Як виникла ідея серіалу? Вона оригінальна чи творці надихалися чимось?
Ідея належить, не побоюся цього слова, одному з найцінніших активів 1+1 Production Дімі Сав’яненку. Він з невеликого білоруського містечка Ошмяни на кордоні з Прибалтикою. Ми працювали разом на інших проектах, і він поділився своїми напрацюваннями. У процесі відбору та пошуку ідей для каналу ТЕТ «Василину Павлівну» ми запустили якраз із прицілом на те, що будемо змінюватися і нам потрібні такі горизонтальні романтичні історії, близькі аудиторії, з якою ми зараз хочемо працювати більше. Нам здалося, що в цій історії є потенціал. Можливо, Діма, перебуваючи в Ошмянах, мріяв знайти валізу з грошима і змінити своє життя. І, можливо, це десь у нього відклалося і трансформувалося в історію, яка з’явилася на папері.
Відомо, що це історія про звичайну шкільну вчительку, яка круто змінює своє життя. Що підштовхує її до змін? Розкажіть більше про сюжетну лінію.
У невеликому прикордонному смт на Західній Україні живе сім’я – Василина, Валерій і двоє дітей. Валерій – колишній університетський викладач, Василина колись була його студенткою. Через їхній потяг один до одного вона в студентські роки завагітніла від Валерія, за що його звільнили з університету. Він не знайшов кращого рішення в цій ситуації, як переїхати до свого маленького будиночку в Осинівці, щоб почати нове життя. І ось Валера і талановита студентка Василина їдуть в Осинівку. Це вигадане селище, його не існує. І ось вони там живуть. Валера починає зловживати спиртними напоями та вірить, що єгиптяни заснували Чернівці. Він шукає єгипетський слід у Чернівцях і сподівається одного разу отримати грант на свої дослідження. Василина, розуміючи, що на єгипетських розкопках далеко не заїдеш, влаштовується до школи вчителькою географії. Зрештою вони з Валерою розлучаються, але продовжують жити під одним дахом, тому що їм просто нікуди подітися. Насправді Василині бракує рішучості. Вона так пустила коріння, її настільки поглинула життєва ситуація, що вона вже не уявляє, як життя може йти інакше. Однак воно може і починає йти інакше. У якийсь момент Василина знаходить кейс на місці бандитських розборок, і з цієї миті все кардинально змінюється.
Коли ми читали цю заявку, зрозуміли, що історія насправді не про гроші, а про те, що ми не завжди віримо в себе і часто боїмося ризикувати. Василина знайшла гроші, вона змінить своє життя. Звичайна, утиснена певною мірою дівчина розправляє плечі, змінює життя, своє і своєї сім’ї, при цьому вона не витратить ані копійки з валізи, яку знайшла. Тобто валза – хоч ми її і бачимо в кадрі, це цілком реальний предмет – але це надихаючий імпульс, який допомагає повірити в себе. І ми дуже хочемо, щоб глядач побачив у цьому трохи більше, ніж просто історію про дівчину, яка знайшла 500 тисяч євро. Тому що вона дійсно повірить у себе і почне робити ті речі, на які раніше їй не вистачало сміливості. Можливо, вона такою б і виросла, якби не сталося те, що з нею сталося. У ній є стрижень, і в кожному з нас він є. Просто в житті відбуваються якісь події, які притлумлюють в тобі бажання надихатися, надихати інших і здійснювати якісь вчинки, сміливі, можливо, іноді авантюрні, але якщо всім цим рухає любов, то чому ні.
Історія насправді не про гроші, а про те, що ми не завжди віримо в себе і часто боїмося ризикувати.
Історія, яку я хочу розповісти з приводу цієї валізи з грошима, наскільки цей предмет дійсно працює. На зйомках дуже часто валіза була з нами. І ми іноді знімали в парку. Люди, що проходили повз, підходили до знімальної групи і запитували: «А можна ми сфотографуємося з валізою?» У людей, які фотографуються з 500 тис. євро, відразу ж з’являється усмішка, гарний настрій. У них немає цих грошей, та певний позитив вони отримують.
Тобто валіза змінює життя не лише Василини Павлівни?
Я дуже сподіваюся, що вона й нас усіх трішечки змінить. Нам усім потрібно жити з відчуттям того, що в нас удома в шафі є валіза із 500 тисячами євро. Це такий собі символ, напевно. Важливо, коли у проектів є якась соціальна місія. Хоча глядач боїться таких історій, коли ми намагаємося його вчити. Я б не сказав, що «Василина Павлівна» – це суто ситком. Мені здається, це романтична комедія, тому що там багато любові. Адже чого насправді щиро хоче вона і багато дівчат? Щастя в особистому житті, жіночого щастя. Валіза стає певним імпульсом, тому що Василина починає поводитися інакше, привертає увагу інших чоловіків і в якийсь момент опиняється в епіцентрі неймовірного любовного трикутника.
