Чи очікували успіху «Одного разу в… Голлівуді»? Безумовно. Після оголошення акторського складу проект здавався ласим шматочком, тому перші ролики й просочені каліфорнійським сонцем кадри та постери лише додатково переконували: касові збори будуть гідні фільму – значними. Тільки мало хто міг припустити, що стрічка зрештою стане суперхітом в Україні, заробивши на старті понад 26 млн гривень. Після 5 тижнів прокату в скарбничці фільму 62,8 млн гривень ($2,495 млн), і це явно не межа.
За останні 10 років в український прокат було випущено 4 фільми Квентіна Тарантіно:
- 2009: «Безславні виродки» – $571 тис. (№30 у році, старт – 20 серпня);
- 2013: «Джанго вільний» – $1,099 млн (№36 у році, старт – 17 січня);
- 2016: «Мерзенна вісімка» – $350 тис. (№61 у році, старт – 14 січня);
- 2019: «Одного разу в… Голлівуді» – $2,495 млн (№8 у році, старт – 15 серпня), прокат триває.
Для розуміння картини: цього року новий фільм Тарантіно залишив позаду блокбастери «Аладдін» ($1,948 млн), «Люди в чорному: Інтернешнл» ($1,889 млн) і «Аліта» ($ 1,822 млн), причому зробив це дуже впевнено – $2,495 млн.
У чому секрет успіху? Виділимо три ключові чинники:
- Позитивна критика (Rotten Tomatoes – 85%).
- Серпнева брак великих прем’єр для дорослої аудиторії.
- Акторський тандем Ді Капріо – Пітт у головних ролях.
Сприятливий «сарафан»
І в світі, і в Україні «Одного разу в… Голлівуді» прийняли дуже тепло, у результаті – позитивні рецензії нагадували сніжний ком у соціальних мережах і різних виданнях, підштовхуючи до перегляду все більше людей. Спрацювало? Жодних сумнівів. Чому це так важливо? Найсвіжіший приклад – «Щиголь», рознесений критиками вщент після прем’єри на Венеційському кінофестивалі (Rotten Tomatoes – 26%), зібрав жалюгідні $2,679 мільйона на старті в США – справжнісінька катастрофа для $45-мільйонного проекту. В Україні екранізацію однойменного роману Донни Тартт почнуть демонструвати з 26 вересня. Доросла аудиторія серйозніше ставиться до відгуків і перебірливіша щодо кіно – західні аналітики продовжують дотримуватися такої думки, і з ним можна погодитися не лише в контексті стрічки Тарантіно.
Ідеальна дата прем’єри
Відсутність серйозної конкуренції під час старту 15 серпня і перших тижнів прокату, а також виручка в залах IMAX (вартість квитків значно вища порівняно зі стандартним форматом) забезпечили царювання до початку осені. Три вікенди поспіль фільм Тарантіно посідав перший рядок, поки його не обігнали горор «Воно 2», мультфільм «Халепа» та байопік «Заборонений», які стартували 5 вересня, – позначилася неминуча втрата екранів і сеансів. Примітно, що з 5 по 8 вересня показати кращий результат на один екран, ніж «Одного разу в… Голлівуді» ($825), вдалося лише поверненню Пеннівайза ($2464) і другій «Людині-павуку» ($888). У нещодавній 5-й вікенд (12–15 вересня) стрічка Тарантіно зібрала 1,236 млн грн ($49,9 тис.), продовжуючи бути популярним у глядачів ($875 на 1 екран).
В Україні відсутність серйозної конкуренції відіграє найважливішу роль, оскільки наш кіноринок значно відстає від провідних європейських за кількістю кінотеатрів. Нинішній брак кінотеатрів – це жорстке урізання сеансів під час виходу блокбастерів, тому прем’єра 15 серпня – прекрасний розрахунок прокатника B&H, у якого екшен «Форсаж: Хоббс і Шоу» потужно відпрацював два тижні перед появою Тарантіно на екранах (підсумкові збори вже понад 77 млн грн, або $3,062 млн). Наприклад, у США «Одного разу в… Голлівуді» вийшов 26 липня, а в Росії – 8 серпня.
Тандем Ді Капріо – Пітт і бонус у вигляді Марго Роббі та Аль Пачіно
Наскільки велика заслуга Леонардо Ді Капріо та Бреда Піта в успіху? Мабуть, вона ключова, і є всі підстави припускати, що саме Лео – головний акторський драйвер, а Бред – допоміжний.
Звернімося до цифр. Для прикладу: «Легенда Г’ю Гласса», що принесла Ді Капріо довгоочікуваного «Оскара», зібрала в 2016 році вражаючі $761 тис. – для драматичного вестерна, що йде 2,5 години, це серйозне досягнення в нашому прокаті, де правлять бал сиквели, мультфільми, комедії та екранізації коміксів. У випадку з «Г’ю Глассом» можна провести паралель з… «Мерзенною вісімкою» Тарантіно, яка зібрала того ж року лише $350 тис. Так-так, нікуди без Квентіна й тут. Зазначимо, що й попередня співпраця Лео з Тарантіно («Джанго вільний»), де знову бачимо картину, коли не найпопулярніша для України тематика соціальної нерівності та жанрова приналежність до спагетті-вестерну не спиняють потік глядачів до кінотеатрів – $1,099 млн.
