культура». Він відзначив малу потужність для радіо «Культура» і запропонував замінити частоту першою або четвертою з більшими потужностями. Також він засумнівався, що джазова/класична радіостанція зможе виконати квоту україномовних пісень.
На думку голови Нацради Юрія Артеменка, комерційні радіостанції не хочуть запускати радіостанції у запропонованих форматах, тому, зокрема, на військово-патрітичне радіо подався лише один участник. Сергій Костинський відповів, що на загально-форматні конкурси приходять із форматом, який «вистрілив і приносить гроші тут і зараз – популярна музика». Джазово/класична радіостанція зможе виконувати квоту, оскільки має «поступку» – 50% для формату. На його думку, майбутній переможець зможе знайти джазові пісні в українських виконавців, як приклад навів Джамалу. Переможець культорологічного формату зможе збільшити потужність частоти вдвічі, це дає змогу вимкнення аналогового телебачення. Костинський запевнив, що перший конкурс не проводиться під «Прямий ФМ»: «Я вас запевняю на цей конкурс прийде не одна, не дві і не три радіостанції інформаційно-розмовного жанру і ми будемо обирати найкращу. Формат затребуваний, але не розвинутий. Наше завдання створити нішу. У нас, до речі, є ще “Громадське радіо”», – відповів Костинський.
На думку Олега Черниша, Нацрада має виставити на конкурс для суспільних радіостанцій частоти в інших обласних центрах, які є в резерві Нацради (анульовані частоти УМХ). На що Юрій Артеменко відповів, що за домовленістю з Національною суспільною телерадіокомпанією України регулятор цього робити не буде. «Не можемо, тому я персонально розмовляв з Тетяною Лебедєвою (головою наглядової ради НСТУ), був ще один член Нацради, – НСТУ визначається з пріоритами щодо частот. Тому в нас не було зустрічей з ними (раніше в НСТУ мали надати членам Нацради своє бачення розвитку FM-мереж, але зустрічі зривалися. – Ред.). Наприклад, для “Культури” їм потрібен Острог – освітній центр, де є виші. Бюджет НСТУ уже зрозумілий, не зрозуміло, як вони його будуть використовувати. Київ пріоритет для них, а якщо ми виставимо якісь частоти, вони будуть нецікавими для них. Нехай сформулюють нам завдання», – зазначив він.
Олег Черниш зазначив: «Обласні центри за будь-яких умов мають увійти до мереж і «Променя», і «Культури». Це розуміють у Суспільному мовнику. Тому ми сміливо можемо виносити ці частоти». У відповідь Сергій Костинський повідомив, що готує наступний конкурс для місцевих радіостанцій: «Я думаю, цей склад виконає перед Суспільним своє зобовязання. На наступний тиждень я готую місцевий форматний конкурс, щоб конкурували місцеві форматні радіостанції, а не мережеві. Думаю, я ще цього тижня надішлю вам умови конкурсу, щоб ви могли з ними ознайомитися».
Про потенційних переможців. У голосуванні за конкурс інформаційного радіо показово утрималися Олег Черниш і Ольга Герасим’юк. За решту голосували шість членів, оскільки Ольга Герасим’юк покинула засідання. Примітно, що в резерві Нацради залишилася ще одна частота в Києві – 107,4 МГц (2,5 кВт), на якій раніше мовило «Авторадіо» (була анульована в жовтні 2017-го). Чому Нацрада не виставила цю частоту, невідомо. Частоти 88,4 МГц, 97,2 МГц і 97,6 МГц були прораховані Держцентром радіочастот: 97,2 МГц просила прорахувати НСТУ, 97,6 МГц перенесена з Макарова, що під Києвом.
На частоті 104,6 МГц, яка виставлена для джазової та/або класичної радіостанції, до лютого минулого року мовило «Радио Вести» (ліцензію було анульовано через непрозору власність радіостанції). Голова холдингу «Вести» Ольга Семченко після цього заявила, що ця частота має відійти «ТАВР медіа». У вересні цього року на одній із профільних конференцій радіохолдинг публічно заявив про наміри запустити локальну джазову радіостанцію. «ТАВР медіа» в травні минулого року подала на реєстрацію торгової марки «Джаз радіо». Наразі в форматі джазової музики в Києві працює інтернет-радіостанція Old Fashioned Radio, чий власник Віктор Савків (президент групи компаній TIS, автор проекту Vozdvizhenka ARTS HOUSE), публічно виявляв бажання мовити в FM-діапазоні Києва.
Чи надасть Нацрада перевагу «Променю» на майбутньому конкурсі, наразі невідомо. Формат конкурсу для частоти дещо не співпадає з форматом самої радіостанції. Сергій Костинський охарактеризував «Промінь» музично-розмовною, молодіжною радіостанцією, а «Культуру» – літературно-публіцистичною та інформаційно-пізнавальною. Нагадаємо, на останньому FM-конкурсі НСТУ проігнорувала низку обласних центрів, поступившись місцем «Прямому ФМ» і «ТАВР медіа». За власними даними «Телекритики», це відбулось через кулуарні домовленості між керівництвом НСТУ і Нацрадою. Раніше в ЗМІ була інформація, що «ТАВР медіа» готується запустити україномовну радіостанцію «Рута ФМ».
Участь «Громадського радіо» в конкурсі інформаційного радіо достатньо сумнівна. Нещодавно радіостанція ледь зібрала 150 тисяч гривень на своє існування. Зібрати понад 100 тисяч як конкурсу гарантію для київського конкурсу радіостанції буде, очевидно, непросто. Раніше Нацрада надавала «Громадському радіо» тільки неліквідні частоти в УКХ-діапазоні, ігноруючи прохання надати FM-частоти у великих містах (востаннє радіостанція програла конкурс у Кривому Розі, її обійшов зокрема «ТАВР медіа»).
Фото: для колажу використане фото Gettyimages: 3268398
Photo by Central Press/Getty Images