Незалежне рейтингове агентство BIG DATA UA екс-президента «Волі» Сергія Бойка в середу, 29 травня, підбило підсумки другого року роботи альтернативної системи телерейтингів BIG DATA Rating. У рамках XXV Київського міжнародного телерадіоярмарку компанія провела другу церемонію нагородження BIG DATA Awards. Найрейтинговіші телеканали отримали почесні дипломи за високі показники в системі BIG DATA Rating.
Абсолютним лідером телеперегляду став телеканал «1+1» – він лідирував 10 місяців за період із травня 2018-го по квітень 2019-го (ще два місяці був другим). Тоді як абсолютний лідер телерейтингів Nielsen – канал «Україна» – у системі BIG DATA Rating був стабільно другим (в одному з 12 місяців був третім).
Загалом найбільше нагород зібрали телегрупи 1+1 media і «Медіа Група Україна» – кожній дісталося по три нагороди. Якщо «1+1» став переможцем з-поміж телеканалів загального перегляду, то ТЕТ – переможцем у номінації розважальних телеканалів, а серед дитячих каналів переміг «ПлюсПлюс». Також участь у конкурсі вперше взяв телеканал Paramount Comedy, отримавши нагороду Serious Challenger 2018 за друге місце в групі телеканалів, які демонструють серіали. Телеканали «Медіа Група Україна» – «НЛО ТБ», «Футбол 1» і «Донбас» – лідирували в серіальній, спортивній та регіональній нішах, а «Україна» і «Футбол 2» отримали нагороду Serious Challenger 2018 за друге місце у своїх нішах. Серед каналів StarLightMedia нагорода дісталася тільки М1; група «Інтер» отримала дві нагороди за друге місце в ніші.
Сервіс BigDataRating об’єднує телеперегляд IPTV/OTT-послуг від провайдерів «Волі» і «Тріолана», а також онлайн-сервісу YouTV. Сервіс отримує від провайдерів дані про посекундне теледивлення в режимі реального часу. Своєю перевагою компанія називає велику кількість досліджуваних сімей. У квітні 2017 року проект-сервіс стартував зі 150 тисячами сімей, на кінець 2017-го їхня кількість зросла до 220 тисяч, на кінець 2018-го – до 359,7 тисячі домогосподарств.
«Телекритика» пропонує детально ознайомитися з рейтингами, оприлюдненими компанією BIG DATA UA.
Загальнонаціональні телеканали vs тематичні мовники
Незважаючи на присутність платних преміум-телеканалів різної тематики e сервісах інтернет-телебачення, лідерами телеперегляду залишаються ефірні телеканали загальної тематики – вони збирають 57–61% частки загального перегляду.
Стабільне друге місце у ніші розважальних телеканалів, третє – за нішею дитячих анімаційних мовників. Для розважальних каналів притаманний приріст протягом літнього періоду та на початку року – поки на каналах загального перегляду не стартував новий сезон. Фільмові та пізнавальні канали так само, як і розважальні, найбільшу популярність набирають під час тривалих свят або періоду відпусток (зростання влітку і в січні). Перегляд каналів новин через президентську кампанію різко набув популярності з листопада 2018-го, а максимальних значень група сягнула в березні та квітні – у період першого та другого туру виборів президента.
Частка перегляду спортивних каналів загалом залежить від висвітлення футбольних подій. Канали «Футбол 1» і «Футбол 2» також демонструють сезонність показників – глядачі віддають перевагу підписуватися на них на період трансляцій видатних подій і відключатися під час затишшя в футбольному сезоні. Звідси різкі зміни частки перегляду групи спортивних каналів, що повторюють періоди активності в розкладі провідних футбольних чемпіонатів світу.
Жанрові лідери
Загальна тематика. У цілому телеканали так званої великої шістки зберігають свої лідерські позиції. Якщо «1+1» лідирував, друге місце було за «Україною», то третю позицію посідає ICTV. Телеканали СТБ, «Новий канал» і «Інтер» посіли, відповідно, 4-те, 5-те і 6-те місця.
Найбільш нестабільними були показники у телеканалу СТБ. Серед «аномалій» – «Інтер», який двічі минулого року був на першому місці (у червні та липні), завдяки трансляції Чемпіонату світу з футболу (відбувався у Росії). Решту місяців телеканал був лише шостим.
Топовими трансляціями «1+1» стали продукти студії «Квартал 95», новини ТСН, українська комедія «Dzidzio. Перший раз», а також серіали «Школа» і «Кухня». У телеканалу «Україна» на перших позиціях футбол за участю збірної України, новини, серіали і концерт Олега Винника.
Розважальна тематика. У ніші було представлено п’ять телеканалів. Телеканал ТЕТ виявився абсолютним лідером серед них із величезним відривом від каналів «Мега» (друге місце) та «Оце» (третє місце).
