У новоствореного інформаційного телеканалу «Наш» позафракційного нардепа і лідера партії «Наші» Євгена Мураєва є телеканал-двійник у Чернівцях. Кабельний мовник з точно такою ж назвою, але концепцією дитячого музичного каналу працює в місті понад 4 роки. Телеканал ТВі, який перезапустився в жовтні після трирічної перерви, може отримати двійника вже завтра, 8 листопада, якщо Нацрада проліцензує компанію, яка готується до запуску кабельного телеканалу з такою ж назвою.
Представники всіх перелічених вище телеканалів ведуть себе юридично грамотно, не коментуючи ситуацію. Не коментує питання телеканалів-двійників також Нацрада – заступник голови регулятора Уляна Фещук і член Нацради Валентин Коваль відмовили ТК у коментарі. «Телекритика» розбиралася, у кого більше прав на використання торгової марки й у кого які шанси на захист інтелектуальної власності.
(Не) «НАШ» канал
«Телекритика» в останній місяць широко висвітлювала прийдешній запуск телеканалу «Наш» Євгена Мураєва. Мовник стартував сьогодні, 7 листопада, на частотах супутникового телеканалу Maxxi TV (ТОВ «Наша Прага»). У промороликах директором каналу значиться екс-директор NewsOne Олена Рудик, яка проігнорувала запитання ТК, чи оформлена торгова марка на використання логотипу «НАШ».
Телеканал із назвою «Наш» насправді існує вже понад 4 роки, у нього є кабельна ліцензія на мовлення в Чернівецькій області, записана на компанію «Медіа-кузня» з міста Сторожинець. Логотип мовника в ліцензії оформлений так: «НАШ КАНАЛ». Ліцензія була видана Нацрадою терміном на 10 років, у ній прописане мовлення у трьох провайдерів Чернівецької області. За концепцією цей «Наш» – дитячий музичний канал, що входить до пулу мовників групи «Наше медіа» («Наш», «Наше» і «Етно») чернівецького бізнесмена Андрія Верхоляка. Він відмовив «Телекритиці» в коментарі.
У телеканалу є сторінка в Facebook, на якій, зокрема, можна розглянути оформлення логотипу мовника:
За даними реєстру торговельних марок, у компанії Верхоляка «Медіа-кузня» торгова марка «НАШ КАНАЛ» була зареєстрована 10 грудня 2014 року терміном на 9 років. Оформлення логотипу дещо відрізняється від того, яке зараз у телеканалу. Нацрада має право відмовити телеканалові у видачі ліцензії на мовлення, якщо компанія не надала права на використання ТМ у вигляді логотипа.
TVi: (не)справжня історія?
10 жовтня, через три роки, відновив супутникове мовлення телеканал TVi, ліцензія на який записана на компанію «Інфо 24». Канал перезапускаєДмитро Носиков– екс-генпродюсер NewsOne, радник міністра енергетики та вугільної промисловості Ігоря Насалика, політконсультант Ігоря Кононенка, першого заступника голови фракції БПП, однокурсника і бізнес-партнера президента. У ЗМІ Дмитро Носиков запевняє, що перезапускає TVi за гроші польських інвесторів, не називаючи їх. Каналом володіє польська компанія Millstone & Co, її бенефіціар – якийсь Михайло Жернов із донецькою реєстрацією, у якого, як запевняє Носиков, є вид на проживання в Польщі. Реальним власником телеканалу називають усе ж Кононенка. «Українська правда» пов’язує мовника з Віталієм Кропачовим, у якого є спільний бізнес із Кононенком у вугільній сфері – пов’язана з ним компанія фігурувала, коли канал змінював власність цього літа.
Зі слів Носикова, TVi за новою концепцією буде аполітичним каналом для жіночої аудиторії, хоча в його програмній концепції в ліцензії зазначено інформаційне мовлення. Новий слоган каналу: «TVi: справжні історії». Що цікаво, вихід у ефір відбувся через місяць після того, як на початку вересня Нацрада звернулася до суду про анулювання ліцензії через трирічну відсутність мовлення. Незважаючи на це, минулого тижня мовник оновив сайт (працює як звичайний інформаційний ресурс) і запустив перші «жіночі» проморолики.
