Ніхто не очікував такого успіху від фільму на основі коміксової міфології, яка не особливо котирується серед розбещеної фестивальної публіки.
Та якщо раніше Джокер банально перетворювався на суперлиходія, випадково поварившись у чані з токсичними відходами, то Хоакін Фенікс показав, як людина здатна з’їхати з котушок під впливом суспільства, яке тисне на мізки не менш токсично, ніж отрутохімікати.
«У таких фільмах часто присутні спрощені, редуковані архетипи, що дають змогу аудиторії дистанціюватися від персонажа так само, як ми це робимо в реальному житті, легко навішуючи на когось ярлик зла і стверджуючи – “ну, я не такий”», – заявив Фенікс, який розробив зовсім іншого антигероя – якому хочеться співпереживати. І для створення такого портрета актор використовував часом досить неординарні методи.
1
Режисер «Джокера» Тодд Філліпс раніше був відомий головним чином за комедійною трилогією «Похмілля у Вегасі», що принесла загалом $1,4 мільярда касових зборів, незважаючи на присвоєний сороміцьким жартам фільму рейтинг R.
Спостерігаючи за битвою двох основних комікс-титанів, Marvel і DC Comics, що продукують усе високобюджетніші та все менш прибуткові кінопроекти, Філліпс загорівся ідеєю зняти повну протилежність супергеройським багатосерійним франшизам – низькобюджетний фільм без приквелів, сиквелів і триквелів, але з глибоко пропрацьованими психологічно персонажами.
Ідея фільму без продовження зацікавила і Фенікса. До цього актор відкинув багато схожих пропозицій, зокрема й роль Халка, побоюючись необхідності потім до кінця своїх днів хизуватися в амплуа величезного зеленого дебошира в коротких штанцях. У результаті бюджет «Джокера» становить $55 мільйонів. Дріб’язок порівняно з комікс-проектами вартістю понад сотню мільйонів доларів.
2
Щоб втілити абсолютно новий божевільний образ, Хоакін Фенікс створив цілу колекцію різних видів сміху для свого героя – від пронизливого божевільного гигикання і псевдощирої посмішки до стилізованого сміху, який практично неможливо відрізнити від схлипів ридань. Для цього Фенікс переглядав відеозаписи з людьми, які страждають на напади неконтрольованого сміху, викликаного станом, відомим у медицині як псевдобульбарний синдром.
3
Щоб абстрагуватися від попередніх втілень Джокера на екрані й не дати глядачам проасоціювати себе з кимось із них, Фенікс надихався біографіями виконавців політичних вбивств, розбираючи їх спонукання і мотивації. Він також цікавився психологічними портретами організаторів масових розстрілів у США.
4
В основу незвичного гриму Джокера взято грим американського серійного маніяка Джона Вейна Гейсі, також відомого як «клоун-убивця». Клоун-убивця Гейсі знищив понад тридцять людей, але це не заважало йому працювати клоуном, оскільки, за його власним визнанням у суді, клоунада допомагала йому повернутися в дитинство.
5
Для ролі Джокера Хоакін Фенікс сильно схуд, скинувши 24 кілограми. Через те, що його буквально гойдало на вітрі, режисер Тодд Філліпс і знімальна група змушені були працювати дуже швидко, підозрюючи, що можливості перезняти матеріал вельми обмежені.
6
Водночас Філліпса постійно тероризували Warner Bros., вимагаючи змінити особливо ядучі місця сценарію через побоювання, що в них можуть впасти продажі мерчу на кшталт піжам із принтами Джокера. Через це багато сцен, переписаних режисером вночі, актори розучували просто під час нанесення гриму перед зйомками.
7
Від музики, що супроводжує «Джокера», злегка фонить радіацією серіалу «Чорнобиль». Віолончелістка Гільдур Гуднадоттір, якій Тодд Філліпс запропонував попрацювати над музикою до фільму, у той же час складала саундтрек до гучного міні-серіалу і, з її власних слів, перемикатися між ними було складно.
8
З усієї бетменівської саги «Джокер» став першим фільмом, який отримав суворий рейтинг R, однак цього разу не за непристойні жарти, як у «Похмілля у Вегасі», а через велику кількість ультранасилля і девіантної поведінки в кадрі.
9
Кінокритики відзначили значну схожість гнітючої атмосфери «Джокера» з фільмом Мартіна Скорсезе «Таксист» із Робертом Де Ніро у головній ролі. Засмічений та поцяткований графіті Готем-сіті 1981 року виглядає точнісінько як Нью-Йорк, у якому поступово божеволів герой Де Ніро за кермом свого таксі. Цікаво, що Де Ніро грає і в «Джокері». Йому дісталася роль успішного телеведучого-коміка, який перетворює жартома життя головного героя (або антигероя) Джокера на жорстокий стрес-фактор.
10
Герой Хоакіна Фенікса також віддалено нагадує одержимого фігурою матері психопата Нормана Бейтса з культового хічкоківського трилера «Психо». У «Джокері» він проводить із божевільною матусею години біля телевізора, переглядаючи дебільне комедійне телешоу.
11
Крім психологічної складової, картина порушує і соціальні питання. Увага, спойлер! Трансформація головного героя із заяложеного клоуна у відмороженого лиходія відбувається саме в ту мить, коли його виганяють з роботи за те, що він прийшов розважити діточок зі справжнім зарядженим пістолетом. А коли дорогою додому на звільненого клоуна в підземці нападають напідпитку брокери з Волл-стріт, ситуація обертається в дуже неприємне для брокерів русло – в дусі кривавих фільмів із Чарльзом Бронсоном.
12
З чуток, Джаред Лето, дізнавшись про запуск проекту про Джокера з Хоакіном Феніксом, впав у відчай. Після зйомок у ролі Джокера в «Загоні самогубців» Лето отримав безліч негативних порівнянь своєї гри з покійним Хітом Леджером. Велика ймовірність, що Хоакін Фенікс своєю грою ще міцніше закріпить за Джаредом амплуа Джокера-лузера.
13
До Хоакіна Фенікса в проекті про Джокера планували задіяти Леонардо Ді Капріо. На щастя (чи на жаль), цього не сталося. Режисер фільму наполіг, що не бачить у ролі Джокера нікого іншого крім Фенікса.
Автор матеріалу: Павло Лужецький
Фото: Warner Bros. Studios