Слідами фінальної серії, яка вийшла на HBO тиждень тому, і напередодні показу «Чорнобиля» на телеканалі «1+1» давайте згадаємо, як його популярність впливала на масову культуру та бізнес – від лавини провокаційних мемів до несподіваної популярності інді-ігор і дискусії про кінобізнес в Україні.
1. Книжки про Чорнобиль знову стали бестселерами
Книжки, присвячені чорнобильській катастрофі, які стали підмогою для творців серіалу, і раніше не потребували реклами. Автор «Чорнобильської молитви» Світлана Алексієвич у 2015 році отримала Нобелівську премію з літератури, професор Гарвардського університету Сергій Плохій рік тому удостоївся премії Baillie Gifford за монографію «Чорнобиль: історія трагедії», а книжка журналіста Адама Хіггінботема «Опівночі в Чорнобилі» (2019) стала бестселером The New York Times. Однак серіал породив новий сплеск інтересу до цих публікацій. Книжка Ендрю Лезерберроу «Chernobyl 1:23:40» зараз посідає перше місце з продажів у категорії «Європейська історія» на Amazon, а перевидана 7 червня на англійському «Чорнобильська молитва» – №1 у категорії «Російська історія» (вибачимо контент-менеджерам цю помилку). Разом із «Чорнобильським гідом майбутнім» історика Кейт Браун, ці книжки заполонили розділ «Наука» Amazon. Книжка Плохія також потрапила до бестселерів британської мережі Waterstones, «Чорнобильська молитва» – до топ продажу видань академічної мережі Blackwells (поруч із біографією Анни Лістер, яку популяризував інший серіал HBO – «Джентльмен Джек»), а «Опівночі в Чорнобилі» знову увірвалася до топ-30 Barnes and Noble.
2. У Чорнобилі намітився туристичний бум
Завдяки серіалу в турфірмі SoloEast кількість туристів підвищилася на 30%, а на літо заброньовано на 40% більше місць. Англійська фірма Lupine Travel стверджує, що інтерес до чорнобильських турів зріс на 50%. Київська міська адміністрація також зацікавилася темою і хоче розробити з представниками бізнесу свій комплексний тур місцями зйомок серіалу. На TripAdvisor у категорії «Найкращі екскурсії в Києві» чорнобильський тур посідає перше місце (і 4 з 5 перших рядків рейтингу). Якщо вірити сайту, цього місяця до Чорнобилю ринули туристи з США, Нідерландів, Швеції, Данії та інших країн. «Чорнобиль став місцем для позування в Instagram», – пише Mashable. The Sun (під характерним заголовком «Туристи відвідують місця в Чорнобилі, де жертви катастрофи вмирали повільною смертю, коли їхня шкіра чорніла і відшаровувалася») відправила свого кореспондента в Прип’ять, де той особисто переконався в зростанні туризму. Гід Юрій Морозов підтвердив британському таблоїду: «Після серіалу люди хочуть побачити Чорнобиль на власні очі. Вони зачаровані».
3. У низці країн хочуть зняти свій «Чорнобиль»
Після прем’єри серіалу в інтернеті стали жартувати про те, яким би міг стати сюжет у руках російських сценаристів (поширена версія – Сергій Безруков у ролі полковника КДБ завдяки пророцтвам Ванги усвідомлює, що катастрофа – покарання за розстріл царської сім’ї). Реальність виявилася вражаючішою: стало відомо, що НТВ за підтримки Мінкульту РФ справді готує свій серіал про Чорнобиль з держсубсидією ц розмірі 30 млн рублів, і головний герой у ньому – справді співробітник радянських спецслужб.
госпропаганда так мочит сериал HBO "Чернобыль" потому, что НТВ для нас уже снимает идеологически правильный: авария – это результат диверсии ЦРУ, мы не виноваты, это всё американцы. понятно, что крутой сериал про правду их в этой ситуации бесит неимоверно https://t.co/ZlItqOGyrq
— Tapas&Tango (@atticus_flinch) June 1, 2019
Згідно з синопсисом, вибух на ЧАЕС підлаштував співробітник ЦРУ Альберт Ленц. І хоча проект розробляється з 2014 року, очевидно, що поява ідеологічно неправильного суперника від HBO/Sky накладе на нього значний відбиток. Втім, крім «серіалу курця», у світі хочуть створити й потрібний аналог «Чорнобиля»: індійські медійники вимагають, щоб HBO зняв серіал про хімічну катастрофу в Бхопалі (1984). І хоча сценарист «Чорнобиля» Крейг Мазін фактично заздалегідь відмовився від участі («Я не хочу, щоб глядачі думали: ой, він вирішив грати один і той же хіт»), не виключено, що суспільний запит знайде підтримку в керівництва каналу.
