Якщо з індійським продуктом українські глядачі знайомі ще з часів Радянського Союзу, турецькі серіали – ласощі вже переважно нульових. Досліджуючи телевізійну аудиторію, програмні директори абсолютно різних українських телеканалів неодноразово констатували: наші глядачі люблять Схід більше, ніж «красу по-американськи» і на це є свої причини.
По-перше, якщо розглядати індійське серіальне виробництво, українськими глядачами такі історії сприймаються швидше як повчальні казки, що не асоціюються з реальністю, на відміну від американських серіалів. Крім того, дуже велика різниця в релігії, культурі та менталітеті українського та індійського глядача.
Хоча спільне все ж є – традиційні цінності, які червоною ниткою проходять через індійські серіали і в останні роки стали близькі українському глядачеві, на відміну від ліберальної Європі. Важлива роль у східних серіалах відводиться і соціальному аспекту. Якщо в серіалах США головні ролі переважно дістаються успішним представникам середнього класу, то Індія задовольняється історіями «людини з низів», що ближче звичайному українському глядачеві.
Різноманітні драми Боллівуду, приправлені історіями про вічне кохання, рятували українську аудиторію не лише за «залізною завісою», а й у найкризовіші роки незалежності. Турецькі саги лише підвищили градус інтересу до такої тематики і за останні 10 років стали невід’ємною частиною телевізійних сіток країни. І річ не лише в грошах.
Про які серіали йдеться? На телевізійному ринку побутує думка, що турецькі та індійські історії закріплені за холдингом «Плюсів». І в цьому є резон. Наприклад, тільки на телеканалі «1+1» за останні п’ять років на екрани вийшло 15 турецьких серіалів. Індійські драми – прерогатива більш нішевих каналів того ж холдингу. Тому, після того як у 2015 році було сформульоване питання «як безболісно зняти українського глядача з голки нескінченного російського мила» – «Плюси» вже знали відповідь.
Так глядачі дізналися про те, хто така Фатмагюль, як розвивалися сюжетні лінії у «Величному столітті», а також, як адаптувати на сучасний лад твір турецького класика Решата Нурі Гюнтекіна «Корольок – пташка співоча».
У чому ж феномен індійських і турецьких серіалів на українському ТБ?
Відповідає програмний директор телеканалу «1+1» Андрій Коваль:
«Турецькі серіали, сюжети яких завжди розгортаються навколо боротьби за справедливість, щастя і кохання, стабільно збирають високі показники телеперегляду серед аудиторії каналу».
Річ у тім, що шанування традицій, сила моральних цінностей і харизматичні актори в головних ролях неабияк приваблюють українських глядачів.
«Популярність цих серіалів зумовлена високою якістю виробництва. У Туреччині виробляють багато різноманітного контенту, а наші фахівці відбирають із нього найкращий і близький нашій цільовій аудиторії – щоб була зрозуміла емоційна історія, хороша режисерська робота, атрактивні актори та комфортний музичний супровід. Саме це забезпечує привабливість продукту для української аудиторії», – вважає Коваль.
Наприклад, серіал «Величне століття. Роксолана» протягом чотирьох останніх років двічі виходив у повторі, утримуючи стабільний інтерес з боку глядачів «1+1» і, як результат, – високі показники телеперегляду.
Середні показники частки у «1+1» зросли, починаючи з весни – 10,5–13,5%. Середні показники двох серіалів, які виходять у денних слотах («Величне століття», будні, 14:30, і «Моє чуже життя», будні, 17:10), часто перевищують повтори розважальних проектів виробництва «1+1», таких як «Весілля наосліп» або «Міняю жінку». Так, частка історій про Роксолану в середньому збирає від 10% (18-54), а 25 квітня охоплення аудиторії підвищилося до 13,5%. У «Мого чужого життя» (прем’єра на «1+1» 25 червня 2018 року) показники трохи нижчі й у середньому станвлять 9% частки. Хоча в останні пару тижнів – до 12%.
За період 2014–2018 найпопулярнішими турецькими продуктами на «1+1» стали: «Величне століття. Роксолана», «Кохання проти долі», «Мама», «Асі» та «Сила любові Феріхи»
Далі – у цифрах. Наприклад, турецький серіал «Асі» вперше вийшов на «1+1» 6 січня 2014 року. Середні показники історії про юну красуню Асі, батько якої, збанкрутілий фермер, рятує свою сім’ю, взяла в середньому 13,4%, рейтинг 4,2% за аудиторією 18-54 та 6,6% і 1,9% – 18-54 (50+).
Слідом на «Плюсах» вийшов серіал «Фатмагюль» (7 квітня 2014 року). Середні показники телеперегляду: частка 10,3%, рейтинг 2,1% за аудиторією 18-54 України і 6,4% і 1,3% за 18-54 (50+).
У центрі сюжету – звичайна сільська дівчина з бідної сім’ї. Фатмагюль чекає на весілля зі своїм коханим Мустафою, але одного разу її життя кардинально змінюється. Провівши Мустафу в чергове плавання, Фатмагюль одна пізно повертається додому і стає жертвою ґвалтівників. Оскільки троє з них – діти місцевих багатіїв, відповідає за скоєне в результаті четвертий – бідний хлопець, який насправді навіть не торкався дівчини тієї фатальної ночі.