Комедійний жанр – це дуже класний інструмент, який дає змогу через гумор звернути увагу на наші слабкі сторони. Дуже класні ліричні комедії – вони про людей, про наші недоліки, які ми висміюємо. Це ж просто як подивитися на себе з боку, посміятися над самим собою, коли у тебе є така можливість. Це дуже свіжа історія, яка відрізняється від того, що ми робили, і того, що роблять інші канали.
Як відбувався відбір акторів на ролі? Були складнощі з пошуком?
Передусім нам потрібна була сильна героїня. Щоб було зрозуміло, що вона може рухатися вперед, що вона на багато здатна. Оля Кияшко-Жуковцова – молодець. Їй так сподобалася ця роль! Ми практично відразу зрозуміли, що вона підійде. Якщо ти хочеш зробити героя, який пробуджує певну мотивацію у глядача, він повинен мати відповідні риси характеру та зовнішність, щоб ти не відчував дуже великої дистанції. Ефектним дамам, які розповідають про те, яке важка їхнє життя, не дуже віриш. Тобі хочеться, щоб ця людина була простою. Ми шукали такий образ, із яким себе можна було б порівняти.
Ми хочемо створювати історії, які будуть цікаві як жінкам, так і чоловікам. У «Василині Павлівні» є романтика, кохання і стосунки, але це дуже збалансована історія.
Взагалі ми дуже задоволені акторським ансамблем. Практично на всі позиції ми взяли тих акторів, яких хотіли. Я дуже цьому радий, тому що іноді буває, що через певні фінансові обмеження ти не можеш собі дозволити когось. Але в цій історії ми взяли найсильніший склад. Ми взагалі в принципі брали кого хотіли, на кого добре лягав текст, хто класно почувається в цьому ансамблі. У нас не було таких думок, що ось, це компромісна позиція. З точки зору акторського складу жодної компромісної позиції у проекті не було. Але кастинг був досить тривалий. Ми готувалися до цього проекту, знімали пілот, робили щодо нього дослідження. Ми дивилися, як на нього реагує аудиторія. Тому що створюємо «Василину Павлівну» як підтримку в позиціонуванні того, що канал працює на молоді сім’ї, і ми хочемо залучати їх. Для того, щоб ЦА могла для себе щось знайти, нам потрібно було давати трішки романтики. Ми хочемо створювати історії, які будуть цікаві як жінкам, так і чоловікам. У «Василині Павлівні» є романтика, кохання і стосуунки (і збреше той чоловік, який скаже, що йому нецікаво дивитися про кохання і про стосунки, це неправда, всім це цікаво), але це дуже збалансована історія. Вона не просто жіноча. Вона для спільного перегляду, для молодих сімей. Для чоловіків там буде багато чого цікавого, і гумор їм теж сподобається.
Чому саме Василина Павлівна? Звідки взялося це ім’я?
Чесно скажу – не знаю. (Сміється.) Це фантазія автора, Діми. Мені подобається.
Не найтиповіше ім’я.
Так, ну і класно. І не найтиповіша історія. Мені здається, що кожен із нас у глибині душі колись мріяв, що він знайде гроші. І це типова мрія, дуже поширена. І це оригінальна неоригінальність. Тому ім’я для цього персонажа теж не могло бути класичним. Василина Павлівна… (Замислюється.) Мені подобається Василина Павлівна. І звучить смішно.
До речі, Діма, автор ідеї, ще й лінійну роль у серіалі зіграє. Він для себе її шукав. Але були проби, не було ніяких поблажок. Він гратиме дещо дивного співробітника правоохоронних органів, який приїде і теж буде намагатися зробити так, щоб справедливість восторжествувала, і заважати Василині в досягненні її цілей. Але все закінчиться добре.
Чи змінювався сценарій у процесі зйомки?
Трішечки змінювався, але зміни були пов’язані з неможливістю, наприклад, знімати в якийсь локації. Може, погода заважала. Форс-мажори, які виникали в процесі, не впливали на сюжетотвірні речі. Іноді буває, що знімаєш серіал і розумієш: ми йдемо кудись не туди. У нас такого не було. Ми розуміли, куди повинна рухатися Василина, де її точка входу, де ми завершимо цю історію.
