«Телекритика» продовжує знайомити з доповідями спікерів конференції «Дні електронних комунікацій 2019», яка відбулася минулого вікенду. Раніше ми писали про доповідь комерційного директора оператора COSMONOVA|NET Костянтина Новицького, який акцентував на тому, що digital перемагає ТБ. Голова представництва SES Онно Зонневельд сфокусував увагу на тому, чому класичне лінійне телебачення ще не скоро програє digital, розвінчавши сім міфів, пов’язаних із цим твердженням.
Угоди останніх кількох років між світовими медіагігантами свідчать про консолідацію індустрії. Що характерно, всі ці гравці присутні в онлайні відразу кількома ОТТ-сервісами:
Серед викликів для медіакомпаній в сучасному світі Онно перелічує такі: зростання вартості контенту; стає більше екранів для обслуговування – більше IP-трафіку, відповідно зростають видатки на мовлення та паралельно на IР; стало також більше видатків на дистрибуцію. Спікер наводить як приклад вартість одного супутника ($150 млн) – вона дорівнює вартості одного сезону «Теорії великого вибуху» (26 серій сезону по $4 млн) або «Гри престолів» (10 серій по $15 млн), а також виробництва комерційного фільму (у середньому $100 млн виробництво і $50 млн – маркетинг).
Ринкова капіталізація SES становить $6,947 млн (станом на 10 травня 2019) і ця сума дорівнює вартості річних медіаправ на NFL – $7,760 млн:
Глобально клькість ТВ-приймачів у сім’ях стабільна, зате зростає кількість пристроїв за типом і кількістю екранів – передусім через смартфони:
Основні технологічні тренди в мовленні – мультиплатформеність; 4К витісняє (!) HD; відбувається розвиток ІР і хмарних технологій:
Онно акцентує на тому, що IP-трафік потребує занадто великих витрат. У 2022 році буде на 235 млрд гігабайт відеотрафіку на місяць більше, ніж зараз:
Міф №1. «Ніхто не дивиться ТБ»
Міф про те, що телебачення ніхто не дивиться, розбивається об статистику перегляду контенту за типами пристроїв – коли люди переходять із телевізора на інші пристрої, вони здебільшого дивляться той самий телеконтент. У Британії лінійне ТБ забирає понад 50% часу в структурі загального перегляду контенту, відразу після ТБ йдуть ОТТ-сервіси, відкладений телеперегляд Catch-up TV і YouTube.
У 10 європейських країнах і США в першому кварталі 2018-го аналіз телеперегляду 22 тисяч опитаних показав, що ввечері люди віддають перевагу саме класичному ТБ.
Сім’ї не відмовляються від телевізорів, а активно їх оновлюють, обираючи плазми з великими діагоналями. У Німеччині середній розмір LCD ТВ-екранів з 2015-го зростає:
ТВ-домогосподарств не меншає, а більшає. Зростання відбувається за рахунок аналогових домогосподарств, воно зараз становить 305 млн по всьому світу (за рахунок Азії). Дослідники Dataxis і Ampere прогнозують, що кількість сімей цифрового ТБ зросте на 500 млн у найближчому майбутньому.
У США останні 5 років відбувається невелике зростання телеперегляду – у середньому в межах 5–10%:
Падіння в теледивленні в США показує тільки молоде покоління, але відсоток просідання не перевищує 56%:
Молоде покоління (18-34) у США менше дивиться ТБ, але середня кількість годин перегляду на день становить близько 2 годин проти 4 годин на день для загальної аудиторії 18+:
Аналіз світовому телеперегляду в 96 країнах (4,1 млрд людей) від Eurodata/Mediametrie показує світове просідання телеперегляду на півгодини порівняно з 1995-м – 3 години 25 хвилин проти 2 годин 56 хвилин. Що цікаво, саме в Європі загальний телеперегляд зріс за цей же період на більш як півгодини – з 3 годин 11 хвилин до 3 годин 48 хвилин:
Міф №2. «Усі мігрують у інтернет»
Сьогодні 1,3 млрд домогосподарств у світі не можуть прийняти HD-потік за допомогою інтернету. Розбивка домогосподарств за швидкістю прийому інтернету показує, що найбільше люди користуються низькошвидкісним інтернетом 10–30 Мб на секунду:
Фіксований широкосмуговий доступ до інтернету є тільки в Південній Кореї. Та при цьому телебачення обирає передавання сигналу через DTH – проникнення DTH становить понад 20%.