4. …і просто переосмислюють трагедію
«Коли люди думають про Ірландію 1980-х, вони згадують ганебно повсюдні стрижки “маллет” і вуса у чоловіків або дворазову перемогу Джонні Логана на Євробаченні. Та навряд чи хтось згадає, що у 80-х над Ірландією навис шар радіоактивного повітря від Чорнобильської катастрофи, який, якби не зміна вітру, міг би стати значно більш руйнівним», – навіть спортивне видання з Дубліна присвятило колонку рефлексіям з приводу серіалу. «Чорнобиль» HBO змусив журналістів звернутися до тем, які практично забуті пресою – але не людьми, які побічно постраждали від аварії на ЧАЕС. Forbes написав про те, що через 33 роки після катастрофи радіація як і раніше отруює життя скандинавським фермерам. Навіть зараз на фермах у 37 муніципалітетах Норвегії тварини проходять обов’язковий радіаційний контроль. Іспанська ABC опублікувала прогнози вчених про те, скільки людей ще стануть жертвами аварії до 2065 року. Таким чином, інтернет-серфінг слідами вподобаного серіалу дає змогу новому поколінню зрозуміти, як катастрофа, яку вони навіть не застали, невидимо позначається на їхньому власному житті.
5. Стандарти історичних драм назавжди змінилися
«Чорнобиль» заслужив титул найкращого серіалу всіх часів (принаймні за версією користувачів найбільшого кіноагрегатора IMDb), і хоча показ завершився лише тиждень тому, його вплив на сприйняття нами шоу про реальні людські трагедії важко переоцінити. Серіалу про епідемію лихоманки Ебола «Гаряча зона» від National Geographic, який стартував за два тижні після «Чорнобиля», не вдалося уникнути порівнянь із драмою HBO. «”Гаряча зона” робить для епідемії Ебола те саме, що “Чорнобиль” зробив для ядерних катастроф», – пише Haaretz, уточнюючи, що «апокаліптичне» шоу HBO на голову вище продукту від NatGeo. Раніше видання написало, що на тлі серіалу «Чорнобиль» «Гра престолів» виглядає комедією, і в Twitter багато хто з цим згоден – тож сценарно-драматична планка, задана «Чорнобилем», поширюється не тільки на історичні сюжети.
6. В Україні дізналися про кеш-рібейти
Якщо ви працюєте в кіноіндустрії або читаєте наші репортажі про діяльність Держкіно, то напевно й так знаєте, що таке cash rebate – система, що дає змогу країні, на території якої знято фільм, повертати продюсерам частину витрачених на зйомки грошей в обмін на виконання певних умов. Ви також можете знати, що в Україні ця система ще не працює – Верховна рада досі не внесла зміни до Бюджетного кодексу, щоб запрацювали підзаконні акти, пов’язані з законом України про державну підтримку кінематографа. Коли на HBO стартував «Чорнобиль», багато наших співвітчизників були засмучені тим, що більшість сцен знято в Литві (з київських локацій у кадр потрапили бібліотека України імені В. І. Вернадського та вулиця Богдана Хмельницького «в ролі» Москви; крім того, у створенні серіалу брали участь українські продакшени Radioactive Films і Postmodern Digital). Це змусило Держкіно пояснити широкому загалу, чому західним каналам невигідно знімати в Україні – і як це можна змінити.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2430089273708079
7. …а за кордоном – про Павла Ар’є
Хоча скандал навколо того, що творці «Чорнобиля» могли запозичити монолог із п’єси українського драматурга, вирував в основному у вітчизняному Facebook, сценарист шоу Крейг Мазін усе ж був змушений зробити заяву про те, що він не знайомий ні з творчістю Павла Ар’є, ні з його героїнею бабою Прісею. Навряд чи така слава додасть читачів драматургу, та й у англомовного трейлера «Брами» глядачів не додалося, однак ситуація породила новий виток дискусії не тільки про «плагіат» (яке з оригінальних шоу HBO у ньому тільки не звинувачували? – навіть «Справжньому детективу» дісталося), скільки про ідентичність і право непричетних її «експлуатувати». Як і вигадана вчена Уляна Хомюк, безіменна бабуся з передостанньої серії була збірним образом, але викликала не менше обговорень, ніж особистості реальних фігурантів історії. Під питання було поставлено навіть, здавалося б, очевидне право шоуранера цитувати документальне кіно (наприклад, фільм «Чорнобильські бабусі»). Хай там що, ми порівняли тексти монологів і дійшли передбачуваного висновку, що руки Мазіна чисті.