Ми намагалися витримати певну вертикаль у серіалі, хоча це досить горизонтальна історія. Умовно у кожній серії є своя тема. Серій – 20, відповідно, таких ключових подій теж близько 20. На кожну нам потрібно було шукати додаткових другорядних акторів. Іноді ролі ми трохи коригвали залежно від того, якого актора знаходили. Наприклад, нам треба було знайти тренера з боксу. І ми знайшли людину, вона класно грала, на неї ліг текст, але він фізично не дуже схожий на тренера з боксу. Ну ми й додали до сценарію кілька підсилень, щоб ще більший був контраст між тим, кого ми заявляємо, і хто цю людину грає. Глядач очікує, що він побачить громилу неймовірного, а це зовсім інша людина.
В акторському складі «Василини Павлівни» є Михайло Кукуюк. Яка роль йому дісталася?
У нього одна з головних ролей. Міша Кукуюк грає румунського бандита, який ирушає в Осинівку, щоб повернути гроші, які знайшла Василина. Але з ним відбувається певна трансформація. Він закохується в неї і стає перед сладним вибором. Він зі світу мафії, де все досить жорстоко та цинічно. У якийсь момент йому доводиться поставити на кін своє майбутнє, своє життя, свої заслуги перед мафією і вирішити, що вибрати: гроші та свою позицію в житті чи кохання, яке він зустрів у найнесподіванішому місці. Василина Павлівна розуміє, що вона теж закохується в людину, яка, швидше за все, полює не за її серцем. А він починає полювати за її серцем. Така ось дилема, що ж ти вибереш – гроші і визнання бандитів чи ккохання з незнайомою людиною в Осинівці. І ти ж в бігах, і ти ж розумієш, що тебе переслідуватимуть і ти наражаєш на небезпеку того, кого кохаєш. Мені здається, що акторського діапазону Михайла Кукуюка має вистачити для того, щоб зіграти цю роль. Глядач, звичайно, все це оцінить і розсудить нас. Це не дуже проста роль. Для Михайла Кукуюка вона, напевно, важка з точки зору акторських завдань і зламу героя, трансформації і того, що йому потрібно грати внутрішні протиріччя. Відомий проект «Свінгери» – теж хороша робота, але це великий екран, трохи інше. А в серіалі, мені здається, для нього це дуже класна роль, яка всім покаже Мішу Кукуюка іншим: привабливим, чарівним бандитом.
Розкажіть про зйомки. Як довго і де вони тривали? Які були кумедні випадки?
Крім історії з валізою, усе решта досить типово. Ну брали собаку на знімальний майданчик, він тікав і за ним бігали цілий день. Він не грав те, що потрібно, тому що був голодним, і хтось жертвував свою їжу. Ок, ось дуже «цікава» історія бекстейджу. Актор проспав, приїхав заспаний, не пам’ятав текст, усі його за це ненавиділи. Ось цей набір класичних кіношних ситуацій, все це було. Але те, що всі хотіли сфотографуватися з валізою з грошима, це дуже веселило, у всіх був гарний через це настрій.
Зйомки відбувалися в дуже інтенсивному режимі, у нас було 40 знімальних днів. Ми знімали все літо з невеликою перервою для того, щоб перегрупуватися, вичитати матеріал, підготуватися. Було два такі пули по 10 серій. Ми працювали в Пирогові. Я вважаю, це прекрасна локація. Знімали багато по місту. Осинівка – це селище міського типу з населенням близько 20 тисяч осіб. Це малоповерховість, приватний сектор разом із п’ятиповерхівками. Ми виходили трохи за рамки приватних будинків через сюжетну необхідність: хтось мер, йому потрібно ходити в адміністрацію, хтось вчителька, їй треба ходити до школи. Ці об’єкти ми шукали по місту, але намагалися, щоб усе було в єдиній айдентиці. Ми з різних маленьких шматочків Києва та передмістя створили осинівський світ.
Можете розкрити бюджет проекту?
Це наш продакшен-бюджет. «Василина Павлівна» входить до трійки найдорожчих проектів на каналі ТЕТ цього року. І ми зараз беремо до уваги абсолютно всі проекти: і комедійні, які робить «Драйв Продакшн» («Одного разу під Полтавою», «Танька і Володька»), і інші комедійні проекти, які веде 1+1 Production, і реаліті, які для нас роблять різні продакшен-компанії. Цифри конкретні називати не можу, але для нас це серйозні інвестиції. Велика заслуга 1+1 Production, і я хочу сказати, що працювати з ними завжди приємно і класно, ми раді, що всередині холдингу 1+1 media у нас є такий інхауси-продакшен, який може придумувати і породжувати Василин з валізами з грошима. І приймати виклик з урахуванням наших фінансових можливостей, щоб історія оживала, і при цьому робити все на досить високому рівні.