Миф №3. «Ніхто не витрачає гроші на лінійне ТБ»
На контент витрачається більше грошей, а не менше. Лінійне ТБ і OTT зростають, але з різною швидкістю. Якщо ОТТ заробили в 2018-му $69 млрд, то $394 млрд – телеканали лінійного ТБ. За прогнозами Ampere у 2023-му ОТТ зросте удвічі. Тоді як ТБ додасть від сили 10%. Доходи від лінійного ТБ становитимуть 76% усього глобального відеоринку в 2023-му.
30–40% доходів лінійного ТБ підтримуються супутником:
Супутник продовжує бути рушійною силою генерації доходів. Видатки на супутник забезпечують у 25 разів більше доходу. За допомогою передачі сигналу супутників відеоклієнти за прогнозами зароблять $150 млрд у 2023, у 2018 році вони вже заробили $139 млрд:
Міф №4. «Відмова від кабельного ТБ у США»
Відтік абонентів кабельного телебачення у США справді відбувається. Проте на практиці люди переходять на ОТТ-сервіси через їх дешевшу цінову політику – ARPU онлайн-пакетів ОТТ-сервісів становить $32,49 на місяць. Тоді як середнє ARPU у провайдерів платного телебачення становить у 2,5 рази більше – $89,4 на місяць.
Міф №5. «Відмова від дротового ТБ»
Як показує дослідження, 99% домогосподарств приймають лінійне ТБ. Глобально OTT-домогосподарства в загальносвітовому обсязі становлять 1% від усіх домогосподарств у світі:
Причина в тім, що на практиці абоненти OTT-сервісів не змінюють провайдерів, пакети йдуть як доповнення до послуг Pay TV. Більшість споживачів блокують передплат, а не відмовляються від лінійного ТБ. Тільки 4,6% SVOD-споживачів не приймають лінійне ТБ:
Міф №6. «Супутник дорожчий для доставки сигналу, ніж IP»
Онно Зонневельд акцентує на тому, що супутник усе ж економічно вигідний для охоплення великих аудиторій. Вартість IP-доставки збільшується залежно від кількості глядачів і часу перегляду. Супутникове мовлення для досягнення великих аудиторій ефективніше. Вартість доставки через супутник зменшується зі зростанням кількості абонентів (фіксована ціна за зростання кількості абонентів).
Як приклад було наведено видатки британського каналу BBC One на супутниковий сигнал і IP-сигнал, згідно з яким видатки на 4 години онлайну рівноцінні 1 року на супутнику:
Міф №7. «UHD не розвивається»
Динаміка зростання UHD (4К) виявилася набагато кращою за HD:
Одна з причин того, чому 4К зростає, – UHD-екрани стають мас-маркетом – з кожним роком 4К-телевізорів стає більше – у 2018-му таких було 14%, HD – 50%, SD (CRT) – 29 %. У 2018-му 250 млн домогосподарств уже володіли 4K-екранами, у 2023-му їх кількість зросте до 700 млн:
Як результат, у світі є вже понад 50 країн, де є можливість дивитися UHD за допомогою Pay-TV.
За даними Devoncroft, 4К – це другий за значимістю технологічний тренд у індустрії:
За охопленням саме супутниковий оператор SES є глобальним лідером на ринку платного DTH, обганяючи свого найближчого конкурента – французьку компанію Eutelsat:
Так само SES лідирує за кількістю телеканалів, які піднімаються на супутник:
Фото: ДЕК