«Величне століття. Роксолана – 4», прем’єра якого відбулася 22 вересня 2014 року, взяв середні показники телеперегляду: частка 15,7%, рейтинг 3,9% за аудиторією 18-54 України і 10,6% і 2,5% – 18-54 (50+);
«Корольок – пташка співоча» (24 листопада 2014 року) – частка 11,5%, рейтинг 3,5% за аудиторією 18-54 України і 7,8% і 2,0% – 18-54 (50+);
«Сила любові Феріхи» (26 січня 2015) – частка 13,4%, рейтинг 3,6% за аудиторією 18-54 України і 7,2% і 1,8% – 18-54 (50+);
«Чорна троянда» (22 червня 2015) – частка 12,0%, рейтинг 2,1% за аудиторією 18-54 України і 6,6% і 1,2% – 18-54 (50+);
«Заборонене кохання» (7 вересня 2015) – частка 12,0%, рейтинг 3,0% за аудиторією 18-54 України і 7,6% і 1,7% – 18-54 (50+);
«Уламки щастя» (8 серпня 2016) – частка 12,8%, рейтинг 3,1% за аудиторією 18-54 України і 8,8% і 1,9% – 18-54 (50+);
«Кохання проти долі» (9 січня 2017) – частка 14,5%, рейтинг 3,9% за аудиторією 18-54 України і 8,8% і 2,0% – 18-54 (50+);
«Нескінченне кохання» (28 серпня 2017) – частка 11,1%, рейтинг 2,8% за аудиторією 18-54 України і 8,7% і 1,8% – 18-54 (50+);
«Мама» (26 лютого 2018) – частка 13,6%, рейтинг 3,2% за аудиторією 18-54 України і 8,6% і 1,7% – 18-54 (50+);
«Кохання Мер’єм» (23 квітня 2018) – частка 11,1%, рейтинг 1,8% за аудиторією 18-54 України і 7,3% і 1,1% – 18-54 (50+).
Відповідає програмний директор телеканалу ТЕТ Леся Лакуста:
У сітці ТЕТ сьогодні виходить турецький серіал «Рання пташка» (2018).
«Романтична комедія такого типу ідеально вписалася в програмну сітку каналу. І, здається, наші глядачі полюбили серіал із перших серій. Адже основне завдання телеканалу ТЕТ – дарувати людям радість і усмішки. І «Рання пташка» на ура справляється з цим завданням. Якщо коротко, то для мене це прекрасна, життєрадісна, весела і романтична історія з цікавою сюжетною лінією, яскравим акторським складом. До речі, для нас трансляція турецького серіалу – експеримент, яким ми дуже задоволені. І вже цієї осені плануємо показати продовження серіалу», – коментує програмний директор телеканалу ТЕТ Леся Лакуста.
Якщо про цифри, то середні показники ТЕТ тановлять від 4–5,2% частки. Показники «Ранньої пташки» – 3,8% (18-54).
Відповідає генеральний продюсер нішевих каналів 1+1 media Іванна Найда:
Ще одним каналом холдингу «Плюсів», який радує глядачів східними казками, став жіночий канал «Бігуді». Зі слів генерального продюсера нішевих каналів 1+1 media Іванни Найди, любов глядачів до такого продукту передусім закладена в простоті та ясності сюжетних ліній.
«Феномен індійських серіалів в тому, що вони відрізняються від більшості історій, які показують на нашому телебаченні. Сюжети таких телевізійних продуктів зрозумілі й прості: ти ніколи не переплутаєш, де добро, а де зло. Їх вирізняють казкові щирі стосунки та чисте кохання, беззастережна повага до родини та старших. Також особливістю є притаманна їм гіперболізація всього, що відбувається. Ну і звичайно: танці, пісні, яскрава картинка з національним колоритом», – ділиться Іванна Найда.
Якщо про результати, то індійські серіали стали для каналу «Бігуді» прекрасним доповненням до програмної сітки, резюмує Найда.
«На момент придбання прав на їх трансляцію ми вірили, що вони сподобаються цільовій аудиторії каналу, однак результат перевищив усі наші очікування. Турецькі серіали також продемонстрували непогані результати в повторному показі на каналі «Бігуді», вже після основного на каналі “1+1”».
Якщо про цифри: індійський серіал «Друге весілля», прем’єра якого на «Бігуді» відбулася 27 березня 2019 року, взяв середні показники телеперегляду: частка 0,9%, рейтинг 0,2% за аудиторією 18-54 (вся Україна). Частка аудиторії серіалу на 29% перевищила середню частку каналу за відповідний період.
Це захопливий любовний серіал про двох людей із розбитими серцями, які вирішили одружитися, але усвідомлюють, що це помилка. У житті обох, і Яші, і Арті, сталося велике горе, яке майже зломило їх. Трагічна смерть дружини Яші, з якою він прожив понад 10 років і виховував дітей, стала для нього справжнім шоком. Чоловік Арті покинув її з дитиною заради іншої жінки. Вимушені складати життя по шматочках, герої зустрічають один одного і під тиском своїх сімей вирішують одружитися. Чи зможе час залікувати їхні рани? Чи здатні вони на нове кохання?
Читайте також: «Новий канал» зніме підлітковий трилер про булінг і суїцид.
Колаж: Анна Федорук