Що потрібно пам’ятати про 2018 рік? Безсумнівно, багатьом медійникам цей рік запам’ятається трансформаціями. Адже рівно рік тому з вуст уже колишнього директора StarLightMedia та телеканалу СТБ Володимира Бородянського лунали натхненні слова про прийдешні зміни на українському ТБ. Передусім, зазначав топ-менеджер, холдинг StarLightMedia, зокрема телеканал СТБ, бере вектор на скорочення кількості ток-шоу і переходить на серіальне виробництво. Звичайно, такі глобальні плани за рік не втілити, тому для StarLightMedia 2018 рік перетворився на такий собі експеримент, який призвів не тільки до масових кадрових змін на телеканалах холдингу*, а й показав, чого насправді хоче аудиторія. Схожа трансформація, щоправда не така голослівна, сталася й на інших ключових телеканалах. Інсайдери лише натякали мені, що українське телебачення готується до глобального перезавантаження, ось тільки, що з цього вийде, сподіваюся, побачимо вже наступного року.
* Цього року звільнилися за власним бажанням: директор StarLightMedia та телеканалу СТБ Володимир Бородянський, директор Творчого об’єднання №1 («Новий канал») Вікторія Бурдукова, генпродюсер «1+1» Вікторія Баранова.
.
Розважальні проекти
Популярність – це те, чого торкається екстрасенс
Початок 2018 року для телеканалу СТБ став останнім шансом втримати увагу аудиторії на проектах розважального формату. Головною новиною зими стала звістка про закриття історичного, як для вітчизняного ТБ, проекту «Україна має талант», що протримався на українському телеринку понад дев’ять років. Другий дитячий сезон шоу талантів, фінал якого відбувся 27 травня 2017 року, за показниками пройшов середньо. За аудиторією 18-54 (50k+) частка останнього випуску шоу становила 6,53%, що було на той момент трохи нижче за середню частку каналу за день – 7,44% за аудиторією 18-54 (50k+). Треба спробувати щось нове – вирішили тоді на СТБ – і замість «Україна має талант» запустили понад п’ять нових розважальних проектів. Але, схоже, успішними вони не стали.
3 березня на СТБ першим у весняному сезоні вийшло в ефір тревел-шоу «Світами за скарбами» з колишньою учасницею проекту «Холостяк» ведучою Розою Аль-Намрі.
Інтерес до нового проекту продюсери шоу підігрівали, не шкодуючи сил і часу: приховували до прем’єри подробиці програми, а спеціально під презентацію «Світами за скарбами» навіть орендували «Арт-причал» у Києві. Однак ні всеохопність проекту, ні красуня Роза не змогли «зачепити» аудиторію. Якщо в перші місяці проекту середня частка телеперегляду «Світами за скарбами» становила близько 7,5–8%, то до фіналу шоу інтерес глядачів різко знизився. Фінал проекту подивилися тільки 5,8% за аудиторією 18-54 (50k+).
У день прем’єри проекту «Світами за скарбами», 3 березня, на екранах СТБ стартував новий розмовний проект «Вечір з Наталею Гаріповою».
Що ж, час визнати, що українська аудиторія поки не готова до двох речей – розмовного вечірнього шоу в стилі Джиммі Феллона (тут варто згадати також рейтинговий провал «Вечірнього шоу з Юрієм Марченком» на «UA:Перший»), а також до будь-яких проектів , які висвітлюють доблесть української поліції (фіаско «102. Поліція» на «2+2»). Проект «Вечір з Наталею Гаріповою» ці постулати підтвердив. Найвищі показники частки проекту не сягали вище 9%, а в середньому коливалися на позначці 6,5% за аудиторією 18-54 (50k+). Наприклад, останній випуск «Вечору з Наталею Гаріповою» пройшов із показниками ще нижчими, ніж у «Світами за скарбами» – 5,2%.
Не врятувала СТБ і трансформація завсідника каналу «Все буде добре». Незважаючи на гроші, витрачені на нову студію, нових ведучих і нові, як для звичного формату тележурналу, теми, підсумок той же – закриття проекту.