8. Гейм-індустрія пожинає плоди
Чорнобиль – перманентне джерело натхнення для розробників ігор; франшиза S.T.A.L.K.E.R. не потребує реклами. Вихід серіалу змусив мрійливих геймерів фантазувати про кросовер Fallout із чорнобильським сетингом. Дехто обурювався, що це немислимо – однаково, що помістити Капітана Америку в СРСР (хоча був же комікс про радянського супермена!), інші ж між іншим рекламували прийдешній апокаліптичний шутер про «альтернативний» СРСР Atomic Heart (цікаво, чи не знайдеться реальний прототип і в його героїні баби Зіни?), а також інші ігри, які можуть сподобатися фанату серіала. А гра Chernobylite на тлі популярності серіалу перевиконала план зі збору коштів на Kickstarter, отримавши понад $200 тис. замість необхідних $100 тис.
9. Companion shows вийшли на новий рівень
Здавалося, ще недавно відеоролики, що акомпанують той чи той студійний продукт, мали лише одну мету: Не. Напружувати. Глядача. Ми бачили найлютіших екранних ворогів, які щебечуть про свою хімію в закулісних відео. Ми бачили зірок бойовиків, які відповідають на промозапитання, паралельно пестячи милих цуценят. Для серіалу про одну з найбільших техногенних катастроф це все було б, звичайно, чужорідним – тож логічно було б очікувати маркетингової лакуни на місці звичних companion shows. Однак творці «Чорнобиля» вирішили, що глядач дасть соб раду й зі складним і гнітючим матеріалом – і не помилилися. Вони запустили серію подкастів Крейга Мазіна (по одному епізоду на кожну серію), ц яких сценарист докладно розповідав про те, як створювалася та чи та сцена. Це не новий хід – у «Терору» AMC, наприклад, теж був такий «розбір польотів», – але Мазін зробив ставку на «гіків» у аудиторії і препарував кожне своє сценарну рішення. На iTunes подкаст зараз посідає 3 місце за популярністю серед усіх шоу у Великій Британії і 4 місце – у США. «Гуляти так гуляти», – вирішив Мазін, і слідом опублікував офіційні сценарії усіх серій.
10 …як і провокаційні меми
Те, що гумор (і меми як одна з його форм) допомагає боротися з травматичним досвідом – факт не новий. Було б дивно очікувати, що армія мережевих креативників вважатиме жарти над «Чорнобилем» надто блюзнірськими – навпаки, жахливе наповнення серіалу лише підігріло активність жартівників, чиї нещодавні меми про фінал «Месників» і «Гри престолів» були напрочуд нудними. Анатолія Дятлова порівнювали зі скейтбордистом-каскадером Бемом Марджерою, голих «альфа»-шахтарів звеличували на тлі євнухів-«лузерів» з «Гри престолів». Але творці мемів самі визнають, що їхня мета – швидше психотерапевтична, аніж комічна. Cheezburger пропонує «36 мемів, які допоможуть вам справитися з “Чорнобилем” – найпохмурішим серіалом на ТБ». Тож не дарма на Know Your Meme так багато картинок, присвячених четвертій серії, в якій солдати знищують заражених тварин (на одному колажі Джон Вік «мстить» Баррі Кеогану) – є мало тем, які здатні зачепити колективний розум інтернету сильніше, ніж насильство над тваринами, тож провокація у цьому разі – лише розрядка від стресу.
Читайте також про те, як «Чорне дзеркало» відобразило проблеми сучасної журналістики, і наш прогноз про те, який серіал стане заміною «Гри престолів».
Для обкладинки використані фото HBO