Netflix не перестає дивувати – навіть шоу про розкладання речей по шухлядках їм вдалося зробити цікавим і прибутковим процесом.
1 січня на сервісі стартувало шоу японського експерта з організації простору і наведення порядку в будинку Марі Кондо. До кінця місяця мільйони американців подивилися 8 серій і тепер впевнені, що в їхніх життях настала мить радості й просвітління. Фірмовим висловом велучої і продюсера шоу Марі став слоган Spark the Joy! («Запали радість!»).
«Телекритика» встигла полюбити захопливу документалку про щоденну рутину і задумалася про феномен пані Кондо.
Як не дивно, ніщо не завадило успіху шоу Tidying Up («Наводячи порядок») – ні погане знання англійської мови Марі (в кожному відео з нею в кадрі перекладач), ні очевидний факт, що прибирання – нудне і вкрай неприємне заняття. Метод KonMari став неймовірно популярним у всьому світі: запитів у Google понад 2 мільйони.
Марі Кондо почала працювати професійним прибиральником у Японії у віці 19 років, прибираючи домівки друзів за додаткову плату. «Наведення порядку було невід’ємною частиною мого повсякденного життя, – пише вона у своїй першій книзі «Магія наведення порядку, що змінює життя». – Тільки того дня, коли я почала свій бізнес, я зрозуміла, що це може бути моєю професією».
Вона була настільки успішною, що врешті-решт її «лист очікування» міг забезпечити її роботою протягом шести місяців; через кілька років вона стала знаменитістю в Японії. Після книжки «Магія наведення порядку, що змінює життя», була книга Spark Joy, а також адаптація в мангу (японські комікси) і журнал.
Проте, коли книжка «Магічне прибирання. Японське мистецтво наведення порядку вдома і в житті» (The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing) вийшла на американський ринок у 2014 році, це було гарантованим крахом. Кондо погано говорить англійською, тому шансів на успішний промотур було небагато.
Поки книгу не взяла Пенелопа Грін, щоб відрецензувати її для New York Times. Грін розповідає, що під впливом Кондо, яку вона називає «дзен-нянею, як нав’язливою, так і анімістичною», сама впала в ейфоричне хвилювання від прибирання: «Я закрутила стрічки в кола і поклала в гніздо з рулону туалетного паперу, листівок і бубликів скотча. Я викинула самотні рукавички з майже п’янкою відчуженістю», – пише вона.
«Що мені сподобалося, так це те, як усе це незвично», – написала Грін у електронному листі Vox, згадуючи свій огляд книги Кондо в 2014 році. «Мені подобався ніжний анімізм Марі, її уявлення про те, що всі речі, навіть шкарпетки, предмети майже одухотворені та заслуговують на співчуття та повагу». (Кондо працювала в синтоїстському храмі в підлітковому віці, і це, ймовірно, вплинуло на її схильність поводитися з речами так, немов вони мають почуття).
«Усі ці складання, скручування і вкладання в стопки робили мої ящики, полиці і шафи такими красивими. Було дуже приємно просто дивитися на все, що згорнуто і складено в стосики», – згадує Грін. Вона додає, що приєднавшись одного разу до програми KonMari, ніколи не озиралася назад.
Грін допускає, що її рецензія на книжку в New York Times допомогла Кондо домогтися успіху в США, але наполягає: «Якби не ми, це був би хтось інший. Марі Кондо була вже дуже-дуже відома в Європі, Австралії та у себе вдома».
У 2015 році роздрібний продавець одягу секонд-хенд Poshmark зізнався в 60-відсотковому збільшення товарних запасів, що пояснюється зростанням популярності методу KonMari.
Після рецензії Пенелопи Грін Кондо і метод KonMari підкорили всю Америку. «Магічне прибирання» стало бестселером «Нью-Йорк Таймс» №1, з тиражем 6 мільйонів копій. У 2015 році роздрібний продавець одягу секонд-хенд Poshmark зізнався в 60-відсотковому збільшення товарних запасів, що пояснюється зростанням популярності методу KonMari. У відомому американському серіалі Gilmore Girls у 2016 році Емілі Гілмор у жалобі прибирала зі свого будинку за порадою Кондо усе, що не приносило їй радості.
