Цього року скандал вийшов особливо гучним. Виявилося, що особисті дані 50 млн користувачів були без їхнього відома використані для впливу на перебіг президентських перегонів у США. Керівництво Facebook старанно намагається відмити репутацію, звалюючи всю вину за злив даних на компанію Cambridge Analytica, яка і використовувала їх для розміщення таргетованої реклами. Але репутація, як відомо, справа делікатна. Чи стане цей скандал для Марка Цукерберга останнім? І куди підуть користувачі після глобального відтоку?
Лінія життя
Соцмережі живуть і соцмережі вмирають, як і все на Землі. Ось тільки для Facebook це правило завжди було неочевидним. Адже він і був першою соціальною мережею, яка показала населенню планети, що ділитися інформацією з іншими не просто можна, а навіть необхідно.
Причини успіху Facebook криються в його універсальності. Викладай фотографії, створюй клуби за інтересами, листуйся з колегами. І висловлюйся, друже, станеш лідером думок.
«Відтік, звичайно ж, буде, але не раніше, ніж з’явиться гідна альтернатива. Так колись сталося з ЖЖ. Зараз відповідного аналога Facebook немає. Instagram, Telegram, Snapchat, Twitter не зможуть замінити функціонал Facebook, до якого всі звикли. У них інші функції, стиль, призначення», – вважає популярний блогер Антон Ходза.
Спроби замінити функціонал творіння Марка Цукерберга повністю успішними не були. Доказом цього є, наприклад, багатотисячна затія з Google+. Станом на лютий 2018 року в Facebook сидить понад 2 млрд користувачів, тоді як Google+ сягнув позначки 111 млн і зупинився.
Telegram-рятівник
Одним із можливих убивць Facebook останнім часом все частіше називають Telegram – месенджер, створений творцем «ВКонтакте» Павлом Дуровим. Дійсно, популярність Telegram і кількість його активних користувачів неухильно зростає від запуску в 2014 році. На початок 2018 року ним користується вже понад 200 млн осіб.
Telegram поки що не наздогнав за популярністю месенджери-лідери на кшталт WhatsApp і Viber, але потенційно може це зробити. Адже користувачів цікавить не тільки можливість листуватися, а й дізнаватися щось нове. А Telegram витончено вирішив це питання за допомогою каналів, ставши вже чимось більшим, ніж просто месенджер.
Але можливості претендувати на місце вбивці Facebook це йому поки що не дає.
«Telergam набуває популярності, але як повноцінну альтернативу Facebook його розглядати важко, тому що це не соцмережа в чистому вигляді, а месенджер з додатковими функціями. У зв’язку з цим ресурси Telergam для реклами досить обмежені, його канали та боти часто потребують зовнішньої реклами через піар-статті, PPC і промопости в тому ж Facebook», – ділиться роздумами digital group head в Starlight Brand Content Євгенія Харченко.
«Telergam набуває популярності, але як повноцінну альтернативу Facebook його розглядати важко. Вам доведеться постаратися, щоб набрати аудиторію для свого каналу»
З нею згоден і блогер Андрій Бродецький:
«Для того щоб стати глобальною платформою, Telegram бракує зручних інструментів для паблішерів і брендів. У тому ж Facebook є можливість дивитися докладну статистику щодо своєї аудиторії, можна розкрутити свою сторінку і продавати товари за допомогою реклами, а завдяки віральному поширенню контенту можна набрати аудиторію і безкоштовно. У Telegram нічого цього немає. Якщо ви створили свій канал, вам треба буде дуже постаратися, щоб набрати аудиторію».
Можливо, якщо Павло Дуров і його команда в майбутньому придумають, як об’єднати чати і канали, а також повернутися до рекламного бізнесу обличчям, Telegram і зможе претендувати на горде звання повноцінної соцмережі. А поки про це говорити зарано.
Тільки бізнес
Причини, з яких Telegram не зможе замінити Facebook у найближчому майбутньому, підводять нас до основної причини живучості глобальних соцмереж. Мова, звичайно ж, про гроші.
Далеко не все у світі соціальних мереж відбувається завдяки прихильності простих користувачів і за їхнім велінням. Успіх соцмережі – це швидше постійна спроба знайти баланс між користувачами і капіталом. З одного боку, платформа має бути зручна для інвесторів і рекламників, оскільки гроші дають можливість підтримувати її стабільність і заробляти. З іншого боку, без зростання кількості звичайних користувачів однаково нічого не вийде, оскільки непопулярним платформам грошей ніхто не дасть.
Цукербергу і його команді протягом довгих років вдається втримувати цей баланс, примножуючи і користувачів, і інвестиції. Скандал зі зливом даних Cambridge Analytica навряд чи стане кришкою труни для Facebook, поки на його рекламні можливості орієнтуються великі компанії. Король не помер, а просто прихворів. Втім, і у короля починаються серйозні проблеми.
Куди йдуть діти?
Ще до всієї цієї історії з масштабним витоком даних стало зрозуміло, що сервіс Facebook не дуже влаштовує одну перспективну категорію населення – молодь. Підлітки рвуться до незалежності, а тому не дуже люблять сидіти в одній соцмережі з батьками.
Тому сторінки в Facebook вони, звичайно, заводять – але для батьків. А публічне і особисте життя воліють висвітлювати на інших платформах. У наших краях популярність серед підлітків стрімко завоював Instagram, який хай і не був створений для листування, зате мама точно твій профіль не знайде.
У США і Європі вся молодь сидить у Snapchat. Ця програма дає змогу ділитися фотографіями, відео і текстами з обмеженим колом користувачів. Також можна заздалегідь задати період, після завершення якого особистий контент стане недоступний. А Facebook-сторінки юних партизанів залишаються чистими й невинними.
Спостереження за спостерігачами
З абсолютно іншого боку удару по Facebook й інших соціальних мережами готується завдати Європейський союз. 25 травня 2018 року набуває чинності «Загальний регламент щодо захисту даних» (General Data Protection Regulation). Цей ключовий для інформаційної політики ЄС документ був ухвалений Європарламентом ще два роки тому.
GDPR сформує зовсім нові правила гри на інформаційному полі. Якщо раніше людина, одного разу даючи згоду на обробку персональних даних, потрапляла в повну залежність від того ж Facebook, то тепер у неї з’явиться можливість згоду відкликати. Складніше стане приховувати факти злому, витоку даних і багато іншого. А штрафи новий регламент передбачає чималі – 10-20 млн євро.
Звісно, першими від цього нововведення постраждають Facebook, Google та інші великі гравці, які заробляють на персональних даних користувачів. Поки що тільки на території ЄС, але добрий початок – половина діла.
Чи зачепить нас?
До України майже всі процеси, що відбуваються в сфері глобального медіабізнесу, зазвичай доходять із запізненням. Будь-які зміни в сфері соціальних мереж не виняток.
«Україну можливий занепад Facebook не дуже зачепить. Наш ринок не такий великий, і ми не впливаємо на глобальні рішення корпорацій. Ми чекатимемо, як справа обернеться у світі, і слідуватимемо за глобальним трендом. Але, знову ж таки, тікати із Facebook поки що нікуди. У нас уже були спроби зробити його українські аналоги, усі вони з тріском провалилися», – робить свій прогноз Антон Ходза.
Блокування «ВКонтакте» і «Одноклассников» ще сильніше прив’язало нас до Facebook. На власні локальні аналоги немає ані сил, ані коштів. Тож, навіть якщо Facebook перетвориться на потопаючий корабель, ми будемо останніми, хто сяде в рятувальні шлюпки.