«Телекритика» розповідає, які виступи запам’яталися найбільше та скільки державних коштів потрібно авторам на втілення своїх ідей у життя.
«Я хотів, щоб серце кожного глядача наповнилося любов’ю. Для цього я спочатку об’єднав трьох жінок – авторку ідеї Віолетту Гатті, авторку сценарію Ірину Чернову, знайому вам як письменниця Люко Дашвар, і режисерку Яну Антонець», – читає з аркуша продюсер фільму «3 дні і 2 ночі» Артем Голубєв (ТОВ «Частогусто»), намагаючись впоратися з українською мовою і переживаннями. Тизер проекту, навпаки, стартує розслаблено: «Коли ти провтикав свою молодість, найбільш рок-н-рольний час…» – лунає закадровий голос. Треба сказати, що один такий модний-молодіжний фільм за сценарієм Ірини Чернової ми вже отримали цього року – сама письменниця згодом відхрестилася від нього, заявивши, що її ідею перебрехали. «3 дні і 2 ночі» теж показує стрімку історію кохання на тлі київських підворіть і панельок, однак тут обійшлося без натужних субкультурних елементів, що не може не радувати – як і обраний для відео музичний супровід (Ерік Саті, що переходить у «Бітлз» і назад). Цікаво, що екранних закоханих зіграла реальна пара – Олександр Рудинський і Марія Заниборщ. На екранізацію історії про кохання, що долає всі перешкоди, потрібно 11,9 млн грн.
Сценаристка фільму «Клондайк» (ТОВ «Студія 10») Катерина Демчук заходить з козирів – розповідаючи народну легенду про те, що ангели, які не стали ні на чий бік у боротьбі Сатани і Бога, перетворилися на птахів, змушених завжди жити на острові. У фільмі мешканці острівного «Клондайку» – села Виспа – зазнають різних спокус: хтось жадає любовних пригод і готовий пожертвувати сім’єю, а хтось хоче нажитися на бурштинових копальнях. Тизер фільму станосить швидше етнографічний, аніж кінематографічний інтерес – зі слів авторів, він покликаний передати атмосферу ізольованого села. Тоді як трендове західне етнокіно смакує сцени того, як такі ізольовані громади знищують приїжджих, українці роблять фільм про село, яке пожирає саме себе. Невідомо, як присутні в залі експерти примудрилися зберегти самовладання під час презентації «кастингу мрії» (на роль лісничого в селі Виспа розшукується чоловік із обличчям Вігго Мортенсена з «Виправданої жорстокості»), однак на колишній коханій лісника – Фанні Ардан – багато хто вже не стримувалися. Найприємніший аспект проекту – рішення знімати в ролях другого плану реальних жителів села: зрештою, навіщо штучно конструювати колорит, коли його можна відобразити на місці? Проте, на інші витрати творцям фільму все ж потрібно 11,9 млн грн.
На периферії сюжету «Клондайку», дія якого відбувається в 2013 році, вже маячить майбутня революція і війна. Ця тема торкнулася і дебюту Богдани Смирнової «Куди б ти не пішла» (ТОВ «Пронто Фільм»), який визрівав протягом трьох років і вже був презентований у Берліні та Каннах. Драму про емігрантку, яка повертається в Україну і стикається з тим, що її сім’ю змінила війна, будуть частково знімати в Нью-Йорку, де живе сама Смирнова. З її слів, задумка фільму – це результат «зворотного культурного шоку», який переживають експати під час відвідуванні рідної країни. Сестру головної героїні, яка вирушила добровольцем у АТО, має зіграти Анастасія Шевченко, відома українцям як ведуча «UA:Першого» і творець музичного проекту «Стасiк» – сама актриса теж побувала в АТО як санітарка-стрілець, що, мабуть, додасть проекту ще один шар автобіографічності. Фільм про болючу реакліматизацію в Чернівцях обійдеться в 11,99 млн грн.
Творці фільму «Ной не нив і ти не ной» («Сістерз Продакшн») починають презентацію зі статистики, яка обіцяє, що таких неприкаяних емігрантів ставатиме все більше: 70% української молоді хоче шукати щастя за кордоном. Драматичний трилер із елементами сайфаю від режисера Максима Черниша позиціонується чи то як патріотичне висловлювання, чи то як попередження виїжджаючим – одним словом, залишайтеся. Творці підключили до проекту голлівудського скрипт-консультанта Агату Домінік і запевняють, що проект ультрасучасний і ультраактуальний. Але поки історія про студента на прізвище Тесла, який випадково влаштувався до ресторану для канібалів, виглядає як щось із журнальної фантастики епохи Залізної завіси. Інша річ, якщо фільм буде створюватися в стилістиці такого собі бурлескного коміксу, та наразі «шекспірівська історія кохання», «моральний вибір» і «актуальна повістка» відтісняють пункт «іронія і гумор» на останній рядок у переліку переваг проекту, який міг би стати цікавою жанровою пародією. А референсами для фільму, що лякає глядача аморальним виглядом умовного Заходу, стають чомусь «Розумник Вілл Гантінґ» і «Фарго». Бюджет – 11,96 млн грн.