І тепер, після показу методів Кондо в шоу на Netflix, прем’єра якого відбулася в Новий рік, Марі Кондо та її технологія прибирання знову в центрі уваги. Twitter наповнений мемами про те, що відбувається, коли речі не «запалюють радості»; на всіх сайтах публікуються статті про метод KonMari. Шоу викликало приплив одягу і аксесуарів у модні нью-йоркські комісійні магазини. 2019 рік точно стане роком Марі Кондо.
Метод KonMari складається по суті з двох частин: викидання непотрібного і сортування речей.
Спочатку викидання зайвого: ви збираєте все, що у вас є, в певній послідовності – одяг, книжки, папери тощо – і складаєте в величезну купу на підлозі. Коли ти дивишся на гору речей, точно розумієш, скільки всього їх у тебе і як багато непотрібних.
Ви берете кожну річ в руки і запитуєте себе: це запалює радість у моєму житті? Якщо це так, каже Кондо, ви це відразу зрозумієте. У вашому тілі буде фізична реакція, відчуття, яке Кондо описує на своєму шоу, підводячи палець і вимовляючи «Ting!». Для Марі Кондо наведення порядку – магія.
Марі Кондо не тільки продає метод прибирання. Що, можливо, навіть важливіше для її бренду – і, безумовно, важливіше для шоу Netflix – вона продає фантазію. Фантазію про чисте життя.
Ще до прем’єри шоу Netflix видовище було основною частиною фантазії KonMari. Instagram Kondo заповнений фотографіями, на яких як слід оформлені інтер’єри KonMari, полички і шухляди з усім, що потрібно для «іскри радості», і складені в ідеальні стосики речі просто викликають відчуття екстазу. Подивіться на ці ідеальні стоси, коробки, порожній простір. Подивіться на це ідеально регламентоване і контрольоване середовище.
Шоу будується на візуальному контрасті між Кондо і тим безладом, який вона прибирає. Марі маленька – лише 4 фути 8 дюймів (близько 1,4 м) – а поруч з величезними купами речей, які вона перетворює за методом KonMari, виглядає ще мініатюрніше. Її робочий одяг завжди білий («Це частина мого бренду») і діловий (з поваги до будинку), і в міру того, як сім’я кожного епізоду стає все більш неохайною і розпатланою, покитриває прибирання за методом KonMari, Кондо стає усе бездоганнішою. Вона – втілення чистоти.
А оскільки чистота має приносити радість, Марі радіє. «Я люблю безлад», – вигукує вона на початку серіалу і, зітхає, коли бачить брудну кімнату. Але це ніщо порівняно з її захопленням наприкінці кожного епізоду, коли відкривається прибраний будинок: вона весело стрибає по абсолютно чистій підлозі, радісно вигукуючи, наскільки все тепер краще.
Передбачається, що кожна сім’я, яка бере участь у шоу, наводить порядок не тільки у будинку, а також у своєму житті, і, відповідно, у них з’являється шанс стати такими ж радісними, як Кондо. Так, вдова знайшла спосіб пережити своє горе через смерть чоловіка, коли розбирала його одяг. Молода пара, обтяжена дітьми і турботами, змогла об’єднатися як сім’я. Пенсіонери, які очистили свій будинок від накопиченого за довгі роки, змогли підготувати підґрунтя для нового етапу свого життя.
У своїй книзі Кондо обіцяє ще більш вражаючі результати від прибирання. «Якщо ви прибере правильно, то схуднете і ваша шкіра очиститься», – пише вона. – Ви будете духовно наповнені та привернете удачу. Ви подивитеся на свої тривоги про минуле і майбутнє і дізнаєтеся, чого ви дійсно хочете від життя, і нарешті почнеться ваше справжнє життя. Зрештою, прибирання – це диво. Це відкриє ваше життя для істинної радості».