Якщо брати вже згаданий вище відрізок із 2009-го, то найбільше вирізняються «Початок» ($1,493 млн) і «Великий Гетсбі» ($1,8 млн). Найнезначніші результати? Тут слід згадати «Життя спочатку» ($178 тис.) у 2009-му і «Острів проклятих» ($274 тис.) у 2010-му. Примітно, що біографічна драма «Дж. Едгар» (2011) й зовсім не виходила в Україні, тоді як зараз уявити таке складно. Чому? Популярність і рівень гри продовжують зростати, в руках актора опинився довгоочікуваний «Оскар», він продовжує вкладати кошти в захист природи (використовуючи для публікації інформації особистий акаунт в Instagram з 35,2 млн підписників), а після «Острова проклятих» фільми з його участю не збирали в Україні менше $624 тис. (це був «Вовк з Волл-стріт»).
Таким чином, кожен новий проект з Ді Капріо в головній ролі стає фільмом-подією у нашому прокаті з літа 2010-го («Початок» Крістофера Нолана, $1,493 млн). Позначається, що Лео з’являється на великих екранах не так часто (8 картин за останні 10 років) – це лише підігріває інтерес, і на сьогодні немає жодних підстав, щоб українські глядачі проігнорували його наступну роль . На підтвердження цих слів: кілька років тому повідомлення та жарти про «Оскар» для Ді Капріо (і перед, і після отримання статуетки) не публікував тільки ледачий – про таку підтримку можна тільки мріяти.
Стривайте, а як же Пітт? Його вплив не менший з огляду на яскравість екранного тандему з Ді Капріо, але як справи зі зборами в Україні в інших картин за участю Бреда? Якщо коротко: все гаразд, але успіхи перемежовуються з не найкращими результатами. Звісно, варто відзначити «Безславних виродків» ($571 тис.), які вийшли в 2009-му, як попередню співпрацю з Тарантіно (виходить, Квентін знав, що отримає і від Лео, і від Бреда). Серед найзначніших успіхів у нашому прокаті виділимо «Світову війну Z» ($2,361 млн), «Лють» ($984 тис.) і «Шпигунів-союзників» ($770 тис.), тоді як секундне камео в «Дедпулі 2» ($2,441 млн ) враховувати не будемо.
З іншого боку, прізвище Пітта не завжди викликає підвищений інтерес, і тут, на відміну від ДіКапріо, немає тенденції, що невеликі збори залишилися в далекому минулому. 2011-й – «Дерево життя» ($109 тис.); 2012-й – «Пограбування казино» ($274 тис.); 2016-й – «Гра на зниження» ($219 тис.) і «Біля моря» ($225 тис.). Плата за велику кількість проектів, серед яких є не надто сприятливі для «хітового» статусу? Мабуть, так і є.
19 вересня UFD почав прокат фантастичного трилера «До зірок», де за Бредом Піттом закріплена титульна роль. Чи стане цей фільм успішним в Україні? Найімовірніше, і участь в «Одного разу в… Голлівуді» тут також має допомогти, однак про 60+ млн грн за весь час прокату можна лише мріяти.
Головний висновок: Ді Капріо і Пітт зробили колосальну роботу і на знімальному майданчику, і при просуванні стрічки, проте немає безвідмовного рецепта в кінопрокаті – наявність у складі зоряного актора спрацьовує не завжди. Як інакше, адже незмінно впливають дата старту і конкуренти, критика і промо, наявність популярного першоджерела і т. д. Тандем Ді Капріо – Пітт спрацював влітку 2019-го, оскільки для цього було відповідне кіно і час (все перераховане в пунктах вище + яскраві появи на публіці та ефектні фотосесії), але немає гарантії, що їхня подальша спільна робота через роки викличе такий самий ажіотаж.
Цікавий факт: понад 10 років тому участь Вілла Сміта була своєрідною гарантією того, що картина збере щоайменше $100 млн в американському прокаті. І це підтверджувалося знову й знову з 2002 року («Люди в чорному 2», $138,6 млн в Америці), поки наприкінці 2008-го не вийшли «Сім життів» (лише $69,9 млн в США), зруйнувавши надії на виведення формули касового успіху.
Поточні загальносвітові збори «Одного разу в… Голлівуді» становлять $344,5 млн – це другий результат у кар’єрі Тарантіно. Перше місце утримує «Джанго вільний» із $425,3 млн, і вже очевидно: найближчим часом нічого не зміниться аж до виходу 10-ї картини Квентіна, за умови, що у неї не буде проблем зі зборами.
Як сильно просяде «Одного разу в… Голлівуді» в чарті найкасовіших стрічок українського прокату за підсумками року? Прем’єри «Джокера», сиквелів «Малефісенти» та «Крижаного серця», а також 9-го епізоду «Зоряних воєн» зменшують шанси на топ-10, тому реалістичний прогноз: топ-15. Однак значно важливіше інше – для Леонардо Ді Капріо, Бреда Пітта й Квентіна Тарантіно ще не було більшого успіху в Україні.
Фото: Sony Pictures