Компанія-піонер технологічної галузі Microsoft представила докладний «гід у майбутнє», в якому підбила підсумки власного дослідження і розповіла, наскільки компанії Центральної та Східної Європи готові до digital-трансформації.
Цифрові інновації трансформують усі галузі, що помітно не лише з технологічної індустрії. Традиційні економічні «зони», такі як важке машинобудування, енергетика і державний сектор, активно змінюються, використовуючи цифрові технології для підвищення ефективності та конкурентоспроможності на ринку.
Підривні технології в digital
Digital-трансформація – це не блеф. Це зміна парадигми, яка фундаментально змінює саму суть того, як компанії роблять бізнес. Трансформація стає основним двигуном конкурентоспроможності та дає можливість безпосередньо впливати на покупців і клієнтів. У всіх індустріях у можливості підривних технологій не сумніваються. Важливо – коли і як технологічні зміни відбудуться в бізнесі.
«Компанії повинні повністю опанувати культуру інноваційних змін. У процесі змін повинні брати участь всі: від СЕО до новачка-стажиста. Тільки такий підхід дасть змогу брендам стати справжніми чемпіонами підривних технологій і усвідомити всю глибину потенціалу», вважає Філіпа Рогге, корпоративний віце-президент Microsoft по Центральній і Східній Європі.
За прогнозами, 83% європейських компаній очікують загального зростання показників у процесі digital-трансформації. Майже 70% впевнені, що IT-технології стануть визначальними факторами розвитку для їхніх індустрій.
Одним із ключових рішень для успішності бізнесу, на думку 94% топ-менеджерів, є використання штучного інтелекту (AI). За статистикою, у Центральній і Східній Європі очікується збільшення прибутку компаній на 290% вже наступного року після застосування AI-технологій, обсяг прибутку зросте з $56 млн до $221 мільйона. Ринок інтернету речей (Internet of Things) до 2021 року оцінюється в $4 мільярди.
На думку пана Рогге, «… справжня digital-трансформація починається тільки тоді, коли бізнес повністю усвідомлює необхідність зміни своєї внутрішньої культури, і організація починає сприймати себе як digital-компанію. Недостатньо просто усвідомлювати необхідність змін. Вся команда повинна працювати на трансформацію».
Для більшості компаній digital-трансформація є приводом для оптимістичних прогнозів. Проведене Microsoft дослідження показало, що більшість голів компаній впевнені в тому, що нові технології тільки поліпшать їхню роботу (83% від усіх респондентів). І тільки 7% розглядають інновації як загрозу стабільності бізнесу. Найоптимістичніше налаштованим виявився фінансовий сектор, який вже спостерігає позитивне зростання від використання IT. Більш песимістичними виявилися компанії, що представляють промисловість. Заразом, майже 81% із них упевнені, що зміни – це на краще. 11% опитаних все ще не можуть визначитися з відповіддю, як саме підривні технології вплинуть на процес виробництва.
Згідно з дослідженням, найбільше трансформується галузь продажів (Retail), у якій інтернет допоміг істотно скоротити витрати, поліпшити клієнтський досвід і ефективність маркетингових стратегій просування. 87% компаній вже відчули позитивні зміни від впровадження інновацій, повідомляє Microsoft.
Підривні технології = кваліфікований персонал
У процесі останньої технологічної революції європейські компанії усвідомили, що прибутковість від впровадження інновацій потребує певних заходів і дій, передусім всередині організацій. Найбільшою проблемою, особливо в промисловому секторі, став недостатній рівень кваліфікації персоналу. Саме брак необхідних навичок може бути знівельований за допомогою впровадження підривних технологій. Фінансовий сектор і торгівля, найбільш клієнтоорієнтовані бізнеси, сильніше відчувають зростання конкуренцію, що змушує змагатися за покупця за рахунок зниження ціни.
Опитавши три сектори – фінансовий, промисловий і ритейл, – аналітики Microsoft з’ясували, які фактори впливають на успішність компаній за шкалою від 1 до 5, де 1 – практично не впливає, 5 – максимально важливий.
На запитання «чи позначається нестача кваліфікованого персоналу на успішності вашої роботи», середнім показником для всіх трьох галузей стало значення 3,3. Це свідчить про те, що бізнес оцінює брак актуальних навичок у працівників як істотний.
Також факторами, що впливають на уповільнення зростання, стали: посилення конкуренції, підвищення вимог до сервісу і продукту з боку споживачів, конкуренція за ціною, а також швидка зміна динаміки ринку, що диктує велику флексабільність в ухваленні рішень.
Що стане головним двигуном технологічної трансформації?
