За ними можна вивчати історію мистецтва
Всупереч поширеній думці, сучасний графічний роман з’явився не тоді, коли популярні серіалізовані комікси переросли свій супергеройський зміст. Уже в 30-х роках – початок Золотого століття коміксів – «Бетмен» і «Супермен» співіснували з графічними новелами далеко не розважального змісту. Їхнім прабатьком у США вважається Лінд Ворд, що присвячував свої романи в картинках долям робітників і наслідкам Великої депресії. Вплив «плакатного» стилю Уорда можна простежити і в роботах Арта Шпігельмана – незважаючи на те, що замість монументальних людських фігур він населив свій найзнаменитіший роман мультяшними тваринами.
В експериментальному збірнику Breakdowns Шпігельман пародіює поп-арт і Моріса Ешера, приміряє стиль експресіоністів і приправляє все це коментарями впливового російського радянського мистецтвознавця Віктора Шкловського. Що б не відбувалося в образотворчому мистецтві XX століття, це відтворено в його малюнках – або принаймні удостоїлося іронічного коментаря.
Вони доводять, що комікси самі по собі –мистецтво
Вони вчать, як пережити травму
Вони вплинули на десятки інших авторів
Журнали та антології, які Шпігельман випускав разом зі своєю дружиною, не тільки збирали під обкладинками заслужених авторів на кшталт згаданого Мура, а й знайомили читача з талановитими новачками. Одним із них став Чарльз Бернс: його графічний роман «Чорна діра» (1995-2005) досліджував метафору кошмару, переданого статевим шляхом, задовго до фільму «Воно слідує за тобою». На початку кар’єри Бернс видавався в журналі Шпігельмана Raw, а зараз він – практично порівнянна зі своїм ментором величина. І нехай у «Сімпсонах» він поки не засвітився, зате «Чорна діра» фігурувала як пасхалка в «Планеті мавп» 2014 року.
Какие культовые комиксы выйдут в этом году на украинском
Зрештою, вони просто кумедні
Віддаючи перевагу у своїх романах гумору шибеника, сортирним гумором Шпыгельман теж не гребує. У 1985 році він придумав серію пародійних колекційних карток «Малюки зі сміттєвого бачка» (Garbage Pail Kids). Незважаючи на те що на них були зображені по-справжньому монструозні персонажі (на кшталт Дірявого Дена, тіло якого нагадує решето), «Малюки» стали поп-культурним феноменом масштабу садистської «Абетки» американського художника Едварда Горі. Нові сети карток, за якими стоять вже інші автори, виходять донині – як правило, присвячені якимось відомим персонажам. Спеціальна серія 2016 року зображала в стилі «Малюків» Дональда Трампа і Хіларі Клінтон. Точно так само, як за коміксами Шпігельмана можна вивчати мистецтво XX століття, за цим його дітищем можна вивчати маргінальну культуру останніх років – нехай це свідчить і не на користь нашого часу, зате лише виразніше підкреслює бунтарський талант автора.
Фото: YouTube The New Yorker