Листопад буде сповнений інноваціями. Apple обіцяє запустити стрімінгову платформу Apple TV+, Disney – Disney+, а Google – хмарний ігровий потоковий сервіс Stadia. З цих трьох платформ найцікавішою є остання, оскільки саме вона сформує нові ринки хмарних обчислень для домашніх потреб і нову аудиторію, а також істотно вплине на хардверну галузь. Як саме? Про це “Телекритиці” розповідає керівник відділу інновацій 1+1 Digital Артем Льозін.
Розкажіть докладніше про новий проект Google.
Stadia – це хмарний сервіс для геймерів, який дозволяє запускати ігри на будь-якому пристрої – від ТБ до смартфона. Тепер можна буде не оновлювати свій слабкий ПК до рівня потужного “звіра”, оскільки завдяки сервісу Google Stadia досить підключитися до інтернету і натиснути кнопку Play – вся обробка графіки гри відбуватиметься віддалено, а користувачам транслюватиметься лише картинка.
На початковому етапі роботи Stadia буде доступною за передплатною моделлю – $ 9.99, а через деякий час, вважаю, передплата стане безкоштовною і працюватиме, швидше за все, за рекламною моделлю.
Які ігри розміщуватимуться на цій платформі?
Як і всі медіасервіси, Stadia вже зараз стикається із проблемою контенту. Справа в тому, що певні платформи, які мають ексклюзивні права на ті чи інші ігри, можуть відмовити в партнерстві. У такому випадку сервіс втратить частину аудиторії. Тому в планах Stadia – налагодити партнерство не із платформами, а безпосередньо із розробниками ігор, а також створити власну студію, щоб виробляти оригінальний контент, як, наприклад, Netflix, який знімає власні фільми.
Щоб запустити власну студію ігор, Stadia доведеться зібрати і вивчити запити користувачів. Яким чином платформа зможе це зробити?
Думаю, що платформа скористається даними YouTube, де є достатньо інформації про вподобання геймерів. Більше того – компанія Google не встигла придбати геймерський відеострімінговий сервіс Twitch – Amazon випередив її. Також допоможуть дані маркету Google Play, ну і, звичайно, буде використано дані пошукової системи.
Уже відомо, в яких саме країнах сервіс почне роботу в листопаді?
Наразі платформу буде запущено в двох регіонах – Північній Америці і Західній Європі (якщо говорити конкретно, то першими її протестують гравці із США, Канади, Великобританії, Франції, Італії, Німеччини, Іспанії, Швеції, Данії, Норвегії, Фінляндії, Бельгії, Ірландії, Нідерландів). Як бачимо, Східної Європи, Центральної Азії, Близького і Далекого Сходу у списку немає. Припускаю, що компанія Google ще не у всіх дата-центрах встановила обладнання, здатне підтримати обробку ігор.
Не бачу в списку України …
Так, ми поки що не зможемо нормально грати в ігри через затримку сигналу, бо найближчий дата-центр знаходиться десь у Західній Європі – поки туди надійдуть дані, поки обробляться, поки повернуться назад… Так, це може тривати близько секунди, але це гальмуватиме гру і дратуватиме користувачів. Однак, якщо мова йде про “легкі” ігри, то достатньо підключити смартфон/планшет/ноутбук до Wi-Fi-роутера, щоб насолоджуватися геймплеєм.
Ви сказали, що на даному етапі платформа запускається лише в декількох країнах, тому що Google наразі не вистачає потужностей. Яким чином компанія вирішить цю проблему?
Ще до Google інші гравці ринку намагалися запустити подібні сервіси і все впиралося в затримку доставки сигналу користувачеві. Вірю, що і Google стикається з такою ж проблемою, однак у компанії є позитивний досвід у вирішенні даної проблеми, адже вона навчилася доставляти «важкий» контент своїм користувачам на YouTube. Тому Google напевно буде використовувати потужності дата-центрів YouTube.
