Про міжнародну кооперацію
Зараз робота в такому форматі практично неможлива в зв’язку з законами, які були прийняті в Україні в 2015 році. І я однозначно бачу в цьому вагомі плюси. Для українського серіального виробництва це був просто стрімкий поштовх в бік Європи і європейського ринку.
Про зацікавленість Європи в українських продуктах
Третій наш мінус полягає в тому, що через те, що ми були роками відірвані від світового виробництва, деякі посади та їх функціонал в наших продакшенах і європейських докорінно відрізняються.
Ось, наприклад, в нашому виробництві є художник-постановник, в Європі найближче до цього буде арт-директор. При цьому у нас взагалі немає продакшен-дизайнерів – ці функції виконує арт-директор, за останні роки ці функції взагалі звузилися до мінімуму. У європейському виробництві продакшен-дизайнер – ключова особа при виробництві, а арт-директор – лише його підлеглий, поряд з художниками по костюмах, художниками по гриму і реквізиторами.
Тому, я впевнений, кооперація нам необхідна, в тому числі для того, щоб ми вчилися працювати разом і вдосконалили наше виробництво під європейські вимоги.
Про час
Про складнощі перекладу
«Державна підтримка в Україні на серіальне виробництво в чотири рази менше, ніж в Європі»
А поки їх немає, єдиний спосіб спільної роботи такий: в Європі нам пишуть сценарій, а ми лише виступаємо консультантами з особливостей України як регіону.
Про рібейти
І після цього наші ціни стають автоматично неконкурентоспроможними, і мільйони, які ми могли б отримати, йдуть не в Україну, а, наприклад, в одну з головних наших країн-конкурентів на євроринку – Румунію. І все тому, що у нас на державному рівні вже який рік не можуть впровадити рібейт, ось ми і не можемо повноцінно перейти на міжнародну кооперацію.
Якби серіал, який я спродюсував, подивилися 300–400 тисяч глядачів, як дивляться зараз українські фільми в кінотеатрах, то мені треба було б активно задуматися про зміну професії. У серіальному виробництві аудиторія вимірюється мільйонами глядачів. У хорошого серіалу аудиторія близько семи мільйонів, а в середньому вона коливається від двох-трьох мільйонів, але не менше, інакше це вже провал.
Про державну підтримку в Європі
Робота з державними структурами там куди простіше, ніж у нас. Наприклад, практично у кожного режисера є можливість прийти в орган (на зразок нашого Міністерства культури) і попросити 400 тисяч євро на свій продукт. Для європейців ця сума не стане захмарною, вони досить часто надають такі підтримки. Інша справа Україна.
Про можливості України
Про співпрацю з Netflix
Star Media розпочала промацувати міжнародний ринок кілька років тому з серіалом «Мата Харі». І тільки після декількох років співпраці на нас самі вийшли представники з Netflix, з якими в рамках знайомства ми обговорили співпрацю по серіалу «Принцип задоволення» на міжнародному рівні.
Адже поки всі ті продукти, які були придбані Netflix на території України, це для локальної дистрибуції, для локальних ринків. Зараз же ми говоримо про зовсім інший рівень кооперації – коли Netflix не купує вже готовий продукт, виготовлений в Україні, а навпаки, дає можливість українським продакшенам спільно з Netflix виробляти серіал з самого початку знімального процесу. Так і виглядає наша мета: ми хочемо потрапити на платформу Netflix, а незабаром і на Hulu, Amazon, і щоб надалі вони не тільки купували наші ідеї, але й були зацікавлені в спільній роботі над проектами.