Після такого фіаско, кому б не захотілося дістати козир із рукава та згадати золоте правило успіху будь-якого телепроекту, що базується на трьох «С» (секс, страх, смерть). Саме як відчайдушний захід із реабілітації рейтингів каналу медійники сприйняли соціально-психологічне ток-шоу «ЕксперименТИ», що з’явилося на екранах СТБ цієї весни. Але спроби суїциду, викрадення людей і навіть сцени психологічного насильства не допомогли телеканалу. Реаліті-проект у середньому за показниками частки аудиторії зібрав дещо більше, ніж його попередники, зупинившись на 7% за аудиторією 18-54 (50+).
Підтягнути показники СТБ вдалося тільки в осінньому сезоні, звичайно ж, завдяки 19-му сезону «Битви екстрасенсів», «Х-фактору» і «МастерШефу», які не втрачають частки аудиторії, зберігаючи по 14%, 13% і 12% відповідно. А ось «Зваженим та щасливим», на жаль, успіх 2017 року повторити не вдалося. Показники 8 сезону поки не перевищують позначки 10% частки за аудиторією 18-54 (50k+) (минулого року частка проекту сягала навіть 17%).
Танцюють усі, а «Плюси» збирають
Телеканал «1+1» цього року досягнув свого невеликого рекорду. Другий сезон оновленого проекту «Танці з зірками» вперше за історію розважальних проектів «Плюсів» вийшов на самоокупність. Крім того, як мені раніше розповідав креативний продюсер «Танців із зірками» Володимир Завадюк, головне танцювальне шоу на українському ТБ оцінили навіть за кордоном. Про що свідчать перезняті в інших країнах за мотивами української версії «Танців» номери. Показники телеперегляду танцювального проекту, як і весняного сезону «Голосу країни», стабільно на висоті. В середньому один випуск збирав біля екранів близько 20% частки за аудиторією 18-54 (50k+). Такими успіхами також традиційно можуть похвалитися суботні випуски «Вечірнього кварталу» і п’ятничні «Ліги сміху» та «Ігор приколів».
Відкриттям цього року можна сміливо назвати «Жіночий квартал», що зібрав на перших випусках свою стандартну аудиторію – 16% (18-54, 50k+).
Чого не скажеш про нові розважальні проекти, які запустилися на «1+1» цього року – «Король десертів», «Їмо за 100», а також другий сезон «Модель XL». Їх, якби ми говорили зараз, припустімо, про футбол, можна було б сміливо відправити в другу лігу, в сподіванні, що наступні сезони ще зможуть себе проявити.
«Багіня ламінату» править на «Новому»
Слава Лесі Нікітюк цього року просто зашкалює. Без зайвої скромності проект «Хто зверху?» із Лесею Іванівною і Сергієм Притулою можна назвати успіхом «Нового каналу». Наприклад, за цільовою аудиторією «Нового» у весняному сезоні проект побив усі рекорди за 6 років програми – частка глядачів за аудиторією 14–49 років у містах +50 тис. становила 12,53%. Після участі Лесі в «Танцях із зірками» таких показників проект встиг досягнути навіть за аудиторією 18-54 (50k+). Що точно можна назвати перемогою для «Нового».
Решта проектів на «Новому» такими успіхами, звичайно, похвалитися не можуть. Без особливого натхнення глядачі каналу сприйняли повернення на екрани «Хто проти блондинок?» і «Топ-модель по-українськи 2» – частка проектів не перевищувала 9% 18-54 (50k+). Високими показниками поки не може похвалитися й «Ревізор» із Миколою Тищенком. Перший випуск оновленого проекту, який стартував 1 жовтня, зібрав 7% частки за аудиторією 18-54 (50k+) – так поки й тримається.
Що можна сказати про головний провал «Нового каналу» цього року – шоу «Оля»? Мабуть, у цьому разі краще, як про тих, хто вже не з нами, – або добре, або ніяк.
