Провідний оператор супутникового зв’язку – компанія SES – 16 квітня представила результати свого щорічного дослідження ТВ-ринку SES Satellite Monitor за 2018-й, а також поділилася загальними підсумками роботи компанії на світовому ринку за минулий рік. «Телекритика» пропонує ознайомитися з висновками з почутого. Даними поділилися Онно Зонневельд, голова представництва SES в Україні та СНД, а також провідний аналітик із досліджень ринку та розвитку бізнесу SES Рікардо Топхем.
Супутник є найкращою платформою доставки відео на українському ринку, охоплюючи 34% телевізійних домогосподарств безпосередньо, що становить понад 4,5 мільйона DTH-домогосподарств. Супутникова доставка HD-контенту в Україні збільшилася за два роки майже вдвічі, охоплюючи на сьогодні 1,3 мільйона HD-домогосподарств, порівняно з 0,7 мільйона HD-домогосподарств у 2016 році. У світі SES зміцнює свої позиції як провідний дистриб’ютор відео через супутник. Зокрема, кількість технічного охоплення телевізійних домогосподарств у світі у компанії збільшилася більш як на 4 мільйони, перевищивши 145 мільйонів у 2018 році.
Satellite Monitor
У 2018 році SES провела дослідження Satellite Monitor 25-й раз. Кабельне, наземне ефірне та IPTV (ОТТ) охоплення становии 32%, 31% і 4% відповідно. Через окупацію Криму та Донбасу, кількість телевізійних домогосподарств скоротилася на 4 млн – з 17,5 до 13,5 млн.
Минулого року стався легкий спад «кабелю» (-2%):
Також компанія надала дані розподілу за типами прийому згідно з останньою хвилею установчого дослідження Індустріального телевізійного комітету. Сьогодні близько 5,66 млн домогосподарств використовують аналоговий тип приймання телебачення: ефірний аналог – 40% (2,29 млн), кабельний аналог – 60% (3,37 млн). Якщо аналоговий ефір перейде в ефірну цифру, то аналоговий кабель залишиться на тих же показниках, що й нині, ще довгий час, оскільки переведення на цифровий кабель потребує великого капіталовкладення з боку провайдерів кабельного телебачення, зазначає Онно Зонневельд. Цифрових домогосподарств у квітні 2018-го було 7,8 млн, з яких 4,5 млн – у супутника, 0,88 млн – у кабелю.
Загалом у компанії SES 93 контракти з українськими компаніями (і телеканали, і провайдери). Як відомо, SES піднімає на супутник сигнали каналів трьох провідних телегруп – «1+1 медіа», групи «Інтер» і «Медіа Групи Україна», серед провайдерів у компанії є контракти, зокрема, зі «Зеонбудом» і «Віасат». У SES у Києві є власний аплінк (передавальна станція), окремо від SES передають свій сигнал на супутник «Плюси» (мають власний аплінк). Телегрупа StarLightMedia, як відомо, через власний аплінк передає сигнал на супутник Amos 3 компанії SpaceCom, провайдер XtraTV співпрацює з Eutelsat.
Кодування супутника
На думку Онно Зонневельда, телегрупи відклали кодування супутникового сигналу своїх телеканалів через відсутність достатньої кількості на ринку «декодованих» тюнерів, а також прийдешні парламентські вибори (27 жовтня). Кодування каналів відбудеться вже наступного року – залишати перед січневими святами телеглядачів без телебачення телегрупи не будуть: «Хотілося б, щоб кодування відбулося в листопаді, але січневі свята відтермінують кодування на кінець січня. Після свят має бути якийсь перехідний період. (…) Можна було б закодувати сигнал після інавгурації, однак потрібно спочатку наповнити ринок сет-топ-боксами». Нагадаємо, попередня дата кодування – 20 січня 2020 року.
Після кодування на супутнику Онно Зонневельд прогнозує, що на платний супутник перейде до одного мільйона домогосподарств. «Якщо розвивати цей бізнес правильно, межа – це 2 млн домогосподарств. Але 700–800 тисяч (прогноз телегруп. – Ред.) – це також будуть дуже гарні цифри для України», – сказав він.
Кодування транспортного потоку «Зеонбуду» необхідне через можливе потрапляння на ринок тюнерів, які можуть сприймати такий сигнал. «Ми піднімаємо на супутник Astra 4A сигнал каналів «Зеонбуду» в форматі Multistream (DVB-S2 T2-MI. – Ред.) – це технічний сигнал, необхідний їм для роздавання сигналу телеканалів на їхнє обладнання в регіони. Вони самі формують сигнал, переводять у Multistream, ми тільки передаємо на супутник вже готовий сигнал. Нещодавно на ринку з’явилися тюнери, які можуть сприймати сигнал Multistream, вартістю $25-30. Тому «Зеонбуду» необхідно закодувати цей сигнал для того, щоб на ринок не завозилися масово ці тюнери. Відкритий транспортний потік не відповідатиме цілям телегруп із кодування супутникового сигналу їхніх каналів», – додав Онно Зонневельд.