Нині телеканал TVi пов’язаний з трьома юридичними особами: ТОВ «Інфо 24», на яке записана супутникова ліцензія телеканалу; ТОВ «ТРК «Погода ТБ», яке володіло загальнонаціональною цифровою ліцензією телеканалу Business; ТОВ «ТВі.ЮА» (раніше називалося «ТРК «Прайм ТВ»), на яке записані 5 торгових марок ТВі у різних інтерпретаціях. Зокрема, ТМ TVi була зареєстровано 25 листопада 2008 року терміном на 10 років, 23 лютого компанія продовжила реєстрацію ще на 10 років.
У порядку денному засідання Нацради в четвер, 8 листопада, є питання виданя ліцензії на кабельне мовлення телеканалу з логотипом ТВі. Ліцензію просить оформити ТОВ «Канжут», яке за реєстром належить Тетяні Горбаченко (в статутному фонді вказано 500 тисяч гривень), директор – Юлія Івахненко. Обидві – юристи юридичної компанії «Юрімекс», керуючий партнер якої Юрій Крайняк – консультант народного депутата від «Народного фронту» Миколи Княжицького. Крайняк пообіцяв ТК прокоментувати запуск телеканалу завтра, після отримання ліцензії регулятора.
Компанія «Канжут», згідно з інформацією в реєстрі торгових марок, володіє правами на використання марки ТВі (назва прописано білим кольором на червоному тлі) з 25 липня 2008-го терміном на 10 років. 6 липня цього року компанія успішно продовжила реєстрацію ще на 8 років.
Згідно з вимогами Нацради, кабельний телеканал зобов’язаний вказувати провайдера, в мережі якого планується мовлення. Компанія «Канжут» вказала ТОВ «Балтора» із села Червона Мотовилівка Київської області. У компанії є видана Нацрадою ліцензія аналогового кабельного провайдера, оформлена в 2012 році. Згідно з даними держреєстру, власником «Балтори» значиться офшор з Белізу – «Сендтон менеджмент ЛТД», а бенефіціаром Барбора Аніфту з Кіпру. У ТК є інформація, що компанія оформлена «Юрімекс». Юридично власниками українських ліцензіатів не можуть бути компанії з офшорних зон, яким чином так сталося і чи функціонує провайдер насправді, невідомо.
У реєстрі торгових марок також можна знайти інформацію про те, що торгову марку ТВі зараз на себе оформлює такий собіАртем Колесніченко, подавши заяву в «Укрпатент» 29 вересня.
До закриття ТВі пов’язували з Давидом Жванією і Миколою Княжицьким. Причиною зупинки мовлення на ринку називали те, що між ними стався конфлікт – обидва не змогли поділити майно каналу. Протягом останніх трьох років майно каналу («Інфо 24») було заарештоване, суд у цій справі завершився в квітні цього року. Тоді ж мовник змінив власника. Носиков у своїх інтерв’ю запевняв, що «польські інвестори» купили тільки супутникову ліцензію і торгову марку ТВі, у мовника немає доступу до студії, обладнання та архіву каналу.
«Телекритика» нагадує, що українські телеканали не вперше реєструють торгові знаки, схожі на інші телеканали, а потім висувають один одному претензії за однакові назви. З останнього – восени минулого року телегрупа «1+1 медіа» висунула претензії новоствореним українським анімаційним телеканалам NIKI kids і NIKI junior на предмет співзвучності з назвами мовників Nickelodeon і Nick junior, дистрибуцію яких в Україні здійснює підрозділ «Плюсів». Правовласник останніх – міжнародний медіахолдинг Viacom – разом з дистрибуцією надав «1+1 медіа» право на захист його ТМ. Схожі конфлікти через використання торгових марок були також у радіостанцій. У «Радіогрупи УМХ» був конфлікт через однакову назву з київською радіостанцією «Європа плюс», через що перша була змушена змінити позивний на «Європа плас» (у 2016-му перетворилася на «NRJ-Україна»). У групи «ТАВР медіа» в 2014-му був конфлікт з російською компанією за право використання бренду «Русское радио. Україна».
«Телекритика» готова надати майданчик для відповіді всім згаданим у матеріалі телеканалам.