Багаті теж плачуть
Телеканал ICTV завжди досить холодно дивився на всі ці розваги, якими загодовували глядачів його суперники. Причім, якщо вже на каналі готувався проект, то до його розробки автори ставилися дуже серйозно, мовляв, чоловіча аудиторія, вигодувана на ментівських серіалах, далеко не кожен гумор сприйме. Однак цього року ICTV знову пощастило. Проривом року можна сміливо назвати осінню прем’єру «Дизель Шоу», яка за рейтингами може позмагатися з матчами Чемпіонату світу з футболу. Перші випуски показували рекордні цифри – до 23% частки аудиторії 18-54 (50k+). Після звістки про смерть однієї з учасниць комедійного проекту ICTV Марини Поплавської, успіх програми трохи знизився – до 15% частки.
Другим відкриттям року став проект «Багач – Бідняк», знятий за власним форматом ICTV. І, здається, реаліті-шоу про те, як українські мільйонери на два дні перетворюються на бездомних жебраків, не на жарт потішило аудиторію каналу, про що свідчать рейтинги програми.
У середньому один випуск набирав близько 9-10% частки за аудиторією 18-54 (50k+), навіть незважаючи на те, що запустилося реаліті в «мертвий» як для телеекранів сезон. За кілька місяців, на початку зими, вийшов другий сезон проекту. І що ви думаєте? Знову ті ж показники.
Ми вміємо знімати не тільки російські серіали
Після перипетій у стосунках векрух і невісток ТРК «Україна» у виробництві ток-шоу, здається, зробила паузу, занурившись у серіальне виробництво, іноді сумнівної якості. Але в весняному сезоні свою помилку «Україна» вирішила виправити. На екрани вийшов власний проект «Місія: краса», який з перших випусків збирав від 12–15% частки за аудиторією 18-54 (50k+).
У чому секрет? Подейкують, що в актуальності теми проекту. Як раніше заявляла креативний продюсер проекту Оксана Тунік, мета «Місія: краса» – в тому, щоб повертати людям віру в себе і свою красу, мовляв, саме вони – запорука успіху кожного українця.
Лінійка розважальних проектів на ТРК «Україна» поповнилася в осінній сезон теж досить успішно. На екранах з’явився розважальний проект «Без паніки» з Олександром Скічком (близько 8,5% за аудиторією 18-54, 50k+). Дещо краще «зайшов» проект «Контролер» (четвер, 23:20). Середні показники проекту коливаються близько 9% частки за тією ж аудиторією.
Політичні шоу
«Зараз я тобі розповім, хто тут батя»
Звичайно, неможливо не відзначити інтерес до політичних проектів, який виявився напередодні виборів у 2019 році. А з ним і нові проекти, які вийшли на ТБ. Найуспішнішим «вибухом» року можна назвати проект «Пульс» на «112 Україна», якому лише за кілька випусків вдалося увійти в топ серед таких ветеранів політичних проектів, як «Право на владу» на «1+1» і «Свобода слова» на ICTV. Проект збирає в середньому близько 2,5% частки за аудиторією 18+ (вся Україна). Трохи гірше «зайшов» ще один новий проект від «112 Україна» – «Виклик», ведучими якого стали Тетяна Хмельницька і Тетяна Іванська. Частка «жіночої» програми поки не перевищує 1,5% за тією ж аудиторією.
Цікавим цього року явищем стали проекти з вибору кандидатів у депутати, наприклад, «Кандидат» на «112 Україна», яким керував «батько каналу» Вадим Рабинович і «Нові лідери» з Сергієм Притулою на ICTV. Загалом ці два проекти схожі – ведучі та експерти за допомогою конкурсів і випробувань відбирають претендентів із народу для вирішення політичних проблем. Ось тільки, якщо в «Кандидата» був реальний шанс потрапити в партію до її ведучого Вадима Зіновійовича, то на ICTV переможцю світив тільки приз – понад 1 млн гривень на реалізацію своєї ідеї щодо поліпшення міста. Незважаючи на прогресивність ідеї, рейтинги проектів, що на «112 Україна», що на ICTV, були досить середніми.
Ось і всі успіхи та поразки цього року на полях українського телебачення. Щиро сподіваюся, що ні про кого не забула і в результаті прочитання тексту нічиї почуття не зачепила.