Телеканал «1+1» спільно з програмою підтримки децентралізації в Україні DOBRE Агентства США з міжнародного розвитку ще наприкінці минулого року почав роботу над другим сезоном проекту «Громада на мільйон. Спеціалісти» і оголосив всеукраїнський кастинг серед об’єднаних територіальних громад, взяти участь в якому можна ТУТ.
Щоб дізнатися подробиці, «Телекритика» звернулася до керівника жанрового спрямування «1+1 Продакшн» і креативного продюсера проекту «Громада на мільйон» Алли Стащенко.
Автор проекту не тільки розповіла, як на ТБ з’явилася розважальна програма про децентралізацію, а й як у другому сезоні зміниться проект.
Про роботу над «Громада на мільйон»
«Громада на мільйон» був одним із моїх перших проектів з того моменту, коли я очолила відділ жанрового спрямування «1+1 Продакшн». Наша співпраця почалася з того, що мені зателефонували мої старі колеги і запитали, чи можу я їм допомогти створити розважальне ток-шоу про децентралізацію. Розважальний проект? Про децентралізацію? Я аж перепитала: «У якому сенсі? Як це все можна об’єднати?» Для мене це справді був виклик. Тож ми з командою взялися відразу ж розробляти формат.
Вимог з боку донорів було чимало. По-перше, проект не повинен був нести негатив, ми навпаки маємо надихати українців не бути байдужими до майбутнього свого міста або села. Це було непросто, враховуючи українські реалії. Але ми не спотворювали інформацію, ні. Навпаки, це був квест для нас, щоб знайти людей, готових об’єднуватися. А далі на наших очах відбувалося диво. Люди справді відчували в собі сили, бажання змін і поліпшення свого містечка. У них з’являлися ідеї, вони працювали над тендерами – це все фактично відбувалося без нашої участі.
Про формат
Формат проекту повністю розробляли ми на замовлення Українського кризового медіа-центру (УКМЦ), оскільки саме ця громадська організація здійснює комунікаційну кампанію з децентралізації. Формат «Громада на мільйон» належить донорам (USAID) та УКМЦ. А вже все виробництво повністю на нас.
Плюси і мінуси роботи з донорськими проектами
Телеканалу вигідно тому, що ми отримуємо фінансування на контент, який цікавий каналу. Я не впевнена, що у багатьох каналів знайдуться кошти фінансувати такі зйомки. Я розумію, що зараз ТБ переважно зайняло розважальну нішу, однак усе-таки не варто забувати й про освітню місію телебачення. Саме такі проекти, як, наприклад, «Громада на мільйон», можуть просто і доступно пояснити українцям, що це за явище «децентралізація», як воно працює і який відтепер буде функціонал у місцевих органів влади.
Мінус, напевно, полягає в тому, що цей проект ми робимо під замовлення. А «під замовлення» – це завжди означає те, що у замовника буде можливість вносити правки. Правки були, але тільки щодо окремих фраз, тоді ми сідали та пояснювали, що, якщо прибрати саме цей синхрон, то посиплеться вся драматургія сюжету. І якщо у нас, у виконавців, були конкретні аргументи, чому це варто залишити, замовники говорили «окей», і на цьому все вирішувалося. Але, слава богу, за стільки часу роботи над проектами з донорами на моїй пам’яті не було жодної серйозної конфліктної ситуації.
Як створюються соціальні проекти
У мене є власний секрет. Перед тим як стати до зйомок будь-якого великого соціального проекту, я роблю свою маленьку фокус-групу. Я телефоную своїй мамі, яка живе під Києвом, телефоную тітці, що живе в регіонах, бабусі та іншим родичам у областях. І я з ними обговорюю, питаю, що їм, як глядачам, буде цікаво побачити, почути на обрану тему. І вже відштовхуючись від пропозицій, я формую приблизний формат, як це виглядатиме на екрані.
Про перший сезон «Громади»
Якщо говорити про цифри, то проект отримав свою аудиторію. Ми стояли в слоті в неділю о 10 ранку, але при цьому були дуже хороші перегляди в YouTube. Також була маса позитивних відгуків у Facebook. Наприклад, пам’ятаю, була людина, яка написала, що заради цього проекту купила телевізор. (Cміється.) Дрібниця, а приємно. Але тут варто розуміти, що Facebook – це лише 2% аудиторії. Дуже багато відгуків ми отримали з Америки. Чому вирішили продовжувати на другий сезон? Елементарно тому, що замовники були дуже задоволені результатом.
Ми справді намагалися, вибираючи громади. Донорам дуже сподобалася наша ідея запросити «громаду» зі сходу, таким чином ми покрили практично всю Україну.
Про роботу над продовженням проекту
Перший сезон для нас усіх – це був експеримент. До другого сезону ми вже підходимо як майстри своєї справи. Ми провели велику роботу над помилками, насправді. Тож другий сезон, це вже вирішено, буде про конкретних людей. Оскільки в першому сезоні у нас було задіяно досить багато людей, і глядачі (незважаючи на те що над кожною «громадою» висіла плашка) не завжди встигали стежити, хто звідки. Тому у другому сезоні ми вирішили сфокусуватися на конкретних персонажах. Адже це не секрет, що наші глядачі люблять історії, історії про справжніх людей зі своїми проблемами, з якими кожен зможе себе проасоціювати.
Другий сезон буде про обмін фахівцями. Іакше кажучи, це буде історія про людей, які змінюють життя громади своїми ініціативними ідеями, стараннями. Тому, для того щоб люди мали можливість чогось навчитися нового, ми задумали обмін фахівцями як усередині України, так і з-за кордону.
Зараз ми перебуваємо на етапі кастингу. Охочих справді виявилося дуже багато. Цьому кастингу передували ще два передкастинги на двох форумах «громад». Зйомки заплановані на квітень. А про третій сезон говорити ще рано. (Усміхається.)