У топі програм ТЕТ – анімаційні фільми, голлівудські екшени та власні скечкоми. На «Мега» в топі перегляду – документальні фільми різної тематики.
Анімаційні телеканали. Телеканал «ПлюсПлюс» – абсолютний лідер дитячої тематики. Примітно, що телеканал «Піксель» програє друге місце телеканалу Cartoon Network (стабільно другий протягом 10 місяців). Також досить високі позиції у телеканалу Nickelodeon.
Рейтинги «ПлюсGлюс» зробили, зокрема, мульти «Елвін і бурундуки», «Зак Шторм» і «Хранитель Лев». Тоді як Cartoon Network – «Час пригод», «Струмок Крейга» і «Уся правда про ведмедів».
Інформаційні телеканали. Лідером серед каналів новин став «112 Україна». Тверде друге – у News One; за третє місце боролися «Еспрессо» і «Прямий», але перемога дісталася першому.
У топі програм «112-го» і News One – авторські програми та ток-шоу:
Канали кінопоказу. Перше місце за каналом Fox, друге – у «Ентер-фільму». Третє-четверте місця відхопили власні телеканали провайдера «Воля» – «Воля CINE+ HIT» і «Воля CINE+ HD».
Fox став лідером завдяки «Грі престолів» – 8-му і 7-му сезонах, а також серіалам «Що ми робимо в тіні», «Кістки», «11.22.63», «911 служба порятунку», документальному фільму «Фрі-соло ». «Ентер-фільм» рятувало програмування радянськими фільмами.
Пізнавальні телеканали. Відразу три телеканали цієї тематики демонстрували майже однакові частки перегляду. Але лідером, в результаті, став канал Discovery Channel (10 місяців), друге і третє мсце – за каналами National Geographic і Nat Geo Wild. Телеканал Animal Planet тільки п’ятий, поступаючись Discovery Science.
У топі програм каналів-лідерів – різнопланові пізнавальні програми:
Спортивні канали. Безперечні лідери тематики – телеканали «Футбол 1/2». Мовники весь рік йшли нога в ногу, демонструючи значне падіння в літнє і зимове міжсезоння. Телеканали Eurosport 1/2 продемонстрували невелике зростання взимку.
У топі трансляцій «Футбол 1/2» – матчі за участю українських футбольних клубів:
Музичні телеканали. Телеканал М1 – абсолютний лідер ніші, незважаючи на різке просідання, яке мовник продемонстрував цього року. Тверде друге місце – у Music Box UA, а телеканал EU Music впевнено обганяє М2. Що цікаво – жоден із мовників ніші не продемонстрував зростання через падіння М1.
Серіальні телеканали. Саме до цієї ніші був внесений ефірний телеканал «НЛО ТБ» разом із платними преміум-каналами. Як результат – упевнене перше місце. Друге – за Paramount Comedy, який збирає на рівні з найближчими конкурентами – АМС і «Бігуді». Телеканал Bolt продемонстрував у серпні – вересні минулого року досить солідний стрибок, після чого повернувся на свій рівень.
Через присутність в серіальної ніші «НЛО ТБ» стався маленький конфуз – у топі серіального каналу виявилися тільки голлівудські фільми. Рейтинг Paramount Comedy зробили ситкоми «Кі енд Піл», «Друзі», «Дитинство Шелдона», «Труднощі асиміляції», «Буває й гірше», «Нова», мультсеріал «Південний парк».
Регіональні телеканали. Стабільно перший, незважаючи на будь-яку динаміку, телеканал «Донбас». Кримськотатарський телеканал ATR, незважаючи на позиціонування новинним каналом, було включено саме в нішу місцевих мовників – і як результат, канал посів друге місце. Третє місце – за каналом «Київ».
Цікаво, що в топі «Донбасу» фігурує британський серіал «Міс Марпл». У ATR – це авторські інформаційні програми та програми-інтерв’ю.
Дебют року. У цій номінації брали участь виключно телеканали, які стартували минулого року: канал телепродажу «Наталі», музичний UA Music (сьогодні це 4ever Music) і мовник про активний спосіб життя 36,6 TV.
Перемога дісталася телеканалу «Наталі», але свої успіхи мовник зумів показати виключно в межах сотих частки відсотка.
Ребрендинг року. Серед переформатованих телеканалів фігурували «4 канал» (раніше – RTI), «Перший київський» («100+»), «НАШ» («Максі ТВ») і 4ever Music (UA Music).
Абсолютний лідер зростання – інформаційний телеканал «НАШ», який демонструє зростання від місяця до місяця, починаючи зі скандального перезапуску в листопаді. Як результат, зараз канал у ніші новинних мовників на 4 місці.
Про те, як у 2018 році в рейтингах Nielsen телеканал «Україна» на одних українсько-російських серіалах став абсолютним лідером за всіма основними аудиторіями (зокрема й молодіжною) – читайте тут.
Фото: BIG DATA UA