І не варто забувати про клауд-платформу, потужності якої також застосовуватимуться. Ба більше, тенденції демонструють, що все йде до створення глобальної операційної системи в “хмарах”, де ми всі свої утиліти будемо запускати (і вже це робимо) через браузер Chrome.
Однак нестача потужностей – не єдина проблема на шляху популяризації платформи. Є вимоги і до інтернету…
Так, користувачеві потрібна не тільки територіальна близькість до серверів, а й високошвидкісний інтернет (оптимальна швидкість 35 Mbps, яка дозволить грати в 4К-ігри). Також зможе допомогти і 5G, технологія, яка забезпечує необхідні швидкості. Отже, або Google прийде зі своєю платформою в ті країни, де ця технологія успішно розвивається (а це означає, що Азія – наступна у черзі), або великі гравці ринку, які бажають співпрацювати зі Stadia, сприятимуть якнайшвидшому впровадженню 5G у своїх країнах.
Як саме зміниться ринок “заліза” після запуску платформи?
Хардверні гравці можуть вдатися до лобістських методів і, наприклад, не давати Stadia права на свій оригінальний ігровий контент, таким чином гальмуючи процес розвитку даної платформи. Або, наприклад, Microsoft створить власний сервіс, подібний до гуглівського, тим паче, що у компанії є Xbox і контент під нього, і є клаудні рішення. Проблема лише в тому, що Microsoft занадто інертна в прийнятті рішень, як це було з Nokia та зі Skype, та й нове покоління геймерів не шанує цю компанію. Однак бренд Xbox люблять, і успіх ігрової платформи від Microsoft можливий, якщо запускатимуть її саме під брендом Xbox.
Хто, гіпотетично, міг би стати конкурентом сервісу Stadia?
Припускаю, що Amazon теж зміг би в майбутньому запустити сервіс, подібний Stadia. Питання тільки в тому, чи це йому потрібно. Якщо це станеться, то тільки після детального аналізу роботи Stadia – вони проаналізують факапи, а вже потім прийматимуть рішення. Тим більше, що у Amazon є бонус у вигляді Twitch (на відміну від Microsoft, у якої немає нічого подібного YouTube і Twitch).
Наскільки зміняться споживчі звички після запуску Stadia?
Я вважаю, що сама технологія Stadia – це disruptive innovation, здатна кардинально змінити хардверний ринок. Багато хто з виробників створює ігрове “залізо”: консолі, відеокарти, процесори, ноутбуки і ПК, яке дозволяє швидко обробляти дані, демонструвати якісне зображення, забезпечувати хороший геймплей. А тепер достатньо буде мати недорогий смартфон/планшет/ноутбук, щоб грати в будь-яку гру. І потреба у всьому цьому “залізі” просто відпаде. Це великий виклик для виробників – їм доведеться або ставати партнерами Google, або зменшити обсяги виробництва. І все ж вимогливі геймери залишаться зі своїми ПК і боротьбою за мілісекундний відгук біля моніторів, а ті, хто користувалися консолями, зможуть від них відмовитися.
Що буде далі?
Не сумніваюся, що надалі Google зможе ще більше глобалізувати клаудні рішення, такі як Google Docs, Figma, Duo і Stadia. Буквально все зберігатиметься на хмарному сервері: ваша робота, ігри, відео- та фотоконтент. І потужне “залізо” не знадобиться – достатньо підключитися до інтернету і скористатися Chrome.
В такому випадку, збирати дані про користувачів на всіх етапах буде ще простіше. Це допоможе точніше таргетувати рекламу, створювати нові сервіси таким чином, щоб навколо користувачів збудувалася одна цілісна екосистема, а також конкурувати з іншими гравцями. Наприклад – з Amazon, який збирає дані про те, як саме користувачі здійснюють покупки. У Google немає таких даних, але він зможе компенсувати цю прогалину, збираючи дані за допомогою Stadia. Який з конкурентів переможе, поки неясно, а нам лише залишається з ними уживатися.
Фото: Facebook
Підписутесь на «Телекритику» в Telegram та Facebook!