Майже всі компанії східноєвропейського регіону готові до змін. Навіть більше, 23% опитаних вважають, що саме їхній бізнес стане двигуном інновацій. Ще 30% очікують, що компанії – лідери ринку будуть впроваджувати інновації, тим самим подаючи приклад іншим учасникам. Не варто недооцінювати новачків. 17% респондентів впевнені, що підривні технології – справа рук нових гравців. Особливо це стосується сфери ритейлу: 24% вважають, що зміни в цьому сегменті за новачками, і лише 21% вірять, що їхні власні компанії здатні на велику зміну. Дуже незначна кількість респондентів заперечує важливість інноваційних змін навіть у такій консервативній сфері як промисловість (лише 17% відповіли: «Ні, ми не очікуємо великих зрушень»).
Згідно з дослідженням, лише одна з чотирьох компаній бачить себе лідером підривних технологій.
Команди для процесу цифрової трансформації
Digital-трансформація змінює ландшафт бізнесу і, отже, організації змушені вносити зміни в кадрову політику, щоб бути впевненими в тому, що «правильні» люди роблять «правильні» речі.
З усіх опитаних у трьох індустріях (фінансовий сектор, ритейл і промисловість) 24% компаній впровадили в свою систему окремі команди для початку змін, ще 24% створили крос-трансформаційні групи, складені з фахівців різних підрозділів компанії. Проте загальна ситуація потребує поліпшення, тому що 36% усе ще недооцінюють важливість цифрової трансформації. При тім, що 2/3 з них готові переглянути свої погляди в майбутньому. Цілком можна передбачити найкритичнішу ситуацію в промисловості, де 44% заперечують можливість трансформації. Це найбільший показник порівняно з усіма іншими галузями. Найвідкритішим до змін виявився фінансовий ринок, де 33% респондентів відповіли, що у них вже працюють команди з трансформації.
Найбільша приватна компанія в Україні діджиталізувалася
Metinvest – найбільший індустріальний холдинг у Східній Європі, який використовує передові IT-сервіси, утримуючи високі позиції на глобальному ринку сталі.
Компанія, відповідальна за виробництво 11 мільйонів тонн сирої сталі на рік, не планує зупинятися і ставить ще амбітніші завдання. Український промисловий гігант сподівається підвищити ефективність бізнесу за допомогою внутрішнього IT-сервісу з використанням платформи Microsoft Dynamics 365. Завдання, які ставить компанія: поглиблення співпраці всередині компанії і за її межами, зробити бізнес-процеси максимально прозорими, підвищити термін реалізації проектів, підтримка бізнесу і команд на всіх етапах роботи. Впроваджуючи інноваційні технології, Metinvest не просто консолідує свій успіх, а створює передумови для зростання компанії в майбутньому.
Важливим аспектом цифрової трансформації будь-якої компанії є використання хмарних технологій.
Хмарні технології
Важливим аспектом цифрової трансформації будь-якої компанії є використання хмарних технологій. Цей інструмент дає змогу забезпечити онлайн-роботу команд, гарантує безпеку та зберігання великих обсягів даних. 86% респондентів впевнені, що завдяки хмарним технологіям процес трансформації став можливим. Особливо у фінансовому секторі, де 94% компаній ототожнюють інновації у своєму сегменті з використанням Big Data, AI і IoT, які вирішують більшість стратегічних завдань бізнесу.
Штучний інтелект стане в авангарді всіх цифрових трансформацій на роки вперед, як у малому бізнесі, так і в індустріях загалом.
Штучний інтелект на підйомі
Драйвером розвитку АI стали великі інвестиції, вкладені в розвиток когнітивних AI-технологій. Такі галузі, як фінанси і ритейл, найактивніше використовують машинне навчання для аналізу даних, створення застосунків і клієнтських сервісів онлайн. Сукупний дохід у Центральній і Східній Європі в 2017 році становив 56,7 мільйона, у 2021-му очікується зростання до 221 мільйона. Це зростання в 290%. Чому такий різкий стрибок? Використання чатботів, робота з датою і omni-channel стали ключовими для змін у ритейл-індустрії, трансформувавши бізнес-моделі та вплив у те, як компанії взаємодіють із клієнтами. Штучний інтелект стане в авангарді всіх цифрових трансформацій на роки вперед, як у малому бізнесі, так і в індустріях в цілому.
Зі зростанням інтересу до розробки застосунків та програмного обладнання з використанням AI вже до 2021 року такі напрямки, як протидія шахрайству, сервіс з автоматичного налагодження і превентивні заходи для усунення загроз, отримають у 4 рази більше інвестицій, ніж у 2017-му. Особливо це стосується ритейл-бізнесу, що дає змогу автоматизувати процес шопінгу в e-commerce (обсяг ринку в 2016 зріс на 22% у країнах ЄС). Більш чіткі рекомендації, видані алгоритмом, і доступ до партнерських платформ дали реальне зростання продажів. У фінансовому секторі використання штучного інтелекту зменшило видатки та забезпечило пропорційне зростання доходу компаній на 15%.