На цьому мультижанрові вітчизняні гіперболоїди не закінчуються. «Свято хризантем» («Мейнстрім Пікчерз») – фантастична драма про літню жінку, яка вижила, але втратила пам’ять після ядерного вибуху. Молода дівчина-лікар (її грає згадувана вище Анастасія Шевченко) лікує пацієнтку і намагається відновити її спогади. Судячи з презентації, режисер Семен Мозговий замахнувся на науково-фантастичну алегорію в дусі «Соляріса». Медитативний чорно-білий тизер «Свята хризантем» дає зрозуміти, що тема війни в Україні не оминула навіть фільм, дія якого відбувається в альтернативній реальності. Ролик показує на диво цільну картину, світлотінь в якій повідомляє про проект більше, ніж повний переказ сюжетів інших претендентів. Хочеться вірити, що після успішної «Історії зимового саду» Мозговому дадуть шанс – і що у фінальній версії алегорична «літаюча куля з хризантем» буде втілена на заздрість Алексу Гарленду. На амбітний авторський проект потрібно 10,6 млн грн.
Коли презентація фільму «Межа забуття» (ТОВ «Спiльна перемога продакшн») починається з кивка в бік нещодавнього серіалу «Чорнобиль», у залі відчувається пожвавлення. Документальний тизер до психологічної драми, однак, заводить у глухий кут: на словах диктора про те, що з приходом до влади Андропова в країні «проти інакодумних, яких не можна репресувати законно, використовувалася каральна психіатрія», показують… Андрія Чикатила. Але відкинемо жарти про інакодумство: прийдешній фільм Дениса Тарасова присвячений темі, яка дійсно не отримала у вітчизняному кінематографі належного втілення – темі медицини, поставленої на службу чинному режимові. Режисер зізнається, що на нього справив великий вплив фільм Мілоша Формана «Політ над гніздом зозулі». Він також коротко переповідає сюжет своєї історії: протагоніст (Олексій Горбунов), який влаштувався головлікарем до психіатричної лікарні, закохується в дисидентку (Римма Зюбіна), яку «лікують» насильно. На проект про один із найтравматичніших аспектів пізнього Союзу потрібно 11,95 млн грн.
На заздрість «Німфоманці» Ларса фон Трієра з бурхливого моря українського кіно виходить «Селфіманка» (ТОВ «Степ Продакшн»). Головна героїня отримує на рахунок гроші від невідомого шанувальника за кожне зроблене селфі та поступово втягується в небезпечну гру: так міг би починатися забракований авторами епізод «Чорного дзеркала». «Ідея фільму в тому, що мережа – не дуже безпечне місце, – розповідає режисер Олесь Чернюк. – Ми хочемо показати молоді, що з мережею не можна грати». (Якби Держкіно отримувало долар за кожен раз, коли на їхньому пітчингу хтось каже «наш фільм вчить…» або «наш фільм пропагує…», бюджет агентства значно б зріс.) На головну роль творці пропонують взяти голівудсько-українську зірку Іванну Сахно. Фільм заявлений як трилер, тому саунд-продюсером нагнітаючої атмосферу музики виступить – ні, не Ханс Циммер, а DJ Паша. Бюджет – 11,95 млн грн.
Крім перелічених вище проектів, на пітчингу презентували легку комедію про перевиховання зразкової відмінниці «Хороші дівчатка потрапляють до раю», український варіант «жіночих» кримінальних драм у дусі «Зниклої» («Між нами» Соломії Томащук з Ірмою Вітовською в головній ролі), історію сучасних Ромео і Джульєтти («По той бік») і трилер про чотирьох друзів, які вирішують, чи потрібно рятувати життя збитої ними дівчини («На межі»). Відповідальності за трагічне ДТП присвячений ще один фільм – соціальна драма «Як там Катя?» Христини Тінькевич. Про фільми «Спас» та «Повернення» ми коротко писали в матеріалі, присвяченому військовим фільмам на 11 конкурсі Держкіно. А про решту повнометражних проектів, які будуть презентовані експертній комісії, ми розповімо у наступних матеріалах – пітчинги триватимуть до 27 липня включно.
Фото обкладинки: кадр із тизера фільму «Свято хризантем»