HD-мовлення
Потенціал HD-мовлення – близько 43% домогосподарств? саме стільки сімей мають телевізори, які можуть приймати HD-сигнал. «”Пузатий” телевізор зараз купити досить складно. Продаються телевізори з пласким екраном. Якщо в сім’ї плаский телевізор, то швидше за все є можливість прийому HD або навіть ultra HD. Загалом пласких телевізорів з можливістю приймати HD – 42,7%, тих, хто реально дивляться HD, – 30,5%», – додав Онно Зонневельд. У 2017-му ці показники були істотно нижчими – 32,9% і 21%.
Загалом за два роки можливість приймання HD-каналів у супутникових абонентів подвоїлися вдвічі – із 700 тисяч до 1,38 млн і сягнула 30% (70% приймають SD-канали):
Після старту кодування у телегруп виникне бажання запустити HD – його передавання в стислому форматі MPEG-4 дорівнюватиме за ціною SD-мовленню в MPEG-2. Оскільки після кодування сигнал стане фактично транспортним, SES пропонує телегрупам запустити HD-пакет із найкращих каналів. «Маленький HD-пакет із 6 телеканалів вже “висить” на супутнику. У найближчі два місяці ми плануємо додати ще 3 телеканали. Це кодований формат», – повідомив Онно Зонневельд, маючи на увазі, мабуть, групу «Інтер».
За даними сервісу flysat, сьогодні SES співпрацює з двома телегрупами – «1+1 медіа» і «Медіа Групою Україна», які тестують у HD такі канали: «1+1», «2+2» і ТЕТ – у першої, «Україна» і «НЛО-ТБ» – у другої. Два останні кодують свій сигнал у BetaCrypt і Verimatrix. Тоді як у «Плюсів» HD-сигнал йде у відкритому вигляді, «2+2» і ТЕТ закодовані у Verimatrix.
За інформацією «Телекритики», розміщення HD-каналів для «Плюсів» і МГУ надається на безкоштовній основі. Після кодування послуга стане платною, телегрупи своєю чергою мають намір надавати HD-сигнал провайдерам платного телебачення за окрему оплату.
Світові успіхи SES
Минулого року компанія збільшила технічне охоплення в Європі, Латинській Америці, Азіатсько-Тихоокеанському регіоні та Африці, розповів Рікардо Топхем.
У Африці компанія почала надавати послуги в 4 країнах – Ефіопія, Танзанія, Уганда та Кенія. В останній понад 2 мільйони телевізійних домогосподарств по всій країні покладаються на SES для отримання телевізійного контенту. У серпні 2018-го в компанії працювало близько 2 тис. осіб, річний дохід компанії становить 2 млрд євро. У компанії 21 супутник, технічне охоплення яких за рік зросло на 4 млн – до 149 млн супутникових сімей.
Крім надання ємності, SES пропонує набір можливостей для надання відео в будь-якому місці, в будь-який час і на будь-якому екрані:
У Європі супутникове мовлення, і особливо технологія DTH, залишається провідною технологією поширення відео.
Сьогодні SES доставляє близько 2800 HD-каналів і 50 UHD-каналів (із них 30 – комерційні). Це, як запевняють у компанії, більше, ніж у будь-якого іншого оператора супутникового зв’язку.
У UHD мовлять в основному тематичні телеканали преміум-контенту, зокрема, спортивні канали. Наприклад, у Німеччині SES піднімає на супутник у 4К спеціально запущений телеканал для матчів Бундесліги. Однак бувають також винятки з правил. «Один із перших 4К-каналів, які ми запускали в Німеччині, був канал телемагазинів “Ювелірочка”», – зазначив Зонневельд.
З кожним роком у Європі збільшується кількість «HD-сімей»:
У контексті твердження, що ОТТ витіснить супутник, у компанії провели опитування серед населення і представили його результат – у домогосподарствах ОТТ-послуга не є основним типом приймання ТБ:
Флот SES також доставляє відеоконтент 72 мільйонам домогосподарств по всій Північній Америці. На інших ринках SES продовжує розширювати свлоє технічне охоплення, обслуговуючи наразі 37 мільйонів телевізійних домогосподарств у Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, 33 мільйони в Латинській Америці, 33 мільйони в Африці і 13 мільйонів телевізійних домогосподарств на Близькому Сході.
Які прогнози компанії збудуться, покаже час.
Фото: SES