Багато з того, що зробила команда в цьому проекті, – це з розряду екстра. Коли ти дуже любиш те, що робиш, ти даєш більше, ніж очікують.
Я можу сказати, що режисер Льоша Єсаков відмовився від кількох картин, щоб попрацювати на «Василині». І це такий сигнал дуже класний, коли люди чимось жертвують, щоб попрацювати з абсолютно незнайомою командою. Тому багато з того, що зробила команда в цьому проекті, – це з розряду екстра. Коли ти дуже любиш те, що робиш, ти даєш більше, ніж очікують. Не хочеться казати «більше, ніж тобі платять». Напевно, в цьому проекті було дещо більше, ніж зарплата, для багатьох людей, я щиро в це вірю.
Можна сказати, що для команди історія Василини Павлівни стала частково особистою?
Так, мені здається, коли ти так близько перебуваєш і бачиш, як сюжет оживає і історія розповідається потихеньку, ти й сам думаєш: «Де ж та сцена, в якій Василина купує Porsche? А немає її. Чому ж вона так себе веде, ніби у неї є Porsche? Цікаво, давайте подумаємо». Але всі від початку поставилися до цього не як до чергового проекту, а на досить високому якісному рівні хотіли щось своє до нього додати.
Я не гарантую, що ви подивитеся весь серіал, але рекомендую просто глянути хоча б одну серію – у YouTube або на каналі ТЕТ. Мені здається, що принаймні 2 серії точно подивитеся. Вам просто буде цікаво, що ж станеться далі. І про проекти, які ти любиш, в які віриш і вкладаєшся, про них легко говорити. Нічого й додумувати.
Ця валіза, навколо якої вибудовується уся історія, була одна?
Так, кейс один. Гроші витримали всі зйомки. Хороший друк. (Сміється.) Вони й плавали, і горіли і чого тільки з ними не було. Чемодан подорожував, він переходив як естафета. За ним ганялися, його ховали, його повертали назад, через нього ризикували життями. Та загалом історія відбувалася навколо інших цінностей, не в грошах же цінність взагалі. Як змусити всіх трохи більше вірити в себе і робити більше сміливих вчинків. Нам цього дуже бракує. Це будь-якої людини стосується. Знімаючи «Василину», ми намагалися знайти витончений спосіб, як показати глядачеві, яка насправді це цікава і глибока історія. Просто зібрати рейтинги – не найголовніше, ми щиро хочемо надихнути наших глядачів. Звичайно, якщо запитати глядача, чим тобі сподобалася «Василина», він скаже: «Там був такий смішний жарт про те, як вона, наприклад, ховала цей чемодан із грошима в крільчатнику, а потім не змогла його знайти» вбо «Цей Кукуюк, який же симпатичний чоловік!» Вони для себе знаходять якісь речі, які можуть згадувати, але на рівні підсвідомості вони ідеї сприймають. Ти подивився фільм, тобі він сподобався, але розкласти його по поличках, що задумали автори, і зрозуміти, що на 30% я надихнувся, на 20% посміявся, почуття голоду зникло. Ти ніколи такий аналіз не робиш, просто кажеш: «Класний фільм, хочу ще». Тебе ніхто не запитує, чому. І ось, можлио, якщо захочуть ще, ми знімемо другий сезон. В принципі такі речі горизонтальні автори розтягують на більшу кількість сезонів. Ми вирішили розповісти про багато перипетій у рамках одного сезону і 20 серій півгодинних. Тому в другому сезоні, якщо він буде (а я щиро в це вірю), доведеться зробити щось екстраординарне. Тому що кейс уже був, і нам потрібно вигадати якийсь інший поштовх.
Коли чекати на прем’єру?
Прем’єру першого сезону «Василини Павлівни» чекаємо в листопаді. Ми завершили зйомки, зараз активно монтуємо, змонтували вже багато матеріалів, нам дуже подобається. Є місця, які потребують уваги. Ми хочемо купити класну хітову музику, яку всі знають. Зараз намагаємося знайти її. Я вважаю, що кожен серіал має завести свій хіт. Така класна спайка, коли щось смішне асоціюється з музикою, яку ти запам’ятовуєш. Ми хочемо, щоб у нас з’явився відомий трек, – той, який наша ЦА любить, пам’ятає і з чим у неї хороші асоціації виникають.
Фото: ТЕТ, ООлександра Йорк.
Підписуйтеся на «Телекритику» в Telegram і на Facebook!