Обговорити питання нелегального контенту і «чорних» сайтів зібралися представники різних організацій: Української антипіратської асоціації (УАПА), Всеукраїнської рекламної коаліції, Бюро інтерактивної реклами України, польської компанії Gemius, представництва ЄС в Україні та навіть американської компанії Trustworthy Accountability Group (TAG). Це й не дивно, адже в світі глобальної інформації і торгівлі навіть невелика вада у захисті може нашкодити правовласникам у будь-якій точці земної кулі.
«Тема піратства і легального контента, в принципі, вічна, – почав своє вступне слово виконавчий директор Всеукраїнської рекламної коаліції Максим Лазебник. – Принаймні на моїй пам’яті, а я займаюся цією темою вже 19 років. Усі знають, що піратство – це погано, всі пам’ятають біблійну заповідь “не вкради”, але все одно продовжують красти. Тому й ми маємо продовжувати нашу боротьбу».
Зі слів керівника ініціативи «Чисте небо» Катерини Федорової, пірати в Україні поступово отримують усе менше й менше грошей, а рекламодавці все частіше намагаються знайти ту «точку помилки», на якій вони почали співпрацювати з «чорними» сайтами.
«Наша основна мета – виховання свого користувача, щоб він відмовлявся від нелегального контенту і піратських сайтів. А наш головний інструмент зараз – це сервіс blacklists.org.ua і моніторинг УАПА, які допомагають виявити рекламу брендів на «чорних» сайтах. Якщо факт такої реклами присутній, скріншот і utm-мітка банера надсилаються бренду з листом-попередженням. Якщо бренд не реагує на попередження, УАПА публікує цю інформацію у відкритому доступі», – розповіла Федорова.
Заступник глави УАПА Ігор Михайлов розповів, що кожного місяця вони роблять по 300-400 таких скріншотів, а на піратських сайтах регулярно розміщують рекламу по 50-60 брендів. Звичайно, більшість – це різноманітні онлайн-казино, від яких ніхто й не чекає чесної гри. Але зустрічаються і дуже відомі поважні компанії. І вони часто не йдуть на контакт.
Є проблеми і з поліцією. Прикрити невеликий піратський сайт – це одна справа. А ось боротися з великими компаніями часто буває небезпечно. Тому працівники кіберполіції іноді просто не хочуть заводити справу, щоб не втратити своїх погонів.
«Ми вже двічі подавали заяву в поліцію з приводу діяльності дніпровського сайту tree.tv. Але поліція на них ніяк не реагує. Ми вважаємо, що реакції немає через те, що в Дніпропетровській області вже були резонансні антипіратські справи, за результатами яких деякі працівники кіберполіції були звільнені. Ось вони й не хочуть тепер братися за такі справи», – розповів Ігор Михайлов.
Цього року круглий стіл відвідали представники польської компанії Gemius, яка займається розробкою програмного забезпечення для моніторингу реклами в інтернеті
«Захист бренду від згадок у негативному контексті в інтернеті – це на сьогоднішні не просто приємне доповнення, а повноцінна необхідність, – вважає Марта Верчинська. – Ми, завдяки співпраці з «Чистим небом», можемо моніторити ситуацію як у Польщі, так і в Україні. І розвивати ефективність нашого програмного забезпечення».
Дослідження Gemius показали, що серед найпопулярніших українських піратських сайтів можна побачити старі й добре знайомі всім назви: hdrezka, kinokrad, seasonvar та інші.
Віртуально круглий стіл відвідав віце-президент антипіратської коаліції Trustworthy Accountability Group (TAG) Нік Стрінжер, який із США вийшов на зв’язок з іншими учасниками. TAG – це коаліція рекламної галузі у боротьбі з порушенням права інтелектуальної власності та шахрайством, яка була заснована два роки тому. Зараз вона співпрацює з найбільшими світовими компаніями, такими як Disney, Walmart або Procter & Gamble, допомагаючи виробити єдині світові правила і стандарти.
«У США через дірки в захисті інформації індустрія щороку недоотримує близько $ 8,2 млрд вигоди. Тільки тісна співпраця США, ЄС і всіх інших держав може допомогти в боротьбі з такими витоками»
Зі слів Ніка Стрінжера, у США через дірки в захисті інформації індустрія в цілому щороку недоотримує близько 8,2 мільярда доларів вигоди. А, оскільки дірки ці можуть виникати де завгодно, тільки тісна співпраця і Сполучених Штатів, і Європейського союзу, і всіх інших держав може допомогти в боротьбі з такими витоками. Про необхідність співпраці та імплементації міжнародних норм і стандартів говорив і співробітник торгово-економічної секції представництва ЄС в Україні Джоселін Гютон.
«Робота має відбуватися на стику теорії та практики, писаних правил і їх реалізації, – сказав Гютон. – Ми всі розуміємо, що список правил – це просто папір, який не працює сам по собі, без зусиль з імплементації цих правил у суспільні відносини».
Підводячи підсумки зустрічі, представники рекламного бізнесу та антипіратських організацій домовилися зміцнювати співпрацю, допомагаючи Україні боротися з піратством і виробляти єдині стандарти і правила ринку.
Ще недавно ми були на самому початку цього шляху. Зараз перші кроки вже зроблені, але багато в чому боротьба за легальний контент тільки починається.